Janbanan
Jag planterade några olika kärnor/frön från frukter från affären på samma ställe, kanske inte så smart inser jag nu men, en av frukterna ja planterade var granatäpple, och det kom upp 4 st. men alla dog utom 1. Den är nu över en meter stor och jag har inte kunnat hitta tillräckligt med bilder för att bli säker på vad det är, men jag tror att det är granatäpple.

Det är bara en enda stam som har löv längs hela stammen. det kom en liten förgrening långt ner, men den tog stopp, å de små löven på den föll av.

Så här ser den ut längst ner, den hade löv hela vägen ner förut, men dom föll också av.

Här ser man hela växten.

Här är löven lite tydligare, kanske hjälper någon att identifiera.

Om det nu är granatäpple, hur gör ja då för att ta hand om den? jag klippte den på toppen för att den blev så stor och tunn, tänkte att den kanske skulle hinna bli lite tjockare då.

om de inte är granatäpple, vad är det då? och i så fall, hur gör jag med den?

ursäkta att bilderna blev så stora, jag lyckades inte förminska dom
edit: ja lyckades förminska dom smile.gif
imjoh
Jag har ett granatäpple som jag köpte på försommaren i Grekland det har mycket mindre blad, liknar inte dina, tycker att det påminner om avokado.
Janbanan
avokado har jag inte satt. Mina blad är ca 6 cm långa, dom kanske ser större ut på bilden dock.
Alexander-VG-zon3
svårt att se då det inte går att förstora upp, men jag tycker det liknar granatäpple, växer dom inne får dom stora, tunna blad. växer dom ute blir dom mindre, tjocka, hårda, mörkgröna.

varför bladen blir så är ljustbristen inne och åretrunt värmen och skyddande miljön.

granatäpple blir finast och trivs bäst om den får vara ute under den frostfriaperioden och sedan antingen övervintras kallt men frostfritt och torrt, eller rumstemp och extraljus. det är en medelhavsväxt som trivs i medelhavsklimat med svalka. den är lövfällande i torka eller kyla (under vintern är det normalt).

annars för övrigt en lättskött växt som tål en del torka (om den odlas ute och får ''uteblad'').
Janbanan
tack, en fråga till, om jag vill få fler förgreningar och inte bara en stam, ska jag bara vänta då eller ska man göra något?
Peztis
Egentligen ska jag nog låta Flaxss svara för han är den som vet och kan mest om alla exotiska växter - vår egen exotiska Odla-guru!!!

Men jag tror nog att du kan låta växten vara, den förgrenar sig när den själv vill och tycker att det passar!
Rebecca
Jag har också sått granatäpple och är nästan 100 på att det är vad du också har. Jag har gjort ett litet experiment med min, jag klippte den eftersom det kom en lång lång upprättväxtande pinne som till slut böjde sig. Efter att jag klippte den stack en ny lång pinne upp som jag återigen klippte av. Nu har den grenat sig i två. Ska bli spännande att se vad som händer med den i fortsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon