tvilling77
Vi har planer på att sätta ett levande staket av pil till våren, som insynsskydd och "staket" för att skydda barnen från trafik. Vad jag har förstått växer det fort och blir tätt snabbt! Är det någon som har något liknande?
Cilla
Jag har följt några "pilstaket" från sättning till tioårsåldern. Utvecklingen blir väldigt olika och jag har hittills inte sett några helt lyckade resultat i privata trädgårdar. Men de kan fylla sin funktion av att vara snabbväxande gränssättare ändå. Insynsskyddet brykar dock bli sämre än många önskar (glesare) och strukturen som man gärna vill ha synlig är det som brukar fallera först (det blir istället tufsigt och högt).

Jag tror ändå att det går att göra och hålla roliga pilformationer, om man gillar att beskära och kan sköta bevattning under flera år. Om man vill ha flätningen synlig under så många år som möjligt, så skär man in kraftigt på våren, flätar på sommaren och skär in också efter detta. Lillöpil som säljer materialet har numera skötselråd som sträcker sig över en längre tid än bara den första planteringen, och följer man dem tror jag att det fungerar.

De första åren behöver man på de allra flesta ställen ha stödbevattning som man lätt sätter på en gång i veckan under bladsäsong. Kan t ex vara slang med hål eller sk svettslang (som dock är betydligt dyrare).
Om flätningen är symmetrisk blir det fult om vissa skott dör eller utvecklas i helt olika takt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon