|
Christina i Taxinge~
26-10-2010, 11:46
......."folk som inte kan lägga "nästa-kund-pinnen" efter sina varor på kassabandet, borde få böta! Särskilt när de står kvar och hindrar nästa kund från att börja lasta upp sina varor!!" *GRRRRR*
skogstroll
26-10-2010, 11:55
när jag sist var i "pinnsituationen" så störde jag mig på kassörskan som satt och såg dum ut och la pinnen allllllra allra närmast henne själv där ingen kunde nå den, och det fanns bara en pinne som vi fick hoppa efter för att få tag i den
fuchsian
26-10-2010, 12:00
Det använder jag alltid när jag är mer och handlar och brukar ge en vänlig nick och leende till den bakomvarande för att visa att jag gör det av välvilja för oss båda. Det brukar gå hem och särskilt de äldre som inte ens når dem, är tacksamma och man kan få sig en liten pratstund i kön. Det är för allmän trevnad jag gör det och underlätta ev. den som inte når pinnar. ... Fuchsian.....
*Stintan*
26-10-2010, 12:25
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-10-2010, 12:46)  ......."folk som inte kan lägga "nästa-kund-pinnen" efter sina varor på kassabandet, borde få böta! Särskilt när de står kvar och hindrar nästa kund från att börja lasta upp sina varor!!" *GRRRRR*  Jaaa det är hemskt irriterande. Att handla överhuvudtaget är bland det värsta jag vet och var det inte så att jag vill kunna se vad det är jag handlar för mat så skulle jag handla över internet och få den hemlevererad.
skogstroll
26-10-2010, 12:36
samma här... folk e så ohyfsade tycker jag. De kör sina vagnar hur som haver och knuffas och beter sig. Vad är det med folk?
Christina i Taxinge~
26-10-2010, 12:57
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2010, 13:25)  Jaaa det är hemskt irriterande. Att handla överhuvudtaget är bland det värsta jag vet och var det inte så att jag vill kunna se vad det är jag handlar för mat så skulle jag handla över internet och få den hemlevererad. Instämmer helt! Jag skriver t o m min matlista i rätt ordning efter hur varorna finns tillgängliga i butiken och vill att det ska ta så kort tid som möjligt att få handlandet utfört. Och ja, i detta fallet med "handlande & "nästa-kund-pinne" är jag en riktigt sur morrhoppa!
malcolm
26-10-2010, 13:11
Jag handlar nästan uteslutande på Willys numera och där har de infört självscanning av varorna så man slipper stå i någon kassakö, bekvämt att kunna stoppa ner varorna direkt i kassarna och sedan betala med kort innan man rullar ut. Nu har de iof. sig kontroller emellanåt och då måste man packa upp allting och stämma av mot kvittot men det har aldrig varit några problem. Senast när jag var och handlade såg jag att de byggt en slags låda av glasfiber som var låst med hänglås där oxfilén låg, tydligen finns det folk som stjäl och struntar i att scanna in det som är dyrt. När jag handlar i en butik som saknar självscanning har jag för vana att alltid ställa varorna på rad med streckkoderna mot mig men det finns sådana som retar sig på det och står och trampar och vill börja lasta upp på bandet fast det tar längre tid om man bygger varuberg då den som sitter i kassan måste vrida på varenda vara. Många gånger har det hänt att den som står bakom mig i kön har börjat lasta upp på bandet innan jag är klar och det retar mig nå´t fruktansvärt.
andersen
26-10-2010, 14:56
"Pinnen" retar jag mej inte på, därimot folk som kör på en med matvagnen i kassa kön, har blivit påkörd över hälsenan flera gånger det gör så djävla ont, funderar på om man skall kasta sig ner och rulla runt som fotbollspelarna gör i Italien.
malcolm
26-10-2010, 15:34
Ser fram emot att se dig rullandes på golvet inne på lilla ICA eller på Food Market.
andersen
26-10-2010, 15:37
Ja det vore en syn för gudarna
Bildbevis krävs på det annars lär vi aldrig tro på dig
malcolm
26-10-2010, 15:41
CITAT (Cathis @ 26-10-2010, 16:39)  Bildbevis krävs på det annars lär vi aldrig tro på dig  Tar med mobiltelefon med inbyggd kamera eftersom andersen och jag bor i samma kvarter.
Monarda
26-10-2010, 16:14
CITAT (malcolm @ 26-10-2010, 14:11)  När jag handlar i en butik som saknar självscanning har jag för vana att alltid ställa varorna på rad med streckkoderna mot mig men det finns sådana som retar sig på det och står och trampar och vill börja lasta upp på bandet fast det tar längre tid om man bygger varuberg då den som sitter i kassan måste vrida på varenda vara. Många gånger har det hänt att den som står bakom mig i kön har börjat lasta upp på bandet innan jag är klar och det retar mig nå´t fruktansvärt.  Brukar också göra som du när det inte är en scanningbutik av hänsyn och för att underlätta. Det brukar vara uppskattat, i alla fall av den som sitter i kassan. Var det någon som såg den trevlige Kjell i programmet om Ullared igår, när han kastade upp varorna i en hög på bandet?
Aqvakul
26-10-2010, 17:03
Jag brukar bara handla utan att reta mig på någon eller något. Jag ser det oftast som ett nödvändigt ont.
fuchsian
26-10-2010, 18:37
Det är väl inget att hetsa upp sig för? visst blir man påkört av varuvagnar men har dock inte råkat på något elakt och ett leende kan lätta upp den jäktade lite gran och då känner jag mig inte stressad eller irriterad. Kontentan av det hela är att försöka se det ljust varje dag, mycket bra förebyggandet av stressjukdommar och annan skit. Sen om det finns otrevliga mytomaner, så är det bara gå sin väg och göra sitt och glömma skiten. Den är ju inte till någon nytta. ..  .. fuchsian ....
bergvallmo
26-10-2010, 19:25
Om nån kommer och dammtorkar hos mig så kan jag gärna fara och handla i gengäld  För att dammtorka är banne mig det tråkigaste som finns av vardagssysslor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-10-2010, 19:54
Om nån kör av mig hälsenorna, ja då bli rjag arg. Folk kör kors och tvärs utan hänsyn. Det behövs inte.
Min smabo lägger alltid streckkoden så som kanssörskan skall ha den, även lägger han pinnen efters sina varor på bandet.
Men så kommer dom efter honom..... När han skall betala med kort, ja dp sitter dom redan i axlarna på honom... Då kan han vända om sig och fråga om det är koden dom är ute efter... Det är otrevligt.
Likaså när man står vid en bankomat, samma sak där.
Man säger ju alltid att tyskarna inte kan stå o kö men i Tyskland finns överallt en gul streck där folk skall stå bakom. Vid bankomat, vid banken, vid posten osv och det är mycket trevligare
Och aqva säg inte nu att du tycker att det är trevligt när dom kör av dig helsenorna, när som vill se din bankkod osv. Då ljuger du... du är inte bättre än vi andra vanliga männsikor.....
Elisabeth
Har aldrigt tänkt på om kunden före lagt pinnen ... eller om jag kanske själv tagit och lagt den ...iaf så lägger jag alltid en efter mina varor. Har aldrig råkat ut för folk som knuffas eller kör på hälsenorna ... aldrig störts av andra kunder ... det är absolut sanning. Eller ... inte riktigt sant ändå ... jag störs så förbaskat av att en del ... både kvionnor och män häller på sig en flaska luktvatten när de går ut och handlar ... det borde vara straffbart
skogstroll
27-10-2010, 08:57
finns det regler för vem som lägger pinnen egentligen?  jag brukar göra det för att vara schysst men om den före mig inte gör det så blir jag inte irriterad. Finns mycket annat att irritera sig på, hjärnslöa personer som ska stå mitt i vägen och gagga fast de ser att man vill komma fram.... morsor som snackar i mobil och klipper hälsenorna på en med barnvagnen och utan att säga förlåt... sånt kan jag bli heltossig på
CITAT (skogstroll @ 27-10-2010, 09:57)  finns det regler för vem som lägger pinnen egentligen?  jag brukar göra det för att vara schysst men om den före mig inte gör det så blir jag inte irriterad. Finns mycket annat att irritera sig på, hjärnslöa personer som ska stå mitt i vägen och gagga fast de ser att man vill komma fram.... morsor som snackar i mobil och klipper hälsenorna på en med barnvagnen och utan att säga förlåt... sånt kan jag bli heltossig på  Tror inte det finns regler. Jag sätter pinnen, om det behövs. Men oftast handlar vi tider då det inte är några köer och då slipper man hela pinnandet, och avkörda hälsenor och allt irriterande faktiskt.
Tycker att alla som handlar ska gå en kurs hur man hanterar pinnen i kassan. Detta ska ska utmynna i ett pinn körkort som ges ut av länsstyrelsen. Har man inte klarat pinn körkortet så får man inte handla på normal tid. Folk utan detta körkört ska endast få handla sista timmen på öppen tiden i resp affär. Men först ska lokalen utrymmas av de som har körkortet så ingen sammanblandning sker som kan skapa oreda.
fuchsian
27-10-2010, 14:36
Just nu retar jag på mig att det inte blir ro här i forumet. Hinner inte mer än skriva ett inlägg, så kommer 2-3 efter och anklagar mig att förstöra tråden. De fattar inte att det gör ju det själva. ...Fuchsian.....
Aqvakul
27-10-2010, 14:47
Myosotis
27-10-2010, 15:06
CITAT (Carl @ 27-10-2010, 14:03)  Tycker att alla som handlar ska gå en kurs hur man hanterar pinnen i kassan. Detta ska ska utmynna i ett pinn körkort som ges ut av länsstyrelsen. Har man inte klarat pinn körkortet så får man inte handla på normal tid. Folk utan detta körkört ska endast få handla sista timmen på öppen tiden i resp affär. Men först ska lokalen utrymmas av de som har körkortet så ingen sammanblandning sker som kan skapa oreda. Tycker inte de har rätt att handla alls  Jag lägger helt enkelt inte dit deras pinne om de inte gör det. De brukar inte vilja betala mina varor så då vet de helt plötsligt var gränsen går. Sen blänger jag lite argt på dem också och hoppas att de lär sig till nästa gång. Det är i och för sig bara en pinne, men det är inte det det handlar om utan hur vi behandlar andra människor, det är därför jag blir så arg på sånt. Varför kan de inte ta lite hänsyn?!
Retar mig mer på de gamla damerna ni vet dom som har en stekpanne liknande huvud bonad med en liten flerp på toppen i någon beige liknande färg och ska betala kontant på öret. Som tror sig ha den sista kronan någon stans. Fickorna töms plus den beiga handväskan töms. Tidern går kön kokar. Kronan finns inte. Upp med plånboken igen i en fart som skulle få en sengångare att somna. Knäckande!
CITAT (Carl @ 27-10-2010, 16:45)  Retar mig mer på de gamla damerna ni vet dom som har en stekpanne liknande huvud bonad med en liten flerp på toppen i någon beige liknande färg och ska betala kontant på öret. Som tror sig ha den sista kronan någon stans. Fickorna töms plus den beiga handväskan töms. Tidern går kön kokar. Kronan finns inte. Upp med plånboken igen i en fart som skulle få en sengångare att somna. Knäckande! Du kanske behöver en stresshanteringskurs?
Huggorm
27-10-2010, 15:59
När jag handlar retar jag mig på folk som är överdrivet noga med att lägga varan med streckkoden åt rätt håll. De står och vänder och vrider innan dom lägger ner varan på bandet. Under tiden får kassörskan sitta och vänta. Något annat irriterande är folk som inte fattar att man i många butiker kan dra kortet före sista varan är inslagen. Dom står där och väntar helt i onödan.
Myosotis
27-10-2010, 16:02
Tanten skulle jag inte reta mig på om hon ser ut att göra sitt bästa. Om hon är långsam är det nog för att hon är gammal, medan pinnvägrarna är ohyfsade och själviska. (Syftade på Carls inlägg. Jag är lite långsam.  )
Huggorm
27-10-2010, 16:07
Carl missade att den gamla tanten ännu inte lärt sig att affären har automat som mynten skall stoppas i, utan envisas med att ge dom i handen
fuchsian
27-10-2010, 16:10
Det är inte lätt att bli gammal, hör jag ......  ...Fuchsian....
Aqvakul
27-10-2010, 16:17
CITAT (Carl @ 27-10-2010, 16:45)  Retar mig mer på de gamla damerna ni vet dom som har en stekpanne liknande huvud bonad med en liten flerp på toppen i någon beige liknande färg och ska betala kontant på öret. Som tror sig ha den sista kronan någon stans. Fickorna töms plus den beiga handväskan töms. Tidern går kön kokar. Kronan finns inte. Upp med plånboken igen i en fart som skulle få en sengångare att somna. Knäckande! att du bara orkar reta dig...
Reta och reta är ett relativt begrepp. Jag kan väl inte sova på 14 dagar utan ta sömntabletter. Skakar ilska men det går över efter efter några starka groggar. Efter ett år har jag nästan glömt händelsen. Så farligt är det inte!
Myosotis
27-10-2010, 17:17
Dåså. Vad gnäller du för?!
Meriona
27-10-2010, 18:36
CITAT (Myosotis @ 27-10-2010, 16:06)  Tycker inte de har rätt att handla alls  Jag lägger helt enkelt inte dit deras pinne om de inte gör det. De brukar inte vilja betala mina varor så då vet de helt plötsligt var gränsen går. Sen blänger jag lite argt på dem också och hoppas att de lär sig till nästa gång. Det är i och för sig bara en pinne, men det är inte det det handlar om utan hur vi behandlar andra människor, det är därför jag blir så arg på sånt. Varför kan de inte ta lite hänsyn?! Den varianten kör jag också.
retar mig på folk som tar upp små stavfel här istället för att ta tag i det diskutionen det handlar om  har set mycket värre stavfel än vad jag åstakommer  Alla vet som skriver på datorn att det är lätt att skriva fel när man är för snabb eller är i "smöret" och skriver för fort.
Huggorm
27-10-2010, 22:36
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:34)  retar mig på folk som tar upp små stavfel här istället för att ta tag i det diskutionen det handlar om  har set mycket värre stavfel än vad jag åstakommer  Alla vet som skriver på datorn att det är lätt att skriva fel när man är för snabb eller är i "smöret" och skriver för fort. Sånt kan man se som att personen börjar känna sig pressad i diskussionen och får ta till slag under bältet när argumenten tryter.
*Stintan*
27-10-2010, 22:39
Läser du aldrig igenom det du skrivit innan du skickar? Mer bråttom än att man hinner göra det har väl ingen
herre gud !ibland har man bara brått att skriva när man är riktigt i en diskution,men för det mesta försöker jag kolla igenom vad jag skriver,sen har ja lite dåligt lyse här inne så jag ser inte alltid varje bokstav som den är,en del bokstäver ligger väldigt nära varan lät att slinta.Sen kan man ju inte rätt över säga att dom som inte stavar rätt får inte skriva här för då blir dom mobbade och utstängda?är det så du tycker det ska vara ?alla har väl rätt att få vara med här på Odla!står inget om att man måsta ha en 5:a i rättstavning för att få vara här.
*Stintan*
27-10-2010, 22:51
Frågade ju bara om du inte läser igenom det du skriver så lägg inga ord i min mun jag inte sagt.
Anki på Öland
27-10-2010, 22:53
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:46)  herre gud !ibland har man bara brått att skriva när man är riktigt i en diskution,men för det mesta försöker jag kolla igenom vad jag skriver,sen har ja lite dåligt lyse här inne så jag ser inte alltid varje bokstav som den är,en del bokstäver ligger väldigt nära varan lät att slinta.Sen kan man ju inte rätt över säga att dom som inte stavar rätt får inte skriva här för då blir dom mobbade och utstängda?är det så du tycker det ska vara ?alla har väl rätt att få vara med här på Odla!står inget om att man måsta ha en 5:a i rättstavning för att få vara här. Men sitter man och gnäller över invandrare som inte lär sig svenska och själv skriver som en kratta får man kanske räkna med att någon reagerar på det!! Vad får dig att tro att det är så himla lätt för en invandrare som kanske är analfabet att lära sig vårt språk?
Huggorm
27-10-2010, 23:08
Jag retar mig på idioter som busringer på blocket-annonser mitt i natten, och gör det så ruskigt dåligt att det inte ens är kul. Gör det snyggt eller låt bli
oj ett troll till
CITAT (Anki på Öland @ 27-10-2010, 23:53)  Men sitter man och gnäller över invandrare som inte lär sig svenska och själv skriver som en kratta får man kanske räkna med att någon reagerar på det!! Vad får dig att tro att det är så himla lätt för en invandrare som kanske är analfabet att lära sig vårt språk?
Så dom som råkar stava fel ibland har inget här att göra då menar ni ?är inte det lite som att tycka att bara dom som är perfeckta i vad de skriver och tycker har rätt att vara här ?
*Stintan*
28-10-2010, 11:16
Men Motti ingen har väl påstått att felstavare inte skulle få vara här och skriva. Halka på tangenterna är en sak och det reagerar nog ingen på. Att kunna stava rätt är något annat och skillnaden märker man tydligt, i synnerhet när samma ord stavas fel varje gång. Varför kan man inte lära sig stava ens vanliga ord rätt? Ord som du dagligen kan se hur de stavas i andras texter. T.ex. skriver du ovan "perfeckta" istället för perfekta. Ofta skriver du "diskution" istället för diskussion, bara som exempel. Om jag är tveksam hur ett ord stavas så slår jag upp det, annars kan man faktiskt använda stavningskontrollen i datorn också. Testa det för man lär sig faktiskt av det. Dessutom gör du nästan aldrig mellanslag efter punkt eller frågetecken utan före, om du gör det alls, vilket gör det svårt att läsa det du skriver. Vi skriver ju här för att andra ska läsa det.
Ta inte detta som illa menat, för det är det inte, utan ta det som ett försök att hjälpa dig kunna skriva bättre.
Rätstafnings funcktione er bra!
malcolm
28-10-2010, 12:25
CITAT (Motti @ 28-10-2010, 00:31)  Så dom som råkar stava fel ibland har inget här att göra då menar ni ?är inte det lite som att tycka att bara dom som är perfeckta i vad de skriver och tycker har rätt att vara här ?  Har någon någonsin sagt det..?
Red Top
28-10-2010, 13:31
CITAT (Motti @ 28-10-2010, 00:31)  Så dom som råkar stava fel ibland har inget här att göra då menar ni ?är inte det lite som att tycka att bara dom som är perfeckta i vad de skriver och tycker har rätt att vara här ?  Nu handlade ju Ankis kommentar inte om det, utan om att du i många sammanhang klankar på invandrares fel och brister. Bl a att de inte kan svenska språket, vilket du ju bevisligen inte heller kan. Det finns många fina gamla ordspråk om det. Ex. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus. För mig får du skriva hur du vill. Oftast hoppar jag över stora stycken i det du skriver, eftersom det är jobbigt att läsa. Däremot håller jag helt och hållet med Anki i det hon skriver: ....sitter man och gnäller över invandrare som inte lär sig svenska och själv skriver som en kratta får man kanske räkna med att någon reagerar på det!!
malcolm
28-10-2010, 15:13
Jag retar mig på att jag fick parkeringsböter idag, det är gratis att parkera där jag gjorde om man har sk. P-skiva men jag glömde att sätta upp den. 350 kr fattigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|