Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag frågar för en forumskompiis från ett annat forum. Dom har en fin stuga i Stöllet/Värmland och vill plantera där ett äppleträd.

Kanske finns nån här som vet vilka sorter man skall ta där, vilka är lämpliga för klimatet där

Elisabeth
Jan af Lisö
De måste kolla vilken klimatzon råder där och då borde det kunna vara alla sorter som klarar denna klimatzon.

Det finns en äppleentusiast i Värmland som heter Äppelkonsult:
http://apelkonsult.se/index.php?page=frukttraed

och han borde kanske kunna svara exakt vilka sorter gör sig bäst just i det område din kompis bor, och ev även fixa ett lämpligt äppleträd åt honom/henne.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Jan, jag skriver till åpplekonsulten.

Paret som har stugan där, kommer från Würzburg / Södra Tyskland och hade några äppleträd därifrån med sig - och dom dog efter en vinter. Men jag tyckte dom skall köpa här så att dom får ett träd som klarar klimatet.

Würzburg är ju vinbergsklimat och går inte att jämföra med stöllet i värmland

Elisabeth
anne-li i olofstorp
Varför inte ett Stenbock!?
jag har ett sådant träd på min tomt som är över 60 år gammalt!!!! Bär fortfarande frukt och sådan frukt!!!!
Först lite svagt syrligt och med tuggmotstånd, perfekt till att äta + mos och annat.... Sedan nästan som glasäpplen, så söta och saftiga att man nästan måste äta dom i badkaret!!! Sååååå goda, tyvärr ganska ovanliga och lite svåra att få tag på, men UNDERBARA!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon