carolyn
03-02-2004, 11:54
Hej alla!
Är det någon som frösått Violer och kan tipsa om hur man får upp dem??
Jag har sått Queen Charlotte, och Freckles och en annan Odorataviol men det verkar omöjligt att få upp dem. Först har jag låtit krukorna stå i värme inne, sen i kylskåpet, sen inne igen och till och med ut på balkongen, men inte då, inte ett enda frö har tittat upp. Tar de väldigt lång tid på sig kanske??
Tacksam för svar.
Ähumm... mina brukar komma upp utan krusiduller... sår i såjord, täcker med lite sand, ställer krukan i ett miniväxthus. De flesta brukar gro, men det kan ta tid, 2-3 veckor är inte ovanligt.
Sylvia
carolyn
03-02-2004, 14:16
Tack för svaret Sylvia. Ja, då kanske det är fel på fröet då, mina har stått betydligt längre än den tid du säger att det kan ta. Nu har jag en ny påse violer, Gustav Werming, som jag ska så idag, får hoppas på bättre tur med dessa. Jo, jag har sått i såjord och täckt med lite vermicult.
Förresen, är det någon som har violfrö så byter/köper jag gärna.
Hälsningar
kerstin z5-6
04-02-2004, 13:50
Just de sorter du valt är inte så lätta -det kan vara det. Har du täckt dem med lite sand som sylvia säjer -de gror helst under jord -men lagret får inte vara så tjockt att de inte orkar opp:)
Annika i Mölndal
04-02-2004, 14:03
Hej
På min påse till Viola oderata "Queen Carlotte" stod det att fröna skulle gro i 20-22gr i tre veckor och därefter 4-6 veckor i kylskåp. Sedan skulle sådden ställas ute i skuggan. Jag sådde för ca två veckor sedan så jag vet inte hur det kommer att gå men jag väntar nyfiket.
kerstin z5-6
04-02-2004, 20:29
Ställ ut i skuggan ..hm -då menas i maj månad då .men om de gror innan rek jag det inte
Bäst är att testa först i värme med täckta frö -
gror inget på 4 v, ställ i kylskåp om du vill driva dem inne sen eller ute på skuggig plats -och låt dem gro till våren
carolyn
04-02-2004, 20:45
Hej och tack för svar! Jo, jag har täckt med Vermicult, det måste väl gå lika bra som sand antar jag. Jag får väl ha tålamod, eller beställa färdiga plantor från England som har ett bra sortiment, för violer ska jag ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.