Full version: Flytt under vintern
batski
Jag kommer antagligen att behöva flytta inom en snar framtid. Men är orolig över att en del växter inte ska klara flytten, då en del fryser redan vid 8-15 plusgrader sad.gif

Några tips?
kentbra
Man kan förbereda många växter på en flytt genom att låta dem torka ut lite. Ställ dem i en mörk och sval garderob under ett par dagar.
Farligast vid flytt är kyla i samband med vattning.
Får planta torka ut först, så blir inte skadorna så stora.

Kent
batski
Tack!
batski
Hittade frigolitlådor (i 2 olika modeller) på Bauhaus i går. Några av växterna skulle få plats i såna. Vad tror ni? Kan det vara något att satsa på?
Alexander-VG-zon3
finns ingen växt på våran planet som fryser ''ihjäl'' vid +15c +8c, för att en växt ska frysa ihjäl måste det bli frost.

däremot kan växter må dåligt när det blir kallt om det är en väldigt tropiskväxt. exempel kan den fälla bladen, sluta växa, en del kan dö av sidoorsaker som att man övervattnar dom när det är svalt eller att det blåser samtidigt som det är kall eller andra orsaker.

vilka växter är det som det handlar om ? och varför blir det svalt ?
batski
Jag måste antagligen flytta inom kort och det är väl inte så många tropiska växter som klarar våra vintertemperaturer. Här läst på nätet nånstans att saintpaulia fryser redan vid +8 grader och vissa växter ska vara ännu mindre kyltåliga.

Växterna är: peperomia rotundifolia, peperomia maculosa, phalaenopsis, chamaedorea elegans, schlumbergera truncata, crassula ovata, ficus elastica, philodendron scandens, chlorophytum comosum, haworthia fasciata (attenuata?), aloe vera, saintpaulia rupicola, pelargonium cotyledonis, pelargonium graveolens och så ett par oidentifierade växter som jag fått av kompisar.
Alexander-VG-zon3
saintpaulia om den hålls torr tål utan problem +5c +8c. har själv haft sådana ute under tak som klarat svala nätter neråt +5c.

peperomia rotundifolia, peperomia maculosa tål också +8c, håll dom lite torrare när det är kallt.

phalaenopsis - har jag själv ute i flera kyliga nätter neråt +1c, har även haft några ute i nära frost. håll lite torrare när det är kallt.

chamaedorea elegans - inga problem, gillar sval vinter.

schlumbergera truncata - har jag ute strax innan frosten kommer, den står nu inne och blommar överdådigt.

crassula ovata - tål utan problem +1c, lite svalka/kyla på hösten gör att den stimuleras till att blomma.

ficus elastica - tål också ner till +1c +5c. kan dock fälla bladen vid kyla men klarar sig.

philodendron scandens - tål neråt +1c.

chlorophytum comosum - tål allt, även neråt 0grader.

haworthia fasciata (attenuata?)aloe vera - inga problem med +5c. håll dom torra.

pelargonium cotyledonis, pelargonium graveolens - tål också neråt +5c.

SEDAN kommer problemen, problemet är inte att dina växter tål kyla för det gör dom. problemt du har är att växterna ska helst vänja sig vid kyla under en tid. inte komma som en chock. sedan beror det på om det är frösådd, sticklingar, plantor. är det ''färdiga'' plantor som är välrotade och ja så är det inga problem. sticklingar som är orotade eller knappt rotade och frösådder ska stå varmare helst ej under +15c. ett annat sista problem är som jag skrev innan att sköta dom rätt när det blir kallt.

av dina växter är dessa känsligast framförallt när det gäller snabbatemperatur växlingar och ev övervattning vid kyla

saintpaulia (tål temperaturväxlingar men inte övervattning)

peperomia rotundifolia, peperomia maculosa (måste vänjas vid svalka för att klara kyla, känslig för övervattning)

phalaenopsis (vill helst vänjas)

schlumbergera truncata (blommar den är det inte bra med kyla, blommar den inte tål den temperatursvägningar)

ficus elastica (vill gärna att det sänks så att den vänjer sig)

dessa tål snabba temperatur växlingar och tål att sättas direkt i kyla eller värme. låt dom inte frysa i frost och håll dom lite torrare.

