Meriona
En fundering bara. Jag som har smågnagare väger mina djur ganska ofta, för det är ibland enda sättet att upptäcka om de inte mår helt bra. Wilmer gör likadant med sina marsvin för det är livsnödvändigt att hålla koll på deras vikt liksom mina gerbilers. Funderar på hur ofta ni väger era kaniner, katter, hundar, höns och allt vad det är för att hålla koll på deras utveckling/allmänhälsa?
fuchsian
Jag brukar väga hunden några gånger per år och speciellt om hon varit sjuk och har inte kunnat äta så bra.
Det är bra att ha med sig och hålla koll på den "gamla damen" när allt kan hända nu när som helst.

Brukar, när jag kliar henne, gå igenom henne för att upptäcka om något har förändrats. Min papegoja är inget vidare för vägning, men jag undersöker honnom jämna mellanrum. Än är han en tonåring, men att kolla hur det är under fjädrarna gör jag när han vill bli kliad, vilket är dagligen. ...Fuchsian....
herkules
jag väger bara mina hundar när vi är hos veterinären, jag vet ju hur de känns så om de går upp eller ner känner jag det. vet också hur deras hud luktar, trampdynorna, öronen och munnen, märker fort om det är något knas.
om man har små husdjur är det ju ett utmärkt sätt att ha koll på dem med vikten.
ingrid fuxwall
Xera har aldrig blivit så mycket vägd som nu när vi har kattunge som ofta besöker veterinären - alla sprutor. När hon var valp vägdes hon en gång i veckan men nu är hon för tung för att ta upp i famnen.
zissi
Jag väger min hund när vi är hos veterinären, aldrig annars. Han blir visst något hekto tyngre för varje år.
malcolm
Omöjligt att få vår katt att vara stilla så länge att det går att väga henne.
ingrids
Jag fick lära mig att om man kan känna rebenen men inte ryggraden på en katt väger den ungefär lagom, så jag brukar känna efter när jag klappar. Om man någon gång klappat en riktigt mager katt så vet man hur skillnaden känns, det är inte lika rakt utan man känner kotorna på ett annat sätt.
Wilmer
Som Meriona sa, här gäller mangrann vägning varje söndag av marsvinen. I dag har två av tre gått upp i vikt, annars är vikterna nog på nergående då grässäsongen precis havererat av frost och snön som kom. Henrik växer, så han ska gå upp kanske 300 gram till.
malcolm
Så länge vi hade smådjur här hemma som marsvin, hamstrar, kaniner tex. så vägdes de ofta men med katten är det dock omöjligt, sonen har försökt väga henne genom att ha henne i famnen och väga sig på personvågen och sedan dra av sin egen vikt men det blir inte någon vidare precision på den mätningen. Hon väger förmodligen det hon skall och det finns inga knotor som sticker ut någonstans och inte är hon överviktig heller.
theseraphim
Min katt är lite rund nu så jag brukar väga henne genom att köra upp på en invägningsstation för lastbilar och räkna av vikten för bilen och mig..annars får man fylla badkaret och stoppa ner henne där och väga vattnet som plumsa ut men räkna någon dl felmarhinal då en del sitter i pälsen.
Myosotis
Har precis vägt hönsen för första gången i samband med avmaskning. Det är inte så noga med doseringen så jag har bara uppskattat vikten tidigare, men nu ville jag veta. Det är bara min tama höna jag kan ta och sätta på köksvågen och be henne att sitta kvar där, annars är det inte det lättaste att väga höns kan jag säga. Jag hanterar dem mycket och man känner på vikten och framförallt på bröstbenet om de magrar. Jag tycker skillnaden känns jättetydligt utan våg. Undulaterna vägde jag aldrig. Katterna bara för att kunna dosera maskmedel.
Katie
De vuxna hundarna och katterna vägs när de är hos veterinären. Ibland kan det bli hemma också men det är inte så ofta. Den dagliga kontakten med dem gör att jag direkt upptäcker om nåt är galet (vikt, päls, tassar, tänder mm)

När jag födde upp burfåglarna så vägde jag ungarna en gång om dagen för att ha koll på att de växte som de skulle.

Väger även valpar och kattungar under deras tid hos mig för att hålla koll på uppväxten. Deras första åtta veckor är väldigt tydliga i vikt om något är galet.

När vi väger hundarna och katterna hemma tar vi dem i famnen, ställer oss på vågen och kollar vikten. Sen kommer det otrevliga (här brukar jag be min bror agera sherpa), man ska ställa sig själv på vågen för att kunna dra bort sin egen vikt. Då jag är helt säker på att vågen ljuger när jag står ensam på den får min bror stå för lyftande och vägande. Jag läser av vågen istället.
Malvia

Ja kaninerna, till varje utställning eftersom man ska ange vikten vid anmälan.

Katterna nej.

Myosotis
CITAT (Katie @ 25-10-2010, 10:42) *
kattungar

Ja just det, när jag nappade upp kompisens kattungar vars mamma blivit överkörd vägde jag dem varje dag i början och typ flera gånger i veckan sen.
malcolm
CITAT (theseraphim @ 24-10-2010, 23:10) *
Min katt är lite rund nu så jag brukar väga henne genom att köra upp på en invägningsstation för lastbilar och räkna av vikten för bilen och mig..annars får man fylla badkaret och stoppa ner henne där och väga vattnet som plumsa ut men räkna någon dl felmarhinal då en del sitter i pälsen.

Rena Archimedes du. rotfl.gif
Whiskuchi
Ytterst sällan (men jag gjorde det faktiskt i helgen för jag var nyfiken på hur mycket ungkatterna vägde). Jag väger mig med katt i famnen och räknar sedan bort min vikt.
Meriona
Det verkar vara så att ju mindre djur, desto oftare väger man dem. Kanske är det en viss logik i det - ja! laugh.gif
Pepsi väger 80 gram och Chili 110 gram, det är inte så bra, den lille killen ska väga 90-100 iallafall för att jag ska vara nöjd. sad.gif Obehagligt när de går ner så där utan synbar orsak. Nu blir det fortsatt gödning, kontroller och mer burtillvaro, så får vi hoppas att han tjockar på sig.
*Stintan*
Hundarna har bara vägts hos veterinären om det behövts. Annars aldrig utom när min nuvarande lilla vovve var pytteliten valp och jag ville ha lite koll att hon gick upp som hon skulle och jag tyckte att hon åt lite dåligt. Katterna jag haft har jag aldrig vägt.
Myosotis
10-20g är ju jättemycket för en sån liten sak. Du får göda honom. Jag har ingen erfarenhet alls av gerbiler - man ser eller känner alltså inte om de magrar? Som typ på en mager katt känner man ju ryggkotorna.
Meriona
Vi försöker göda och ge mjuk mat ifall att tänderna skulle vara skadade, men jag hittar inget nämnvärt när jag tittar i munnen(vilket inte är lätt när den lille krabaten är som en ål). Men vi ska försöka göra nya kontroller minst varannan dag och se. Går han inte upp i vikt snart så får det bli vet-besök, även om de tyvärr inte kan ett jota om gerbiler.
Wilmer
Ujuj Meriona, det lät oroligt! Vi håller tummar, tassar och tår för att han ska lägga på hullet smiley_small_hug.gif

Jag känner också på marsvinen då de magrar, men det har ju ändå gått för långt då man ser och känner det eftersom det oftast gäller akutvård för att förhindra döden för ett litet djur med stor ämnesomsättning (andra djur känner jag inte till på det sättet..).
skogstroll
kissen är i toppform, fin glansig päls och lite tjockare när hon tjoffat i sig nån stackars pippifågel. Hon tjatar efter burkmat men äter den ofta inte utan knaprar istället med en martyrblick sitt torrfoder. Jag vet inte vad hon gillar egentligen (förutom oxfilé då för det har åkt ner i strupen minsann när man nån gång lagat det. Entrecote är inte lika gott g.gif ). Kräsen är damen i alla fall men som sagt så är hon i fin form och hoppar och skuttar i träden som en ekorre.

Att väga henne känns onödigt så länge hon ser pigg och rask ut.
Klura
När jag hade hamstrar vägde jag alla vuxna djur en gång i veckan och skrev upp vikterna i en bok.
Dräktiga honor och ungar vägdes varje dag.

Katterna vägs bara hos veterinären förutom den ena just nu.
Han är 13 år och ska till tandläkaren och behöver sövas.
Veterinären tyckte han borde få upp hullet lite efter en tillfällig svacka han varit i innan han vill söva.
Seniorblodtester är tagna efter att han magrat rejält och varit hängig en tid.
Men nu har han gått upp ca 300 gram.
Motti
Brukar väga kissekatt när han ska avmaskas men han ligger på 7,5 kilo smile.gifvältrimad utekatt rask som få för sin ålder på 9 år wink.gifvägde aldrig våra Hamstrar vi födde upp man såg på dom om allt var okej.
Myosotis
Kom på att jag glömde säga att det inte känns lika relevant med vikten när det gäller värphöns då äggledare, ägganlag och bra hull under värpningstiden gör att vikten är högra än när de ruggar eller har vinterpaus. Äggledaren kan vara 60 cm lång under fortplantningstiden och bara 20 cm annars. När hönan värper finns det en massa små och större ägganlag på gång hela vägen. Min ena höna vägde 1,73 kg när hon värpte och väger ca. 1,53 kg nu när hon ruggar, hon har ingen aptit och har magrat lite grann, men inte oroväckande, de brukar vara dämpade under ruggningen och tappa intresset för viss mat som de kastar sig över på sommaren. 200 g låter kanske mycket, men känner man på bröstbenet är det nästan ingen skillnad.
skånepåg
Hehe vad/hur ska man ha för våg att väga en katt? Min lilla buse tycker jag blevit lite rund om magen, men hon äter ju allt som kommer i hennes väg sen har jag nog övegött henne en del för hon har tillgång till mat 24/7 men har börjat portionera ut maten till henne så hon har lärt sej att spara och sitta och tigga snällt när jag äter ^^ Hon är inte mer än snart ett år gammal ^^
Katie
CITAT (skånepåg @ 01-11-2010, 18:23) *
Hehe vad/hur ska man ha för våg att väga en katt? Min lilla buse tycker jag blevit lite rund om magen, men hon äter ju allt som kommer i hennes väg sen har jag nog övegött henne en del för hon har tillgång till mat 24/7 men har börjat portionera ut maten till henne så hon har lärt sej att spara och sitta och tigga snällt när jag äter ^^ Hon är inte mer än snart ett år gammal ^^

Du kan sätta henne i en transportbur och ställa den på din badrumsvåg. Väg sen buren. Lätt att räkna bort och du har vikten på din katt. tummenupp.gif
skånepåg
CITAT (Katie @ 01-11-2010, 18:37) *
Du kan sätta henne i en transportbur och ställa den på din badrumsvåg. Väg sen buren. Lätt att räkna bort och du har vikten på din katt. tummenupp.gif

Aha ingen dum idé men då måste man skaffa sej en sån med, hehe tongue.gif
Katie
CITAT (skånepåg @ 01-11-2010, 19:19) *
Aha ingen dum idé men då måste man skaffa sej en sån med, hehe tongue.gif

Har du en papplåda så funkar det med. Eller en papperspåse.
Hon är ju matglad din lilla... Ge henne några matbitar i en påse eller kartong så hon inte tycker att det är otäckt att var där i.
Förbered vågen så det går så fort som möjligt att väga henne. Onödigt att dra ut på plågan om hon tycker det är lite läskigt.
skånepåg
CITAT (Katie @ 01-11-2010, 19:36) *
Har du en papplåda så funkar det med. Eller en papperspåse.
Hon är ju matglad din lilla... Ge henne några matbitar i en påse eller kartong så hon inte tycker att det är otäckt att var där i.
Förbered vågen så det går så fort som möjligt att väga henne. Onödigt att dra ut på plågan om hon tycker det är lite läskigt.

Hehe nja, jag har ju inget av dem, men kanske skulle köpt en våg för att kolla dieten på sej själv med men det återstår ju att se tongue.gif Men ingen större fara, bara hon inte äter ihjäl sej så ^^
Katie
Har du ingen våg till dig själv så skaffa en köksvåg för att väga katten.

En egen våg dras man på något fruktansvärt sätt mot. Kroppen får helt plötsligt eget liv och kliver, trots att man skriker NEJ!!! helt panikslaget, upp på vågen.
Inte nog med att vågen, på ett listigt elakt sätt, lockat kroppen upp på vågen... Nej då!! Sen ljuger fanskapet också!!!
Jag är helt övertygad om att alla badrums-, sjukhus- & traktorvågar mm är i total maskopi med varandra. Finns inte en chans i he...te att man väger så mycket som de påstår.

Nej, skaffa en köksvåg istället. Den har du iaf nytta av i fall du skulle få för dig att tillaga nåt som behöver vägas.
skånepåg
Haha sant det e fel på vågen inte mej ^^
Men det e ju inget måste ville bara veta lite sätt och hur man skull gå tillväga ^^
Men har ju ingen vikt på henne sen hon kom hit som en liten kattunge så då är ju nästan hela projektet meningslöst =(
Katie
whist.gif
[attachment=55996:gum22.gif]
naughty.gif
ingrid fuxwall
CITAT (theseraphim @ 24-10-2010, 22:10) *

Nu fick jag mig ett gott skratt - tack för det
Suz
När vi hade gojorna vägde vi dem 1gg/vecka.
Eftersom vi haft dem sen de var små hade vi tränat dem med vågen så vägningen var inga problem...fast de kanske inte gillade det helt smile.gif
omk
CITAT (Katie @ 01-11-2010, 19:55) *
Inte nog med att vågen, på ett listigt elakt sätt, lockat kroppen upp på vågen... Nej då!! Sen ljuger fanskapet också!!!

Mina katter väger ÖVER 15 kilo allihop .... rolleyes.gif
Det kan ju inte vara JAG som gått upp i vikt, eller hur ? flirting.gif
Katie
CITAT (omk @ 01-11-2010, 22:06) *
Mina katter väger ÖVER 15 kilo allihop .... rolleyes.gif
Det kan ju inte vara JAG som gått upp i vikt, eller hur ? flirting.gif

Självklart har du inte gått upp i vikt. VÅGEN LJUGER!!! naughty.gif
omk
PRECIS vad jag tror också ... laugh.gif

Men, visst, Gang of Four blir lite "rundare" under vinterhalvåret.
De äter upp sig inför vintern och är dessutom inte ute lika mkt = inte så mkt kroppsrörelse. Sen går de ner igen frampå vårkanten.
Tänk om JAG hade varit skapad så .... wink.gif
csilla75
vi har aldrig vägt våra marsvin tidigare, första ggn idag då jag tyckte att de blivit tjocka och feta. biggrin.gif en av tjejerna ska även avlas på snart så jag ville veta om hon var "tillräckligt stor" för det. duvorna och dvärgisarna har jag aldrig vägt.....
/Csilla
Meriona
Vad vägde de csilla? shy.gif
Samsara
Landsköldpaddan vägs en gång i månaden, om dem tappar kan det vara tecken på sjukdom annars så ser man inte det så lätt på dem.
Hunden väger vi då vi kommer åt en våg typ i djuraffärer eller hos veterinären. Man märker ju själv om hunden går ner eller inte, men det är ändå kul att väga och se hur mycket han egentligen väger.
csilla75
CITAT (Meriona @ 02-11-2010, 20:04) *
Vad vägde de csilla? shy.gif

Pompom som är född i mars vägde 770 gram, Pepsi (den lilla tjockisen), född i maj vägde 750 gram. whistling.gif
på fotot syns Pepsi, ca 2 månader gammal.
/Csilla

[attachment=56042:Pepsi_nybadad.jpg]
Klura
Vägde katten idag och han har gått upp hela 680 gram på drygt en månad.
Så nu har vi bokat in hans tandläkartid thumbdown.gif
herkules
CITAT (csilla75 @ 03-11-2010, 15:58) *
Pompom som är född i mars vägde 770 gram, Pepsi (den lilla tjockisen), född i maj vägde 750 gram. whistling.gif
på fotot syns Pepsi, ca 2 månader gammal.
/Csilla

[attachment=56042:Pepsi_nybadad.jpg]

så fantastiskt söt! wub.gif
Inga från Närke
Nemo vägs var 5-te vecka eftersom han går på träning sedan 1,5 år tillbaka hos Annalysen i Örebro. Rullband i vatten och simning totalt 30 min. varje gång. Han pendlar mellan 7,5-8,1 kg.
[attachment=56151:2010_08_18_Nemo_2.JPG] Bilden är från augusti i år.
herkules
CITAT (Inga från Närke @ 08-11-2010, 20:29) *
Nemo vägs var 5-te vecka eftersom han går på träning sedan 1,5 år tillbaka hos Annalysen i Örebro. Rullband i vatten och simning totalt 30 min. varje gång. Han pendlar mellan 7,5-8,1 kg.
[attachment=56151:2010_08_18_Nemo_2.JPG] Bilden är från augusti i år.

puliplupp-nemo wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon