Full version: påfågelduvor
csilla75
Tänkte starta en tråd om påfågelduvor eftersom de är mina absoluta favoriter bland fåglar. Jag tycker att de är otroligt vackra, speciellt den indiska varianten som jag tyvärr inte lyckats skaffa ännu. crying.gif
Bifogar ett fotot på mitt vackra par, helvita med spetssvans: Alba och Silver.
Ser fram emot bilder på era påfågelduvor...
/Csilla

p.s: är någon intresserad av hur en indisk påfågelduva ser ut kan klicka på följande länk:
http://pigeon-kingdom.blogspot.com/2009/06...n-pictures.html

[attachment=55851:alba_silver.jpg]
Katie
Har pm'at dig med en kontakt som kanske kan hjälpa dig att få tag på de duvor du söker.

Har själv haft diverse duvor förr. Brevduvor, Påfågel, Koppargimpel, Nunna, Damascener och 'Butski' (kommer aldrig ihg hur namnet stavas).
Myosotis
Så fina! Du får berätta mer om dem, jag vet inte mycket om duvor.
fuchsian
Det var originella och annorlunda och först och främst vackra fåglar du har.
Hur kom det sig att du fastnade för den sorten?

Jag är en STORT fan-klubb för fåglar och det gäller inte endast papegojor, vilka jaf har haft och har en just nu. Vi har en gammal hund som kanske inte klarar sig så länge till, men vi håller ett öga på henne. Den lille "oäktingen" till goja livar upp ordentligt här hemma.
Men jag skulle vilja veta mer om dina fåglar, om du vill berätta mer om dom? ..... tummenupp.gif .Fuchsian...
csilla75
[attachment=55863:alba_o_bebisen.jpg]

De är väl som duvor i allmänhet, otroligt snälla, lätta att få tama och perfekta föräldrar! Hade dvärgis-uppfödning innan, där avlöste föräldrarna varandra vid ruvning, dessa är dock snäppet "värre". Den som ruvar står inte ens upp innan den andre är precis där och kan ta över omedelbart!
Fördelen är också att de - som alla duvor- inte flyger bort utan håller sig nära hemmet. Jag har de alltså friflygande vilket med andra ord innebär att de som längst flyger till grannens tak o kikar runt därifrån.
Skaffar man utställningsvarianterna (indisk och engelsk) flyger de knappt, är mer som hönor, går runt på marken med sina stora, vackra svansar.

bifogar bild på vackra Alba och hennes nyfödda bebis. älskar den bilden.....

csilla75
CITAT (fuchsian @ 27-10-2010, 11:05) *
Det var originella och annorlunda och först och främst vackra fåglar du har.
Hur kom det sig att du fastnade för den sorten?

Tack! thanks.gif

Jag har alltid älskat duvor, ända sedan jag var liten.... matar stadsduvor, försöker få hem vilsna tävlingsduvor till sin ägare, du vet... happy.gif
Jag fastnade för den här rasen eftersom de är så oerhört graciösa, välbyggda, inte för små och inte för stora. De är djuren för mig tycker jag. Jag älskar deras lugna sett, att de hela tiden ser ut att smajla, lojala, håller sig nära hemmet och bebisarna, gud, så fulsöta de är!!!!! wub.gif

På bilden är de "på vift" dvs. på grannens tak, 2 vita bollar utan huvud :-)
(de puffar upp sig för att visa sig stora och orädda, tycker det är rätt komiskt, vem skulle bli rädd för 2 sådana vackra varelser? möjligen utflippad... jag menar, utan huvud ser de ut att vara om man tittar framifrån. När min sambo såg de första gången frågade han: köpte du 2 duvor utan huvud? jag svarade: japp, det var allt de hade... rotfl.gif )

[attachment=55864:duvornap..._orig_SE.jpg]
Katie
Mina brevduvor gjorde alltid en störtdykning mot mig när ja kom ut när de träningsflög. Att de flög tajt inpå mig var egentligen inte så farligt, det var bara det att de devil.gif sket alltid när de steg igen. Det skedde naturligtvis rakt över mig. Man kände sig väldigt fräsch när man gick omkring på gården med en jacka som hade gröna fläckar och ränder. blush.gif

De gjorde aldrig så mot någon annan men de visste vem det var de skulle göra sig till för. Den som serverade maten. Sen att jag inte var så imponerad av att bli nerskiten var, enligt dem, mitt problem.

Saknar mina duvor. Duvslagen har jag kvar så det kanske är dags att skaffa några igen. g.gif yes.gif Såg häromdagen att jag har en mängd duvmineraler och andra fodertillskott kvar också.

Förbaskat att jag skulle gå in på den här tråden. Får nog ringa och boka några duvor för det 'suger i gôttetarmen'. naughty.gif
Blev alldeles för frestad av att se dina påfåglar, csilla. tongue.gif
csilla75
CITAT (Katie @ 30-10-2010, 01:25) *
Förbaskat att jag skulle gå in på den här tråden. Får nog ringa och boka några duvor för det 'suger i gôttetarmen'. naughty.gif
Blev alldeles för frestad av att se dina påfåglar, csilla. tongue.gif

klart du ska ha duvor igen :-) brukar vara så att har man haft djur innan och trivdes med de kommer suget tillbaka. vi bor i lägenhet för tillfället (2 månader till) så jag har mina på foder, gud vad jag saknar de!!!! thumbdown.gif
Skruttis
Jag förstår varför du skaffat dessa duvor. Otroligt vackra fåglar! wub.gif
malcolm
Kan dessa fåglar flyga?
csilla75
CITAT (malcolm @ 30-10-2010, 18:30) *
Kan dessa fåglar flyga?

yes, det kan de. de är "bara" vanliga påfågelduvor, ej utställningsvariant (indisk eller engelsk) vilka är större och klumpiga. alla påfågelduvor föredrar dock att knata runt på marken.
fuchsian
Hadde jag inte en papegoja, så skulle mitt hjärta (och det gör) wub.gif wub.gif smällta för dessa fåglar. Jag gillar tama fåglar, men helst inte i fångenskap som man gör med burfåglar, men min lille goja hänger med mig, antingen på armen eller axeln, men den skillnaden att när han är skitnödig, flyger den ovanpå sin bur och bruttar och sedan tillbaks till mig.
Men om han har somnat hos mig, så då kan det komma en prutt, men det är nästan 2 t mellanrum, så det är bara att sköta det, men han skämns, stackarn när han ser vad som har hänt. Brukar klia honom och visa att det är inte hela världen....
Jag förstår din passion för dessa "goingar", den lilla var för härlig! Blev det bara en unge? ..Fuchsian.....
Katie
Duvor lägger sig i regel och ruvar på två ägg. Ibland kläcks båda men det händer att bara en unge kläcks.
De klarar oftast bara av att föda upp två ungar åt gången.

Duvor är roliga på det sättet att ibland bildar två hanar ett par. Man kan använda ett sånt par som 'ammor'.
Om ett par har svårt att föda upp två ungar kan man flytta den största ungen till hanparet och de föder då upp den.
Gjorde detta några gånger med mina brevduvor. En väl fungerande process som gör att man slipper missta flera ungar pga att föräldrarna inte mäktar med två stycken.
Myosotis
CITAT (Katie @ 31-10-2010, 15:53) *
...Duvor är roliga på det sättet att ibland bildar två hanar ett par...

Aldrig två honor?
csilla75
[attachment=55957:duvbebis..._orig_SE.jpg]

CITAT (fuchsian @ 31-10-2010, 11:56) *
Jag förstår din passion för dessa "goingar", den lilla var för härlig! Blev det bara en unge? ..Fuchsian.....

det här var deras andra kull så där blev det bara en unge. ibland lägger de bara ett ägg andra ggn, kanske för att de är trötta, inte vet jag... Den ungen växer dock suuuuupersnabbt, på fotot är han /hon 5 veckor gammal! bravo.gif
Katie
CITAT (Myosotis @ 31-10-2010, 16:31) *
Aldrig två honor?

Nej, mycket sällan. Det har hänt men är ovanligt.

Oftast är det även så att när ungarna kläcks är det så att det är en hane som kläcks först. Även när det bara kläcks en unge så är det en hane.

När du hör duvor kuttra så är det i regel alltid hanar du hör.
Honorna kuttrar också men väldigt sällan och då nästan endast när ett par uppvaktar varandra.
Myosotis
CITAT (Katie @ 31-10-2010, 21:18) *
Oftast är det även så att när ungarna kläcks är det så att det är en hane som kläcks först. Även när det bara kläcks en unge så är det en hane.

Mycket intressant!
csilla75
[attachment=59555:neri_nar..._orig_SE.jpg][attachment=59556:bellepat..._orig_SE.
jpg]

dags att presentera mitt andra par, de är av rasen indiska påfågelduvor. kram1.gif honan Belle och hanen Neri.....
csilla75
igår fick det vita paret en söt liten bebis och de indiska är ochså på gång med bobyggandet. spännande... biggrin.gif
Myosotis
Grattis! Inga bebisbilder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon