Monarda
Vatten är ju jätteviktigt för att fåglarna ska må bra så just nu försöker jag klura ut hur jag ska fixa ett isfritt vattenhål under vintern, blir väl någon form av värmekabel i botten på ett fat.

Någon som kanske redan har en lösning?

[attachment=55849:P4231042.jpg]
Myosotis
Jag har fått lära mig att det är farligt att sätta ut vatten till dem. De kan frestas att bada trots minusgrader om de hittar ljummet vatten, sen kan de frysa ihjäl. Men det kanske inte stämmer. Sedan jag har blivit med utekatter har de en skål med vatten ute som jag försöker hålla isfri även vid minusgrader genom att hälla i lite kokande vatten då och då, ta in den riktigt kalla nätter och sätta ut den i solen på dagen osv. Jag har sett fåglar dricka där, men aldrig någon som försökt att bada. När det finns snö äter fåglarna snö. Stannfåglarna är anpassade för vårt klimat, de klarar sig bäst utan att vi ingriper. Om du känner att du vill ställa ut vatten ändå måste du byta ofta. Precis som med fågelmatningen är det annars en stor risk för överföring av smitta, då blir det mord fast det var välment.
Samsara
Jag har matat fåglarna nu i två veckor, kanske för tidigt? Men dem kom till vår balkong och började kolla om det fanns mat i fröhållaren. Så vi har börjat ge dem lite mat nu redan men det har blivit snabbt kallt här så dem kanske behöver extra mat. Dem dricker vatten från vårt vattenbad, jag hade inte värmt upp vatten utan se bara till att det inte har frusit helt till is så dem kan dricka det kallt. Eftersom fåglarna kastar ner frön i vattnet så bytar jag det en gång i veckan fram tills det börjar frysa (endast för det ska se snyggt ut och inte smutsigt), jag har annars inte tänkt ge dem vatten.
skogstroll
ja stackars frusna små rackare... undras hur man ska göra med rådjuren i vinter. Förra vintern matade vi dem och då rök mitt kryddland på köpet -cry-.gif
Monarda
CITAT (Myosotis @ 27-10-2010, 10:20) *
Jag har fått lära mig att det är farligt att sätta ut vatten till dem. De kan frestas att bada trots minusgrader om de hittar ljummet vatten, sen kan de frysa ihjäl. Men det kanske inte stämmer.

Fördom, enligt boken "Mata fåglar". Cit: Försök erbjuda fåglarna vatten på något sätt. Det är svårt på vintern i vårt land, men det finns värmare eller så får man byta vatten varje dag. Man kan ta åtminstone ljummet vatten för att det inte ska frysa så snabbt. Lägg i en träbit för att isbildningen ska ske långsammare."

Just nu sätter jag ut ljummet vatten varje morgon och jag hinner knappt innanför dörrarna innan fåglarna kommer och vill dricka. Hinner jag inte ut innan dom kommer så sitter dom och pickar på isen. Så nog märks det att det är nödvändigt. Att dom skulle frestas att bada och frysa ihjäl har jag inte hittat några belägg för någonstans.
I ovan nämnda bok kan man också läsa att på en fågelmatförpackning från en stor grossist för några år sedan fanns en text att läsa att man skulle tillsätta ett par droppar vegetabilisk olja i fågelbadet för att undvika att vattnet skulle frysa. Det rådet var rena dödsfällan eftersom även ytterst lite olja förstör fjädrarnas isoleringsförmåga, vilket innebär att de fryser ihjäl.
Myosotis
Intressant! tummenupp.gif Jag är beredd att ändra åsikt. Det finns ju öppna bäckar också trots minusgrader.
Monarda
Jag besökte Töfsingedalens nationalpark en vinter och där såg jag en strömstare som ideligen hoppade i en bäck. Eftersom dom är så flitiga vinterbadare kanske dom har något extra skydd i fjäderdräkten?
Myosotis
Det är skillnad mellan att dyka ner under vatten med vattentät fjäderdräkt och att bada där fåglarna avsiktligt låter vatten komma in mellan fjädrarna. Strömstararna badar inte när de dyker efter föda, de blir inte blöta utan vattnet rinner bara av deras väl infettade fjäderdräkt.
Wilmer
För att hålla vattnet så rent som möjligt har jag en vatten"matare" modell den man kan köpa åt höns. Så länge det är varmt alltså, nu fryser den ju som allt annat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon