Whiskuchi
Jag är så ruskigt sugen på att sätta upp en fladdermusholk men en rejält tilltagen sådan är ganska dyr och därför undrar jag om det är svårt att få hyresgäster i en sådan? Känns onödigt att bränna över 700 för något som bara kommer stå tomt..
Vilket väderstreck föredrar de förresten? Och kan jag sätta den nära fågelholken?
Myosotis
Har aldrig haft en fladdermus i mina fladdermusholkar någonsin, och de har suttit uppe i många, många år. Blåmesar lyckades klämma in sig och gjorde ett häckningsförsök i en ett år. Däremot sitter det ibland fladdermöss i fågelholkarna. Kan du inte bygga några själv så blir det inte så dyrt?
Whiskuchi
Typiskt sad.gif Jag skulle säkert kunna bygga en holk själv men det var födelseskåpet från Vivara jag funderade på och det verkar mer avancerat. Men jag skulle ju kunna bygga enstaka holkar själv och kolla fladdermössens intresse och sedan eventuellt kunna köpa skåpet om de verkar trivas hos mig.
Myosotis
Hoppas att du lyckas få inneboende. Det är lite oklart varför de finns i vissa holkar bara. Jag har en bekant som har hundratals fågelholkar uppsatta överallt i skogen och kollar dem regelbundet. Det finns en holk där det alltid hänger fladdermöss i taket, det verkar som om det blir en tradition för dem så de kanske inte riktigt hittar till nya ställen? Jag skulle också vilja veta vad det beror på eller om man kan locka dem på något sätt.
Gossen Ruda
Jag har en anings aning om att de är ganska bofasta. De blir ofta gamla, 10-15 år, och återvänder ganska säkert till samma boplatser och övervintringsställen år efter år. Ungarna tar efter de vuxna. Det är nog först när en boplats blir obrukbar som de söker en ny plats.
Meriona
Jag köpte en fladdermusholk från SNF till exet för ett par år sen, där flyttade fladdermöss in på direkten. Men han satte upp den precis i närheten där de brukar hålla till annars, så det kanske inte var så svårt att locka dem. Däremot är den inte vinterbonad så på vintern tror jag att de bor nån annanstans.
Solstorm
Sommarstuga.
Whiskuchi
Jag knuffar upp min gamla tråd, jag köpte en lite mindre variant som försöksholk. Men i vilket väderstreck vill de helst att den ska hänga?
PeterDeleter
Här står det :-)

Fladdermusholk

Whiskuchi
Tackar! Söderläge är inga problem men måste det vara i ett träd?
Gossen Ruda
Fladdermöss bor gärna i hus, eller utanpå.
GrönAnna
De bor på vinden i mitt torp. Mängder av dem. Spännande att se när de flyger i skymningen, men mindre spännande att gå upp på vinden mörka sommarkvällar, enligt mig.
Whiskuchi
Blir inte söderläge på ett hus ohyggligt varmt? Det finns inga skuggande träd i närheten, bör jag kanske sätta den mot öster istället?
kerstin z5-6
jag har mängder på vinden i min höloge.. holk vet jag inte om de gillar ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon