CITAT (Myosotis @ 27-10-2010, 10:20)

Jag har fått lära mig att det är farligt att sätta ut vatten till dem. De kan frestas att bada trots minusgrader om de hittar ljummet vatten, sen kan de frysa ihjäl. Men det kanske inte stämmer.
Fördom, enligt boken "Mata fåglar". Cit: Försök erbjuda fåglarna vatten på något sätt. Det är svårt på vintern i vårt land, men det finns värmare eller så får man byta vatten varje dag. Man kan ta åtminstone ljummet vatten för att det inte ska frysa så snabbt. Lägg i en träbit för att isbildningen ska ske långsammare."
Just nu sätter jag ut ljummet vatten varje morgon och jag hinner knappt innanför dörrarna innan fåglarna kommer och vill dricka. Hinner jag inte ut innan dom kommer så sitter dom och pickar på isen. Så nog märks det att det är nödvändigt. Att dom skulle frestas att bada och frysa ihjäl har jag inte hittat några belägg för någonstans.
I ovan nämnda bok kan man också läsa att på en fågelmatförpackning från en stor grossist för några år sedan fanns en text att läsa att man skulle tillsätta ett par droppar vegetabilisk olja i fågelbadet för att undvika att vattnet skulle frysa. Det rådet var rena dödsfällan eftersom även ytterst lite olja förstör fjädrarnas isoleringsförmåga, vilket innebär att de fryser ihjäl.