Klura
På tomten vi köpt har det stått ett växthus som kollapsade på senvintern.
Det enda som är kvar är en ca 1,5 meter hög vinranka.
Vet inte vad det är för sort men den hade några blå medelsöta druvor när vi var och tittade på huset för tre veckor sedan.
Bör jag täcka den med något nu inför vintern? Flyttar dit den 15 nov (Vallentuna, norr om Stockholm).
Vi ska så småningom bygga ett nytt växthus på samma plats och det vore trevligt om vindrankan överlever tills dess.
Klura
Ingen som har något tips?
Jag hittar info om vinrankor i växthus och krukor men det är ju inte samma sak.
Vore tacksam för svar för den kanske inte överlever annars?
Bassam

Hej

Du kan övervintra dem ute om du täcker dem på tyg eller väv.

[attachment=55894:skydd.jpg]

[attachment=55895:skydd_1.jpg]

H:Bassam

Jan af Lisö
Är ingen expert på vinrankor, men skall försöka svara ändå. Har du inget växhus med plusgrader hela vintern, så kommer vinrankas gröna delar att dö och skall skäras bort i under november/december (annars kan den 'förblöda'), det som finns kvar skall skyddas med fiberduk och löv under, och till våren kommer knopparna att skjuta upp en ny vinranka. Nytillväxtemn måste skyddas mot frost.

Beoror lite på vad det är för ranka och i vilken zon du bor.

Så funkar det med min frilands Himrod i zon 2, men den ger aldrig några ätbara druvor. Så mitt projekt att omvandla fritidshuset till vindgård går inget bra !!!
Bassam
..
Klura
Tackar så mycket för svaren. Ska göra så gott jag kan.
Hoppas bara jag kommer skära bort "rätt" delar.
Löv borde det finnas massor av och jag ska fixa väv också.
Peztis
Som nämnts så beror det ju alldeles på vilken sort du har...

Hade den kärnor? Tänkte på att jag har en blå med kärnor och det är en Frankenthaler.

Vissa vin klarar av vintrarna hos oss (bor nära dig) medan andra måste skyddas eller växa i växthus.

Det är ju värt ett försök att isolera den lite, t ex bubbelplast är ju bra.

Det finns massor att läsa om hur du ska beskära en vinranka här på Odla, på internet och i böcker samt trädgårdstidningar.
Huggorm
Det är ju en gammal, väl etablerad vinranka, så den har goda förutsättningar. Med lite tur fryser den bara tillbaka en aning, och växer sedan som vanligt nästa år.
Klura
Peztis, jag tror inte det var kärnor i.
Såg att det hängde en lapp på stammen, kanske det fortfarande syns vad det står på den.
Ska kolla det direkt när vi kommer dit. Bara två veckor kvar yes.gif
Bubbelplast vet jag att jag har en rulle så den ska jag absolut använda.

Huggorm, det lät tryggt.

Alexander-VG-zon3
fast dom nya årskotten ska inte frysa veck, det beror mycket på hur frosten kommer och hur vinrankan har invintrat vissa år kan årsskotten (de gröna) frysa veck, andra år förvedas dom och fryser inte veck.

men jag hade täckt marken med en rejäl lövhög som redan skrivits alt halm och sedan på med pressenig eller plast över. ska man använda bubbelplast så användas det bara under dom kallaste nätterna som man virar om den. dock skulle jag tror att det är en härdig sort som redan har planteras så den kommer nog klarar vintern, själv har jag en äkta vindruva (vitis vinifera) på friland i nord/östra skåne som klarade denna vintern lägst -19c. så även om du har en sådan känslig så kommer det nu gå ändå.
Klura
Tack för svar.
Halm har jag också tillgång till, den kommer få det varmt och gott verkar det som.
Ska även läsa på om beskärningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon