Full version: Amaryllis
rosita
Jag har tagit vara på mina amaryllislökar som stått i växthuset i sommar. Nu har de legat i svalen sedan 1 september. Jag har satt några små lökar (sidolök) i kruka i dag och funderar på om det blir lagom att plantera resten nästa helg unsure.gif Hur lång tid räknar ni att det tar från plantering tills att man kan se knoppen? Kan det ta 6 veckor från plantering till blomning?
abbbe
Du bor i zon 1 ser jag. Varför tog du in dem så tidigt? Hösten brukar vara ganska betydelsefull för Amaryllislöken. Samma med vilan, desto längre, desto bättre. Hos mig dyker knoppen själv upp, nästkommande år, dvs de hinner aldrig blomma s tidigt som i jul. Men har man tur så går det nog.

Mellan 6-10 veckor tar det oftast.
rosita
Jag har läst (någonstans) att om man vill få dem att blomma till jul, så ska lökarna klippas ned (både rötter och blad) och läggas svalt första veckan i september. Då får lökarna kylan där. Sedan ska de planteras första veckan i december, ställas varmt med strut över tills knoppen visar sig. Blomningen ska då bli lagom till jul. Jag har aldrig provat detta tidigare, men vill gärna ha amaryllis just till jul.

Tidigare har jag fått blomning under försommar/sommar, då har jag gjort på annat sätt.
abbbe
Kan kanske fungera, men min metod har funkat bra för mig. Om jag hade många lökar skulle jag använda ett par till att göra som du säger och testa. Det är alltid trevligt att ha egenodlade Amaryllisar till jul och nyår. Men för mig spelar det ingen roll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon