Är nybörjare men vill så något NU, det kliar i fingrarna!
Har egna ricinfrön från förra året, då sådde jag inomhus (vedeldning, varierar 18-25 grader)i mars men grannen säger att det går bra att göra det nu också, bara jag kan förvara dem lite svalare och ljusare när plantorna kommit upp 10 cm. Förra året tog ricinet tre veckor på sig att gro och sedan sköt de i väg och blev långa och rangliga tills jag byggde en drivbänk ute till dem(slutet av april), då lugnade de ner sig och blev kraftigare.
Har köpt växtljusrör i dag och har en sadelkammare med mycket söderfönster (ca 8-10 grader).
Är det för tidigt att förgro inne I DAG! Klarar ricinplantorna sedan utflyttningen till sadelkammaren i mitten på mars?
Tilläggas skall att jag bor i Skåne.
Troll
Satte mina Ricinfrön förra året i början av feb. det går väl bra, men dom blir
ganska stora så jag fick ha dom mjölkförpackningar ( rymliga till stora plantor) i april-maj. Ricinplantorna får ju snabbt stora blad.
Ska nog vänta tills i slutet av feb. i år.
Satte mina i slutet på februari början på mars förra året och det verkade lagom tyckte jag. Hade också mina i mjölkförpackningar som funkade väldans bra.
Eva St
Tack för tipsen, jag lugnar mig ett par veckor till. Mjölkförpackningar är ett bra förslag, det skall jag testa.
I dag är det 12 grader varmt hos mig och då vill man bara i gång...
Maria i Helsingborg
29-02-2004, 13:25
Hej Alla!
Nu står jag i samma trångmål; mina ricinplantor är mellan 20-30 cm långa innan bladen kommer ut i toppen. Mjölkförpackning sa ni, det har jag sparat MEN ska jorden upp till bladfästena som på tomater eller använder ni den långa förpackningen endast för stödets skull?
Mjölkförpackningarna är bra för det finns gott om plats, lätta att trycka
ihop på fönsterhyllan. Sätt en pinne i varje planta, och sätt ner en del av
stjälken i jorden. Har ännu inte satt mina Ricin men det ska väl bli i veckan,
dom hinner bli stora till juni. Försök sätta ut dom lite fina dagar april/ maj annars ränner dom iväg för mycket på höjden.
Maria i Helsingborg
01-03-2004, 16:31
Tack Kajsa! Då gör jag så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.