Full version: Thuja
Juuliiaa
Hej!
Vi behöver skära ner ca 0,5 m på höjden på en thuja för att få fri sikt över
vår parkeringsplats. Är det för sent att göra detta nu?
Tacksam för snabbt svar!!!!
Bassam
Hej

Det är försent för att du kan klippa den på JAS ( Juli Augusti september ) tiden eller på våren när temperatur är nära +5.

H:Bassam
ingrids
Jag är inte alls expert på tuja, men jag är ganska säker på att barrträd beskärs vid andra tidpunkter än lövträd, och det är lövträd Bassam skriver om.
Huggorm
CITAT (ingrids @ 25-10-2010, 20:41) *
Jag är inte alls expert på tuja, men jag är ganska säker på att barrträd beskärs vid andra tidpunkter än lövträd, och det är lövträd Bassam skriver om.

Snarare rent generellt, JAS går fint för de flesta barrträd också. Om man beskär på våren eller hösten beror på vad man vill åstadkomma. Beskära så sent som i oktober är inte optimalt, men jag vet inte om det är någon större fara heller.
KarinSKARA
Vi pussar alltid våra Thujor på våren när den värsta vintern är över och man vill ut och göra något i trädgården.
Vet inte om det är bäst men det har funkat i 25 år så helt fel kan det inte vara.
Jan af Lisö
CITAT (KarinSKARA @ 28-10-2010, 09:51) *
Vi pussar alltid våra Thujor på våren när den värsta vintern är över och man vill ut och göra något i trädgården.
Vet inte om det är bäst men det har funkat i 25 år så helt fel kan det inte vara.

smiley_small_hug.gif Klart att Thujorna trivs med sån kärlek och omtanke !!! Skall testa på mina magnolior till våren blomma.gif
Peztis
Tujor bör helst beskäras på senvåren.
Om du vill att den ska skjuta nya skott bör du alltid ha lite grönt kvar på den kvist/gren som du klipper annars kommer där med största sannolikhet inte att komma några nya gröna skott utan den avklippta "stumpen" kommer att förbli bar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon