|
Full version: Allt om stugan
nykomling
24-10-2010, 18:08
vi är nyblivna ägare till en sommarstuga som inte är vinterisolerad. Har försökt att leta trådar som kretsar kring detta. men hittar ej. så därför startar jag detta ämne, hoppas det droppar in info och ideer som ni erfarna sommarstugeägare vill dela med er
Aqvakul
24-10-2010, 18:21
Vad menar du med att den inte är vinterisolerad? Ingen eller nästan ingen isolering i väggar, golv och tak? Enkla fönster? Handlar frågan i första hand hur man tar hand om stugan under vintern?
nykomling
24-10-2010, 18:25
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 19:21)  Vad menar du med att den inte är vinterisolerad? Ingen eller nästan ingen isolering i väggar, golv och tak? Enkla fönster? Handlar frågan i första hand hur man tar hand om stugan under vintern? ja kan handla om allt möjligt, ja i första hand hur man tar hand om den.
Aqvakul
24-10-2010, 18:37
Om stugan inte alls är vinterbonad, så blir det orimligt dyrt att ha någon form av värme på vintertid. Då måste man se till att det inte finns något vatten som kan frysa inomhus. vattenledning stängs av och töms inkl. ev. varmvattenberedare. Ev. toalett spolas och ett par dl glykol hälls i kröken. TV-apparater, stoppade möbler och känslig textil mår inte så bra av köldgrader och bör inte förvaras i stugan över vintern. Försök hindra möss från att komma in i stugan genom tätning. Se också till att mössen, om de kommit in, inte kan ta sig vidare från utrymmet under diskbänken. Har ni någon granne som vistas i området under vintern så lämna gärna telefonnummer så att ni kan nås om något händer med stugan.
Huggorm
24-10-2010, 18:57
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 19:37)  Om stugan inte alls är vinterbonad, så blir det orimligt dyrt att ha någon form av värme på vintertid. Då måste man se till att det inte finns något vatten som kan frysa inomhus. vattenledning stängs av och töms inkl. ev. varmvattenberedare. Ev. toalett spolas och ett par dl glykol hälls i kröken. TV-apparater, stoppade möbler och känslig textil mår inte så bra av köldgrader och bör inte förvaras i stugan över vintern. Försök hindra möss från att komma in i stugan genom tätning. Se också till att mössen, om de kommit in, inte kan ta sig vidare från utrymmet under diskbänken. Har ni någon granne som vistas i området under vintern så lämna gärna telefonnummer så att ni kan nås om något händer med stugan. Glykol är ordentligt giftigt, och kan nog sabotera mycket av mikroorganismerna i avloppet. Rent generellt tycker jag man skall försöka få tag på något miljövänligt ersättningsmedel. Vidare är faktiskt TV:en inte så känslig som man kan tro. Det är värre att ta in en kall TV i rumstemperatur och genast starta den. Kondensen tillsammans med högspänningen som är i gamla tjock-TV kan ge intressanta fyrverkerier  Största problemet med att lämna TV:en i sommarstugan är att risken för inbrott ökar om den syns genom fönstren. I övrigt håller jag med i allt
Aqvakul
24-10-2010, 19:01
CITAT (Huggorm @ 24-10-2010, 19:57)  Glykol är ordentligt giftigt, och kan nog sabotera mycket av mikroorganismerna i avloppet. Rent generellt tycker jag man skall försöka få tag på något miljövänligt ersättningsmedel. Vidare är faktiskt TV:en inte så känslig som man kan tro. Det är värre att ta in en kall TV i rumstemperatur och genast starta den. Kondensen tillsammans med högspänningen som är i gamla tjock-TV kan ge intressanta fyrverkerier  Största problemet med att lämna TV:en i sommarstugan är att risken för inbrott ökar om den syns genom fönstren. I övrigt håller jag med i allt  Självfallet ska man använda miljövänlig ("giftfri") glykol....
Vår stuga har sommarisolering, visserligen är det tvåglasfönster, men ändå. I köket har vi inget avlopp, hade vi det skulle jag hälla i lite glykol där på hösten. I duschen borde vi hälla i glykol, men har aldrig gjort det och det har gått bra. Vi stänger inkommande vatten utomhus och öppnar allt annat, alla kranar och alla rör i hela huset och tomten. Detta för att eventuellt vatten i rören ska kunna expandera. Och så tömmer vi varmvattenberedaren och lämnar allt öppet där också.
TV, radio, stoppade möbler, allt är där inne året om, till och med en dator har varit där ett par år. Inget har tagit skada. Men vi startar inga elektriska apparater förrän stugan blivit uppvärmd på våren. Det brukar ha varit runt -15 som kallast inomhus. Förra året var den kallaste dagen ute -26 grader och inne -15.
Täcken, kuddar, textil med mera stoppar jag in i stora förvaringssäckar från IKEA, såna där med dragkedja. Detta för att slippa mössen klättrandes på dem. Madrasser lägger vi på högkant i sängen. Mössen tar sig in trots tätning, men inte varje år. Men vi sätter ut tallrikar med råttgift.
Så här har stugan vinterförberetts sedan den byggdes 1967 och det har gått bra.
Jag kanske har glömt nåt. Fråga om du vill veta mera!
Huggorm
24-10-2010, 19:34
En sak som skiljer på stugor som hålls konstant uppvärmda och sådana som lämnas kalla på vintern, är fuktspärrar i väggarna. Men det får man ju tänka på redan när stugan byggs. CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 20:01)  Självfallet ska man använda miljövänlig ("giftfri") glykol.... Då är det nog inte glykol, utan frostskyddsmedel.
Aqvakul
24-10-2010, 19:56
CITAT (Huggorm @ 24-10-2010, 20:34)  En sak som skiljer på stugor som hålls konstant uppvärmda och sådana som lämnas kalla på vintern, är fuktspärrar i väggarna. Men det får man ju tänka på redan när stugan byggs. Då är det nog inte glykol, utan frostskyddsmedel. PROPYLENGLYKOL Propylenglykol är en giftfri glykol som effektivt skyddar kylsystemet i förbränningsmotorer, mot korrosion och frostsprängning. Propylenglykol innehåller ej amin, fosfat eller nitrit. Produkten är klassad som icke vådligt ämne. Bäst effekt nås vid 50% inblandning.
Christa
24-10-2010, 20:35
CITAT (Anma @ 24-10-2010, 20:08)  Vår stuga har sommarisolering, visserligen är det tvåglasfönster, men ändå. I köket har vi inget avlopp, hade vi det skulle jag hälla i lite glykol där på hösten. I duschen borde vi hälla i glykol, men har aldrig gjort det och det har gått bra. Vi stänger inkommande vatten utomhus och öppnar allt annat, alla kranar och alla rör i hela huset och tomten. Detta för att eventuellt vatten i rören ska kunna expandera. Och så tömmer vi varmvattenberedaren och lämnar allt öppet där också.
TV, radio, stoppade möbler, allt är där inne året om, till och med en dator har varit där ett par år. Inget har tagit skada. Men vi startar inga elektriska apparater förrän stugan blivit uppvärmd på våren. Det brukar ha varit runt -15 som kallast inomhus. Förra året var den kallaste dagen ute -26 grader och inne -15.
Täcken, kuddar, textil med mera stoppar jag in i stora förvaringssäckar från IKEA, såna där med dragkedja. Detta för att slippa mössen klättrandes på dem. Madrasser lägger vi på högkant i sängen. Mössen tar sig in trots tätning, men inte varje år. Men vi sätter ut tallrikar med råttgift.
Så här har stugan vinterförberetts sedan den byggdes 1967 och det har gått bra.
Jag kanske har glömt nåt. Fråga om du vill veta mera! Råttgift kan ju vara lite vanskligt bortsett från att det är plågsamt. Hos en kompis till mig så dog en mus inne i väggen och det luktade äckligt i flera år efteråt. När jag hade stuga så hade min stuggranne en torrboll inne för att hålla fukten borta men det hade inte jag och det funkade ändå. Min stuga låg i och för sig i en torrare backe än hennes och stod på plintar. Har man en murad grund kanske det är viktigare med torrboll eller kanske om man bor vid ett vattendrag.
CITAT (Christa @ 24-10-2010, 21:35)  Råttgift kan ju vara lite vanskligt bortsett från att det är plågsamt. Hos en kompis till mig så dog en mus inne i väggen och det luktade äckligt i flera år efteråt. Ja då var det garanterat inte musen som luktade. En mus luktar ca en vecka, En råtta uppåt tre.
Christa
24-10-2010, 20:56
CITAT (Anma @ 24-10-2010, 21:39)  Ja då var det garanterat inte musen som luktade. En mus luktar ca en vecka, En råtta uppåt tre. Hm, med lite fantasi kan man ju då undra vad som luktade...men jag har i och för sig hört från andra också att det är ett problem om de dör inne i väggen.
Aqvakul
24-10-2010, 20:59
CITAT (Christa @ 24-10-2010, 21:56)  Hm, med lite fantasi kan man ju då undra vad som luktade...men jag har i och för sig hört från andra också att det är ett problem om de dör inne i väggen. De torkar ganska fort...
malcolm
24-10-2010, 21:52
Som gift och sammanboende hade familjen en stuga på Öland som var vinterbonad men vi hade ingen värme alls på där vintertid, vattnet kom från egen brunn och varje höst tappade vi ur vattensystemet och tog tom. bort packningarna ur kranarna. Tvål och annat som kunde vara intressant för möss od. lade vi i tättslutande plåtburkar.
Jag tror fö. inte att "gammeldags" glykol säljs längre iom. att det var så giftigt, många mindre ansvarsfulla bilägare tappade bara ut kylarvätskan på gatan när de gjorde jobb på bilens kylsystem med påföljd att djur slickade i sig det då det smakade sött.
GrönAnna
24-10-2010, 22:47
Bra tråd med jättebra handgripliga tips för mig som fortfarande har en del undringar, trots att jag nu haft mitt torp i 5-6 år. Hitintills har jag haft lite grundvärme på i kök o på toa, men det blir dyyyrt med dagens elpriser. Fördelarna har varit att jag kan åka till torpet ett par ggr på vintern, och hyfsat snabbt få upp värmen så jag kan övernatta. Jag har då inte tömt och stängt av vattnet, och ännu har inget frusit sönder. Jag oroar mig dock varje vinter för att det ska bli elavbrott och vad som då händer. Varje höst funderar jag på om jag inte ska kallställa istället, men jag känner mig osäker på allt som i så fall ska göras. Stänga av huvudström till allt inkl pump antar jag, öppna alla kranar, spola ur toa o i med frostskydd, ja så långt är jag med. Men jag har en liten varmvattenberedare som förstås måste tömmas - och är orolig för att det kan bli problem då jag sätter på den igen till våren? Och pumpen i brunnen, tänk om den inte går igång? Har en sån där brunn som bara är ett "rör" som sticker upp. Det finns även en hydrofor (hydropress?) som jag inte ens vet hur den töms... Jag antar att dethär är självklarheter för den som kan det, väldigt "basic", men för mig är det en helt okänd vetenskap  som får mig att känna mig som en riktigt hispig torptant med en jättestor tumme mitt i handen När jag frågat folk runtomkring mig, så säger alla olika saker, ofta tvärtemot varandra, så jag har liksom nästan gett upp. Men inte riktigt, så jag tar gärna emot lite fler tips från er praktiska som vet hur man gör!
Aqvakul
25-10-2010, 05:06
Mitt fritidshus är "ganska vinterbonat" med tvåglasfönster och skaplig isolering. Jag föredrar att ha underhållsvärmer under vintern - ca 8 grader - trots att det kostar någrav tusenlappar. Dels skonar det inventarierna, dels ger det mig möjlighet att övernatta vintertid. jag har en braskamin som värmer upp huset på ca 1,5 timmar från 8 grader. Av säkerhetsskäl tömmer jag ändå vattenledningen och fryssäkrar toaletten. Flera av mina grannar har luftvärmeväxlare och håller då en vintertemperatur på ca 15 grader till en rimlig kostnad....
nykomling
28-10-2010, 12:07
CITAT (nykomling @ 24-10-2010, 19:08)  vi är nyblivna ägare till en sommarstuga som inte är vinterisolerad. Har försökt att leta trådar som kretsar kring detta. men hittar ej. så därför startar jag detta ämne, hoppas det droppar in info och ideer som ni erfarna sommarstugeägare vill dela med er  jag vet inte alls hurpass oisolerat vår stuga är. när vi köpte, sa dom bara ej vinterboelig. tacksamt för så många tips. ja, vi tömmer också rören och öppnar kranarna. vi tänker inte ha värmen på för att spara in pengarna. för de mesta i stugan är inte så jättevärda, lite möbler gammal tjock tv, och sängar. mest värde är nog fina spisen. kylen. förresten är glykol= spolarvätska? ja möss tänkte jag ju inte på. måste nog kolla lite. jag har varit och köpt lite cellplast som vi tänker skydda lite inne, hoppas dom hjälper?! ja när vi är där nu, så tar vi med oss en flyttbar element. har också öppenspis, ej testat än. skall testa och få upp lite eld, har ju direktel på huset nu vi bor i. så det är spännande med lite vedeldning tycker jag. vet faktisk inte om det är lätt och tända. men köpt lite tändved, och tändklossar.
malcolm
28-10-2010, 12:20
CITAT (nykomling @ 28-10-2010, 13:07)  förresten är glykol= spolarvätska?
jag har varit och köpt lite cellplast som vi tänker skydda lite inne, hoppas dom hjälper?! Nej, glykol är inte spolarvätska utan det används för att kylaren inte skall frysa sönder på bilar. Slå inte in textilier i plast, de börjar mögla då. Möjligen kan man lägga lakan eller liknande över möbler av textil men aldrig plast. Har man inte grundvärme på året runt är det inte bra att värma upp huset lite då och då eftersom varken huset eller inventarierna mår bra av de stora temperatursvängningarna.
Min sommarstuga består av två hus. Det ena är lite uppvärmt även under vintern eftersom jag är där ofta, men det andra står helt kallt. Sängar, kläder, möbler, radioapparater ... inte sjutton skyddar jag dem, det går hur bra som helst. Jag gör ingenting. Det går fint.
Värre är det förstås om det är vatten inblandat i system, men det är ju redan avhandlat.
netaave
28-10-2010, 15:00
Även i husvagnar och husbilar ska systemen tömmas, toan frostsäkras och dynorna upp på högkant. En torrboll eller två är nog bra i både stuga på hjul och utan också. Tänk också på när det gäller äldre campingfordon att rullgardinerna i vagnen ska upp när solen börjar värma, annars bildas lätt kondens mellan ruta o rullgardin som kan rinna ner i sandwichkonstruktionen i väggen, är ju ofta "trä" runt fönstren.
malcolm
28-10-2010, 16:02
CITAT (Anma @ 24-10-2010, 21:39)  Ja då var det garanterat inte musen som luktade. En mus luktar ca en vecka, En råtta uppåt tre. Råttgift brukar i allmänhet fungera så att råttorna/mössen dör av inre blödningar  vilket gör att de blir fruktansvärt törstiga och söker sig till vatten och därför sällan dör inne i hus. När vi hade stuga tog vi alltid hem telefonen över vintern eftersom det förekom att folk tog sig in i stugor olovandes och ringde sk. 071-nummer (porr) vilket kunde orsaka räkningar på tiotusentals kronor.
CITAT (malcolm @ 28-10-2010, 17:02)  Råttgift brukar i allmänhet fungera så att råttorna/mössen dör av inre blödningar  vilket gör att de blir fruktansvärt törstiga och söker sig till vatten och därför sällan dör inne i hus. När vi hade stuga tog vi alltid hem telefonen över vintern eftersom det förekom att folk tog sig in i stugor olovandes och ringde sk. 071-nummer (porr) vilket kunde orsaka räkningar på tiotusentals kronor. Jo, jag föredrar att inte tänka på hur mössen dör, har heller aldrig hittat en döding varken ute eller inne, förutom dem som hunden nackar så klart. Tur att vi inte har telefon och dessutom har stugan på en ö man måste ta sig ut med båt. Det har aldrig varit några inbrott. Däremot har någon mjölkkärra och något redskap försvunnit då och då. Men det är någon boende som lånat och inte återlämnat oftast.
Huggorm
28-10-2010, 17:31
En kompis föräldrar hade problem med råttor (japp, inte möss) i pannrummet under huset. De la ut råttgift och problemet löste sig. Ett tag. Jag var själv med sedan och staplade om all ved, för råttorna har krupit in där och dött. Dom såg inte kul ut när vi plockade fram dom
CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 18:31)  En kompis föräldrar hade problem med råttor (japp, inte möss) i pannrummet under huset. De la ut råttgift och problemet löste sig. Ett tag. Jag var själv med sedan och staplade om all ved, för råttorna har krupit in där och dött. Dom såg inte kul ut när vi plockade fram dom  Tur att vi inte har ved på stugan då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|