Full version: Kumquat
Christa
Grannen kom just och frågade om jag vill ha deras kuquat. Det står kvar i kallväxthuset omvirat av något skydd så jag har i för sig inte kollat om det lever än. Hur kallt tål de?

Går det ha en kumquat i rumstempertur över vintern?

Vi har ett utrymme som är frostfritt men där är inte så mycket ljus. Bara glasstenar till fönster.

Jag hade ett apelsinträd i mitt rum när jag växte upp och det trivdes bra. Massor av blommor och frukter. (Mamma lyckades tyvärr vattna ihjäl det när jag var 20 år och låg på sjukhuset efter en olycka.)

Är det annorlunda med kumquat? Har hört att de vill ha svalare än rumstemperatur men det är ju också en citrus.''

kentbra
Har den stått i kallväxthus, så har den redan gått i dvala.
Du kan ta in och den ställ den så svalt som möjligt. Räcker 14 till 16 grader. Men den behöver ljus.
Står den varmare behöver den mer ljus. Samtidigt så vaknar den och bör växa.
Den kan växa inne hela vintern om det är tillräckligt med ljus. Blir ganska ranglig om det är för mörkt.

Lycka till

Kent
Alexander-VG-zon3
ja den tål ganska mycket kyla, min står kvar ute än. de tål några frostnätter även i kruka (frukt, blommor, nya skott tål inte frost), men de kan fälla bladen när de tas in om det ''svänger för mycket'', dom är ganska tåliga mot dåligt ljus. men som redan skrivits kan du ge extraljus är det bra. har den fått kyla ute kan den stå varmt annars vill den helst det svalt men frostfritt.
Christa
Tack så mycket för svar! Att åstadkomma det perfekta är inte lätt. Det svalaste rummet är sovrummet där det nu är 17 grader. Hyfsat ljust om den står på skrivbordet men det blir ju ett kånkande när jag behöver sitta där förståss.

I källaren under uteplatsen är det mycket mörkare eftersom det är glasstenar till fönster. Där är det nog 8 grader nu och det kan bli ner mot 1-2 grader om det blir en kall vinter.

I vardagsrummet kan den få stå ljusast men då står den framför ett element och där blir nog minst 20 grader.

Vad jag förstår så blir den finast under optimala förhållanden men överlever i vilket fall.

Vad skulle hända om den står i den kalla källaren?

Vad skulle ni välja?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon