Hej på er alla! Nu är mitt album klart! Hoppas ni gillar det! Jag har även en fråga angående clivian där. Jag köpte denna clivia för ett par år sen och den har aldrig än blommat - varför? Kan det vara så att moderplantan "gjort sitt"? Ska jag i såfall ta bort den? Clivian står intill ett österfönster. Istället kommer det mycket nya sidoskott som jag låtit vara kvar, förutom i början då jag tog loss några sidoskott. Den uteblivna blomningen kan jag leva med, men varför har moderplantans blad jämnvita prickar utspridda? Det är inte ullöss, så mycket vet jag. Det konstiga är att jag faktiskt kan få bort det vita med lite vatten, men sen återkommer prickarna. OBS! Dessa finns bara på moderplantan. Clivian är lite misskött från min sida, har klippt av vissa moderblads kanter då det blivit bruna, men annars verkar den må bra och växer ganska bra.
Fler bilder från Lycksele kommer senare.
Tacksam för råd!
mvh
Ann-Louise i Lycksele
Hej,
om den inte blommar alls så behöver den nog gödas nu under våren. Prova och gödsla den varje vecka under växtsäsongen. Om den fick gå i frö det året den blommade eller om den inte fick sin vintervila (8-10 grader under vintern) så kan blomningen utebli det kommande året. Om den helt slutat växa - står den för kallt!
Hoppas att mina tips hjälper din blomma!
Tack för tipsen, Emser! Ska se vad jag kan göra. Gödsling ska den få som du skrev! Ska även öka värmen i vardagsrummet där den står - tack än en gång för de värdefulla tipsen!
mvh
Ann-Louise i Lycksele
Aha nu förstår jag varför mina Cliviaplantor inte blommar de har då aldrig fått någon vintervila men det ska bli hädanefter
Eva St
Angående vintervilan så undrar jag hur ni som har era att vintervila gör? Själv bor jag i lägenhet och har ingenstanns att ställa den så kallt, utom balkongen och där dör den...
Annars har jag ett mörkt föråd, men där är inte speciellt kallt.... kan man inte få dem att blomma utan vintervila?