|
Full version: Sirr sirr sirr
Christa
24-10-2010, 17:07
Hörde sirr, sirr, sirr idag och tittade efter sidensvansar och där satt de i en stor gran längst ut på grenarna. Sedan kom de och satte sig i grannens äppleträd alldeles intill oss. Visst är de vackra?
Meriona
24-10-2010, 17:08
Det är så sällan jag ser sidensvansar tyvärr. Men de är verkligen fina, det håller jag med om!
Christa
24-10-2010, 19:11
CITAT (Meriona @ 24-10-2010, 18:08)  Det är så sällan jag ser sidensvansar tyvärr. Men de är verkligen fina, det håller jag med om! Det var en hel flock. Om du vill se dem så kan det nog löna sig att leta upp ett hyreshusområde med rönn eller oxel. Där brukar de hålla till.
De är jättevackra! Stora flockar har hållit till i Stenungsund i några dagar, men lär snart dra vidare eftersom det är mycket ont om rönnbär.
Olle
Christa
24-10-2010, 19:31
CITAT (Olle A @ 24-10-2010, 20:16)  De är jättevackra! Stora flockar har hållit till i Stenungsund i några dagar, men lär snart dra vidare eftersom det är mycket ont om rönnbär.
Olle De kanske äter äpplen istället. Planterade rönnar brukar ha bär varje år. Är visst en annan sort.
Överbölingen
25-10-2010, 19:15
Jag tycker att det är vår vackraste fågel. Vart annat år missar vi havtornen. På en kvart är våra tre Julia renrakade. Men i år vann vi.
Längtar efter att se dem igen ... vi har ganska gott om rönnbär. Här en som smaskat i sig rönnbär och satt o vilade på staketet, 
Huggorm
25-10-2010, 21:58
CITAT (Christa @ 24-10-2010, 20:31)  De kanske äter äpplen istället. Planterade rönnar brukar ha bär varje år. Är visst en annan sort. De planterade rönnbären är andra sorter, och äts bara i nödfall av fåglarna. Inte för att det är något fel på dom, utan för att fåglarna helt enkelt inte är vana vid dom. Ett år som detta då det är lite vanliga rönnbär kan de planterade vara mycket viktiga för fåglarna.
CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 22:58)  De planterade rönnbären är andra sorter, och äts bara i nödfall av fåglarna. Inte för att det är något fel på dom, utan för att fåglarna helt enkelt inte är vana vid dom. Ett år som detta då det är lite vanliga rönnbär kan de planterade vara mycket viktiga för fåglarna. Vaddå planterade rönnar? Inne i stan är väl så gott som alla planterade ... men nog kommer sidensvansarna varje år och äter bären. Förresten ...., vad menar ni med "planterade"`? Är de av någon egen ovanlig sort?
Huggorm
25-10-2010, 22:38
CITAT (netha @ 25-10-2010, 23:21)  Vaddå planterade rönnar? Inne i stan är väl så gott som alla planterade ... men nog kommer sidensvansarna varje år och äter bären. Förresten ...., vad menar ni med "planterade"`? Är de av någon egen ovanlig sort? De flesta planterade rönnar i städerna är asiatiska sorter. Bären smakar och luktar väll lite olikt de vanliga svenska rönnarna, så dom brukar få hänga ifred ganska länge. Men det kan hända att fåglarna börjat lära sig nu. Men är det inte du som bor i Kiruna förresten? Där uppe är det ju få träd som klarar sig, så där brukar man ofta se vanliga svenska rönnar planterade. I södra Sverige är det dock ofta Ullung-rönn och andra sorter.
Myosotis
27-10-2010, 10:28
Hörde de första i morse!
ingrids
27-10-2010, 10:52
Andra gänget sidensvansar har kommit till vår cykelväg, det första var litet och högre upp i backen men nu sitter ett stort gäng och mumsar i "dalen" och flyger upp i en hög björk när det blir för mycket folk. Vet inte vad Umeå stad planterat för rönnar, men bären går åt mellan "svirrandet"
Idag kom första sidensvansarna ... en flock på 20 -30 st.
Solstorm
27-10-2010, 13:18
Jag tycker sidensvansar är så vackra men brukar aldrig ha några hos mig. Om jag planterar lite fler rönnar så kanske de kommer?
Huggorm
27-10-2010, 13:33
CITAT (Solstorm @ 27-10-2010, 14:18)  Jag tycker sidensvansar är så vackra men brukar aldrig ha några hos mig. Om jag planterar lite fler rönnar så kanske de kommer? Kanske eller kanske inte. Jag har mycket rönn här, och dom besöker aldrig mig heller. Eller så har jag bara missat dom, det kan ju hända.
Vilken fin bild på 'svansen Netha!
CITAT (Lokan @ 27-10-2010, 15:08)  Vilken fin bild på 'svansen Netha!  Tack!
Myosotis
27-10-2010, 14:53
CITAT (Solstorm @ 27-10-2010, 14:18)  Jag tycker sidensvansar är så vackra men brukar aldrig ha några hos mig. Om jag planterar lite fler rönnar så kanske de kommer? Aldrig fel att plantera inhemska träd  Om inte sidensvansarna kommer har trastarna glädje av rönnbären. Här brukar rönnbären ta slut innan sidensvansarna kommer tyvärr.
Meriona
27-10-2010, 18:49
Äter sidensvansar även nypon? Jag har ett stort nyponbuskage utanför jobbet, men där brukar mest vara koltrastar. TÄnk om det kunde komma sidensvansar också, det vore ju jättekul!
Huggorm
27-10-2010, 19:13
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 19:49)  Äter sidensvansar även nypon? Jag har ett stort nyponbuskage utanför jobbet, men där brukar mest vara koltrastar. TÄnk om det kunde komma sidensvansar också, det vore ju jättekul! Det skulle förvåna mig om dom inte äter nypon, och särskilt ett år som i år då det är dåligt med rönnbär. Börja spana
Meriona
27-10-2010, 19:16
Det ska jag göra då, för det är gott om nypon. Rönnbär måste jag erkänna att jag inte inspekterat, kan det betyda att det är dåligt om dem då tro, att jag inte sett dem?
Solstorm
27-10-2010, 23:36
Här brukar vara gott om nypon men inga sidensvansar för det.
Jag vet inte om jag har sett sidensvansar äta nypon någon gång, men som Huggorm skriver är det helt klart läge att spana. Däremot äter de äpplen, vilket jag senast såg i tisdags när jag var ute och plockade. I slutet av förra vintern hade jag en flock sidensvansar som tog för sig av mina rådjursäpplen i ett par dagar, annars ser jag dem inte ofta ute i skogen utan mest inne i samhällen.
Olle
Inga från Närke
31-10-2010, 16:37
Den här hann jag fånga på bild härom dagen i grannens äppelträd:
[attachment=55942:2010_10_...densvans.JPG]
Nötskrikan har tillbringat mycken tid i rönnen idag ... ser ut att gilla jordnötskärnorna som h*n tidigare ratat.
Whiskuchi
04-11-2010, 16:29
Jag hade en flock sidensvansar i äppelträdet i förrgår.
Christa
04-11-2010, 17:19
CITAT (netha @ 25-10-2010, 21:17)  Längtar efter att se dem igen ... vi har ganska gott om rönnbär. Här en som smaskat i sig rönnbär och satt o vilade på staketet,   Jag tänkte skriva att det var kul att du lagt upp en bild på sidensvans men nu kan jag inte se bilden längre. Har den försvunnit?
Inga från Närke
04-11-2010, 21:56
CITAT (Christa @ 04-11-2010, 17:19)  Jag tänkte skriva att det var kul att du lagt upp en bild på sidensvans men nu kan jag inte se bilden längre.
Har den försvunnit? Verkar som nethas bild har försvunnit. Är den nerladdad från datorn direkt och hon har flyttat bilden utan att tänka på det så ramlar den bort för då stämmer inte adressen. Personligen har jag skapat en mapp där jag lägger bilderna innan jag laddar ner dem till Odla. Har kallat mappen bilder på Odla så vet jag. Tar jag bort den eller datorn havererar då är bilderna borta här i Forumet. Hoppas hon lägger in den igen annars får du hålla tillgodo med min. (ler)
Huggorm
04-11-2010, 22:05
CITAT (Inga från Närke @ 04-11-2010, 21:56)  Verkar som nethas bild har försvunnit. Är den nerladdad från datorn direkt och hon har flyttat bilden utan att tänka på det så ramlar den bort för då stämmer inte adressen. Personligen har jag skapat en mapp där jag lägger bilderna innan jag laddar ner dem till Odla. Har kallat mappen bilder på Odla så vet jag. Tar jag bort den eller datorn havererar då är bilderna borta här i Forumet. Hoppas hon lägger in den igen annars får du hålla tillgodo med min. (ler) Bilden var uppladdad i Nethas album här på odla, men ingen av hennes bilder fungerar just nu. Jag antar att det är ett tillfälligt fel, kanske just den servern är avstängd för underhåll eller liknande.
Meriona
10-11-2010, 20:49
Jag såg en flock sidensvansar i trädgården vid vandrarhemmet i Tyresö i helgen där vi bodde. SÅ FINA!
CITAT (Huggorm @ 04-11-2010, 22:05)  Bilden var uppladdad i Nethas album här på odla, men ingen av hennes bilder fungerar just nu. Jag antar att det är ett tillfälligt fel, kanske just den servern är avstängd för underhåll eller liknande. Jag plockade bort bilderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|