chamaedorea elegans
crassula ovata
philodendron scandens
chlorophytum comosum
haworthia fasciata (attenuata?)aloe vera
pelargonium cotyledonis, pelargonium graveolens

hur du ska lösa det eller vill göra får du själv bestämma, men jag har haft/har alla dessa växter utom pelargonium cotyledonis. och ingen har dött av +8c. och många av dom har haft väldigt skiftande temperaturer snabbt.

allt är att du ställer dom hos någon annan sålänge.

menar du att du bara ska flytta dom mellan lägenheter (åka bil, buss eller annat), och det är kallt så är det bara att flytta på dom, ingen fara sålänge det är frostfritt ute. ska dom åka längre eller du går med dom så packa in dom i tidningar och lägg dom i en väska eller som du själv skrev en frigolitlåda.
batski
Mega-tack för det utförliga svaret! smile.gif De ska flyttas mellan lägenheter, antagligen i en ouppvärmd flyttbil. För närvarande vet jag inte riktigt när jag måste flytta, men risken är att det är minusgrader då.

Saintpaulian (ungplanta) och båda perlargonerna (sticklingar) kommer troligen med posten i morgon. Vet ej hur lång tid det tar innan de hunnit rota sig.
aldo
CITAT (batski @ 25-10-2010, 14:00) *
Mega-tack för det utförliga svaret! smile.gif De ska flyttas mellan lägenheter, antagligen i en ouppvärmd flyttbil. För närvarande vet jag inte riktigt när jag måste flytta, men risken är att det är minusgrader då.

Saintpaulian (ungplanta) och båda perlargonerna (sticklingar) kommer troligen med posten i morgon. Vet ej hur lång tid det tar innan de hunnit rota sig.

Plantorna som kommer på posten är vana vid svalare temp.
Endast "cotten" vill ha varmare men den ta'r du med dig i väskan ;-)
Har du ingen sk kylväska ?
Lägg ner de små i denna och flytta flirting.gif
Flyttfirman kanske har att låna ut !!
Själv har jag bara flyttat växter i uppvärmd bil och det var ju bara mellan hus o bil som det värsta kunde hända .
Sk blåsplast finns att köpa och slå in lådor i t ex .
batski
Tack för tipsen! Jag funderar faktiskt på att ta en extra tur - en växttur i en uppvärmd bil smile.gif
aldo
CITAT (batski @ 25-10-2010, 20:41) *
Tack för tipsen! Jag funderar faktiskt på att ta en extra tur - en växttur i en uppvärmd bil smile.gif

tummenupp.gif
evaisa
Jag tror att flytten kommer att gå bra!

Dina småblommor verkar lätta att packa in i tidningar - sen klarar dom sig i flera timmar. De större får du göra stora paket av - inte lika enkelt. Men om det håller sig på plus sidan, å du bär ut blommorna sist i flyttbilen och in på nya stället först..så måste det bara gå bra!

Jag fick en bunt med växter häromdan som skickats från en plats med 30 plus.... och vart på resa i 10 dagar och sedan landat i fryskallt Sverige. Och transporterats ovarsamt genom landet. EN var ihjälfrusen. En var skadad men de andra helt okej!
batski
Tack för de uppmuntrade orden smile.gif Ja det ska nog gå bra börjar jag känna. Jag ska iaf göra mitt bästa för att det ska bli så skonsamt som möjligt för växterna.

Men nu blev jag lite nyfiken tongue.gif Vad var det för växter som du beställt och varifrån skickades de? +30 säger du, Thailand? biggrin.gif
evaisa
Nej de kom inte från Thailand, fast de hade ju kunnat för de har himla fina sansevierior där!

De kom från en vän som delade med sig av överskottet.
batski
CITAT (evaisa @ 26-10-2010, 00:09) *
Nej de kom inte från Thailand, fast de hade ju kunnat för de har himla fina sansevierior där!

De kom från en vän som delade med sig av överskottet.

Trevligt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon