Sussie F-Flower
Mitt ena lilla fikonträd som bär frukt, tappade alla sina blad på ett par veckor.
Tror det berodde på spinn.

Visst måste väl det ska stå ljust för att inte frukterna ska ruttna, eller?
Ska det isåfall ha extra belysning även fast det inte har ett enda blad?
Alexander-VG-zon3
det är tur att ditt fikon beter sig helt normalt och mår bra, det är inte spinn (om du nu inte ser det), det är helt naturligt att dom fäller bladen på hösten-vintern, dom gör som våra svenska lövfällandeträd.

om den ställs varmt behövs extraljus, står den kallt men frostfritt behövs inte ljus, frukterna ska mogna nästa år. och nästan mogna kommer fortsättas att utvecklas oftast, värsta fall kan dom trilla av. vill du kan den står ljust (extraljus) om du vill frukterna ska bli klara men risken finns att den vaknar då med ljuset och om det är varmt. det kvittar det beror mer på var du kan ha den och hur du vill göra med den. även om den står kallt kan den stå ljust, men är det för kallt kommer frukten inte utvecklas. så då kvittar ljuset ändå.
Sussie F-Flower
Tack, Flaxss!
Jo, jag såg som ett dimmigt spinnhölje längst uppe på toppen på det ännu ej utslagna bladet.
Samt att den kom in i värmen lite för fort, tror jag.
Nu har den fått duscha och "dimman"/skuggan är borta...

Så man kan göra vilket som när trädet har frukter? Det trodde jag inte. Jag var rädd för att frukterna skulle ruttna bort om det placerades mörkt.
Vilket vore att föredra? Jag måste få fråga för jag vet inte vad som är bäst för Fikonet.

Nu upptäckte jag innan jag åkte och jobbade i natt, att de två senast bildade frukterna har liksom skrumpnat och blivit nästan svarta, bara på ett par dagar... g.gif
DET borde väl ändå inte bero på att den hade spinn? Eller? Kan det vara kylskador?

Det andra lilla Fikonträdet är fortf grönt men har tappat blad nertill. Det fikonet har stått i rosrabatten över sommaren och blev krukad nu för ett par veckor sedan. Inga frukter på det.
Alexander-VG-zon3
SER du ohyra så är det ju det den har, annars brukar många blir förvånade/oroliga när den fäller blad. bekämpa såfall spinnet såfort du kan.

hur/var står dom nu ? det är viktigt att veta så man kan ge råd om hur du ska ha dom vartefter.

har frukterna utsatts för frost och i vilken storlek var dom då i ? att dom svartnar skrumpnar kan dom bli av köldskador eller torka eller svamp/mögel.

är frukterna större än en ärta-kula, brukar dom inte klara frost. dom som är mindre och outvecklade klarar frost och mognar nästa år. så beroende på hur frukten är får man välja därefter.

men har ditt fikon mycket frukt kan det vara bra att ha den i ett utrymme som är ljust (ev extraljus) och ca +15c +20c. då mognar frukten fram under vintern och den kommer vakna och få blad och tror att det är vår. då får den stå kvar så hela vintern och sedan när den tas ut måste den avhärdas mot ''uteliv''. då bildade blad inne är mycket känsliga när den tas ut.

annars andra alt är mörkt (eller ljust) och svalt/kallt men frostfritt. sedan beror det ju på fikon sorten, en del kan fälla frukt när det är kallt under en längre tid (sorter som kräver mer värme) men sorter som är bättre anpassat för svalare klimat brukar inte fälla frukterna. utan frukterna fortsätter att mogna nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon