Monarda
En starholk uppsatt för flera år sedan men som aldrig bebotts av starar. Däremot har hackspetten brukat hålla till i den och idag fick jag se en ekorre som klämt in sig. Han var där inne både länge och väl, blir kanske ett tillhåll under kalla vinternätter.

[attachment=55788:PA240330.jpg] [attachment=55789:PA240331.jpg]

[attachment=55790:PA240335.jpg]
Bettis
Men gud så söt wub.gif
sqrulan
wub.gif Ja verkligen jätte sööööt!
Fågelvägen
Praktfulla bilder, Monarda! Ekorren ser ut att förarga sig över den svårgnagade förstärkningen vid hålet.

Jag snickrade en starholk för många år sedan. Aldrig bodde det någon fågel i den. Liksom hos dig såg vi att en ekorre klämde sig in då och då. Till sist tog jag ner holken. Den var absolut proppfull med torr och fluffig mossa. Så antagligen hade ekorren bott där. Hurdana bon bygger ekorrar? confused.gif

Skruttis
Härliga bilder!
Ekorrar är ju så fina och roliga att titta på.
H*n är säkert jätteglad över att hittat den boplatsen.
Meriona
Vilken sötnos! Först såg det ut som om den fastnat i hålet, men den är såklart bara vaksam. smile.gif
Tikka
Oj ja det var en söt en smile.gif
Huggorm
Jag har funderat länge på att bygga en ekorrholk. Som en starholk, men något större kanske, och med något större hål. Vore kul att ha ekorrar nära inpå, även om dom gärna äter fågelägg och ungar med för den delen
Olle A
Ja, den var söt! wub.gif Ekorrar bygger bon i ihåliga träd och gamla fågelbon, men kan också bygga i holkar som här. De fordrar mycket riktigt boet med mossa eller något annat mjukt. En gång såg jag en stor holk som var full med fårull så att lite hängde utanför, det såg verkligen mjukt och gott ut! Under perioder med kallt och blåsigt väder på vintern kan ekorren sova i flera dygn, nästan som en sorts vintersömn.

Olle
Fågelvägen
Ja Olle! "Under perioder med kallt och blåsigt väder på vintern kan ekorren sova i flera dygn, nästan som en sorts vintersömn." Det hade jag ingen aning om. Så har jag ofta lust att göra på vintern. d010.gif
skogstroll
den var väldigt söt smile.gif

här har jag en som ville komma åt fågelmaten via tvättlinan giggle.gif
[attachment=55846:ekorre.jpg]
Peztis
Saknar ekorrarna i trägården.

Vi hade tre-fyra st förra hösten men dem tog den ena katten i rask takt. Ingen skojig period! Katten fick till slut utegångsförbud.
sqrulan
wub.gif Men gud va söt skogis, vilka akrobater dom är och så pigga och kvicka!
Jag skulle gärna sätta upp lite holkar för fåglar och ekorrar men jag har två kattor och det känns inte helt rätt.

En liten berättelse om ni orkar:

Då jag var ca: 12 år så hittade jag en ekorrunge på en lyktstolpe och den hoppade rakt ner i mina händer, lyckliga jag skyndade mej hem med den. Min mamma blev mindre glad men eftersom min pappa var djurälskare så fick jag behålla den i två nätter, den bodde i en gammal hamsterbur men på natten släppte jag lös den och den sov hos mej i sängen!

whist.gif Morgonen efter var det ekorreskit i hela sängen, mamma ännu mindre glad!

Den åt gamla julnötter som jag knäckte åt den mitt på matbordet. giggle.gif
Hoppade i gardinerna och klättrade på tapeterna, då fick min mamma nog och vi lämnade den till en farbror som bodde i skogen som hadde många ekorrar sedan tidigare.

Härliga minnen om ni orkade läsa, redan då var jag djurvän. Berättelsen om mina två lämmlar kan vi ta en annan gång! giggle.gif Stackars min mamma! blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon