Tim(jan)
Hej! Jag är ny på det här forumet och även i odlarvärlden, så ni får gärna ha lite överseende för mina växttermer.

Jag tog en lång härlig höstpromenad idag och hittade några hästkastanjer under ett stort fint träd. Odlarlusten väcktes snabbt inom mig. Som barn var jag mycket odlingsintresserad, men på senare år har min tid varit ockuperad av popmusik och berusningsdrycker. Nu vill jag återuppta mitt barndoms intresse i min lilla etta.
Min första fråga till er odlingskunniga är om det ens är möjlig att odla fram ett litet kastanjeträd i en kruka inomhus, och hur jag i så fall ska gå tillväga. Allt från jord, krukstorlek, placering av planta och annat man bör tänka på.
Om ni tycker att det här är en för stor uppgift för en ”grönjöling” som mig får ni gärna komma med förslag på andra projekt som är mer lämpade för mig och mina omständigheter.

Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
det kommer inte att funka, då de måste vara ute och få vinterkyla. alltså dom ska odlas i krukor ute åretrunt eller i marken frilandsplanterat, däremot vill du ha växter inne och vill testa att så kan du testa att köpa frukter i mataffären flera av dom trivs inne åretrunt.

exempel på som du kan så ha ha inne åretrunt - Papaya, Avokado, Trädtomat, Passiflora (blommor dock inte/mycket lite utan vintervila), Dadelpalm (vill dock ha svalka som äldre), Citrus (vill ockås som dadelpalmen ha svalka på vintern som äldre). sedan finns det ibland andra roliga exotiska frukter till salu som Licthi, Anonna, Stjärnfrukt, Rambutan m.f dessa trivs också väldigt bra inne åretrunt i ett ljustfönster.

rensa kärnorna noga och så dom strax under jordytan, håll lätt fuktigt och med platspåse över ställ varmt och ljust. efter ett tag börjar dom gro (1v till 2-3månader). lättare är det dock till våren när det är ljusare och varmare i fönstret. när du ser att rötterna fyller ut och du fått en planta med 2-4bladpar är det dags att plantera om i större (krukväxtjord funkar rätt över till de flesta). låt växten torka upp lite innan du vattnar igen och ge näring ca 2-3gånger per månad från vår till höst.

dessa bör du dock inte så - Granatäpple, Äppel, Päron, Kvitten, Fikon - då dessa inte trivs inne åretrunt. försök som sagt hålla dig till tropiskaväxter.
Huggorm
Man kan ha en hästkastanj inne det första året, och plantera ut den sedan, nästa höst. Får man den till att gro i kanske januari så blir det lagom. Gror den redan nu blir det en väldigt lång första "sommar".

Hästkastanjer skall kunna gro direkt, utan att fröet först fått vinterkyla. Det har dock inte lyckats för mig av någon anledning. De som legat kvar på marken till våren gror dock nästan alltid. Det bästa är nog att förvara kastanjen i fuktig jord i kylskåpet fram till januari, och sedan testa. Kastanjen får inte torka ut, då dör den.

Annars är det bara att skaffa en kruka, gärna djup, fylla med planteringsjord och placera kastanjen lite nedtryckt högst upp. Sedan måste den ha mycket ljus efter att den grott, ett söderfönster kanske inte är tillräckligt på vintern. Då får man hjälpa till med en lampa av rätt sort.
Antennaria
Hej!
Kastanj har jag aldrig provat inomhus. Däremot utomhus - och blev till sist tvungen att fälla den. Ett på tok för stort träd för en vanlig villatomt.
Men vill tipsa dig om att EK går jättebra att ha inomhus. Då behöver man inte ens jord och kruka. Bara ett ekollon som har hunnit börja gro lite ute på marken. Om man pallar upp ekollonet i en äggkopp e.d. och fyller på vatten, så bildas raskt rötter. ( Förr fanns ju ekollonglas - precis som de glas som man driver hyacinter i!)
Min ek är inne på sitt tredje år nu. Den bor i en syltburk med vatten i köksfönstret. Den har fällt sina löv två gånger, har en himla massa rötter och skjuter glatt nya skott.
Du klarar säkert av svårare saker - men det här är faktiskt rätt kul! Det är bara att byta vatten ibland, särskilt om det är varmt, och skvätta lite näring i burken någon gång emellanåt.

Alexander-VG-zon3
alla växter går att ha inne åtminstone ett år. björk, bok, asp, ek, ask, gran, tall, hästkastanj, lönn, hassel med flera är alla växter som vill ha vintervila för att lyckas bra med och hålla sig vitala och att kunna blomma och föröka sig. dom KAN klara sig mer än ett år men längre det går och bristen på vintervila så tynar dom bort.

en del växter som kommer från områden där det blir vinter och vill ha vinter för att hålla sig vital och blomma, dessa om dom växer/planteras i åretrunt varmtklimat så kan dom växa väldigt mycket i nått/några år och därefter tackla av rätt så snabbt och dö.

vill man nu plantera växter som vill ha vinter som ute, så blir det enbart ett test, långvarig odling och trivsel ska man nog inte vänta sig. däremot sår man kärnor och frön av tropiska växter som vill ha varme åretrunt så kan man få glädje av växterna under långtid och dom kommer att trivas inne väldigt bra åretrunt.
Tim(jan)
Oj vad många svar, roligt! Det verkar som att kastanj inte var den bästa idén. Så jag gör väl ett försök med ek istället. När är det lättast att hitta en ekollon som börjat gro? Går det annars att ta hem ett som inte börjat gro och lägga det i lite jord i kylen. Som "huggorm" tipsade om kastanjen.

Exotiska frukter låter också intressant. Finns det någon tråd här på forumet som kan ge till tips och hjälp? Är ju som sagt en glad nybörjare.
Alexander-VG-zon3
hästkastanj funkar likabra som ek. alla våra ''svenska träd'' trivs inte inne en längre tid utan vill vara ute, så som jag skrev, hur bra man än sköter dom så kommer dom inte bli långvariga inne även om man kan ha dom inne i nått år. dom behöver vintervila för att utvecklas och bli vitala.

av tropiskafrukter du kan så av skrev jag innan, du så kärnan ca 1-2cm ner i jorden (använd såjord) små frön sår du ytligt på ytan, så alltid färskt dvs direkt då du rensat kärnorna. ställ sådden varmt och ljust och håll lätt fuktigt. lättare att så till våren-försommaren.

när plantorna kommit upp, så vänta tills dom fått ca 2-4bladpar då kan du plantera om dom i större kruka (ca 2-3cm större än den förra) i krukväxtjord. under vintern är det bra med extraljus (kallvita lysrör tända minst 12timmar max 18timmar) men många klarar sig utan. tropiskaväxter vill ha varme och ljus åretrunt = passar bra inne.

under vintern låter du dom torka upp lite (känns med fingret) innan du vattnar. från våren till hösten ger du dom näring ca 2-3gånger per månad. och såhär sköter man dom hela livet, när krukan är fylld med rötter planterar man om under våren-sommaren.

detta jag skrev nu funkar generellt för alla tropiskaväxter.

om du nu vill testa ek, är det bara att hämta hem ekollon och så i kruka med jord, ställ i kylan ca 4veckor ta fram och sätt i ett ljust fönster. håll lätt fuktigt och efter ett tag gror den. hittar du redan grodda är det bara att så direkt i jord inne fönstret. sköt den på samma sätt som jag beskrev ovan. till vintern vill den helst stå mörkt i en temp på -5c +5c så den kan fälla löven och vintervila. låter man den inte få vara i vintervila så kan det vara bra att ge den extraljus under vintern. växer den inne åretrunt i samma värme kan du lyckas hålla den vid liv i ca 2-5år kanske eller nått beroende på hur ditt inneklimat är. alt att du gör som huggorm skrev med att du planterar ut den nästa vår-sommar-höst så att den får en extra lång sommar.
Peztis
Annars är ju ett tips att dra upp kastanjen och sedan plantera ut den där det ser lite ödsligt ut i den offentliga miljön - lite guerilla gardening!
Det kan säkert vara nog så tillfredsställande!

Samtidigt lär du dig lite hur det är att dra upp frön och annat. Nu blir det lite som "preaching to the choir", dvs vi här på Odla är ju oftast redan fröfrälsta! biggrin.gif
Det är oerhört underbart och livsbejakande att se något gro som man själv har petat ned! Så fundamentalt, liksom!
Andreas A
CITAT (Tim(jan) @ 26-10-2010, 10:43) *
Så jag gör väl ett försök med ek istället. När är det lättast att hitta en ekollon som börjat gro? Går det annars att ta hem ett som inte börjat gro och lägga det i lite jord i kylen.

En något förlegad lag i säger dock att man inte olovligen får plocka ekollon på annat än sin egen mark.
Ollon och nötter är alltså inte "en del av" allemansrätten. Konstigt och förlegad men rolig information. Finns väl i.o.f. inte en människa med förståndet kvar som skulle hindra någon att plocka ekollon i skogen smile.gif

(källa: Skosstyrelsen Våra ädla lövträd)
Huggorm
CITAT (Andreas A @ 29-10-2010, 21:46) *
En något förlegad lag i säger dock att man inte olovligen får plocka ekollon på annat än sin egen mark.
Ollon och nötter är alltså inte "en del av" allemansrätten. Konstigt och förlegad men rolig information. Finns väl i.o.f. inte en människa med förståndet kvar som skulle hindra någon att plocka ekollon i skogen smile.gif

(källa: Skosstyrelsen Våra ädla lövträd)

Men finns det inte ett tillägg i den där gamla lagen som säger att man får plocka så mycket som ryms i en handske upp till tummen, eller i en hatt upp till hattbandet? Fast det var kanske bara hasselnötter det gällde
Tim(jan)
Har nu bestämt mig för att mjukstarta med gula ärtor, avokado och mango. De två förstnämnda är redan sådda och klara, men hur gör man med mangon? Jag har plockat ut embryot (kärnan, fröet, whatever) ur den stora frökapseln och undrar åt vilket håll den ska placeras i krukan. Någon som vet?

Tack för all hjälp hittills.
Tim(jan)
Eftersom tråden inte handlar om träd längre så kan en admin gärna hjälpa mig med att flytta tråden till krukväxter eller kanske köksträdgården.
Alexander-VG-zon3
ärtor sår du egentligen under våren-försommaren om du nu inte har extraljus, har du extraljus så kan du så dom nu. annars är senhösten-vintern fel tid att så sånt om man inte har så man kan hjälpa dom. när vintern kommer så ger ljuset där ute nästan noll.

mangon är också ibland bättre att så till våren, men går bra nu också dom är ganska tåliga mot sämre ljus. det kvittar hur du sår kärnan roten kommer gå neråt och skotten uppåt. men annars lägg den på sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon