Har tyvär upptäckt att jag har Vita flygare på min vildpelargon !hur ska man få bort dom helt,har sprutat dom nu med såpvatten men i längden brukar det ju inte fungera.Har något ett bra tipps ?Har hört att ciggaretaska i jordehn ska hjälpa mot larver osv.
Hej
Bekämpa vita flygare:
Du måste vet först att de ligger under blad, om bekämpning inte träffa dem på under blad , det betyder att den ska inte fungera kan vi bekämpa de på olika sätt :
1 klämma ihjäl dem.
2 såpa + t sprit + vatten spreja på bada sidor av blad några gångar.
3 Insekter bekämpning man måste träffa dem.
4 Biologiska bekämpning som (Encarsia formosa ) som ligger sina ägg på vita flygare sen de äter dem.
H:Bassam
Ska ta i T-sprit i morgon !jo jag har sprutat såpvatten under bladen noga så jag hoppas att jag får bort dom,har också diskat blomkrukorna och tvättat fönstret,man kanske skulle hälla på lite ciggaretaska på jorden också hörde av en blomsterhandlare att det ska vara effektivt..
varghem
27-10-2010, 06:06
jag brukar dutta lite i krukorna när jag ändå är i närheten och röker.... funkar bra... inga flygare här inte
blomkronan
27-10-2010, 06:37
Jag har oxå problem med dom små... odjuren

jag fick hela växthuset fult i år även planterna utanför växthuset blev drabbat

hoppas dom små odjuren dör i vinter.
Jag har provat med Pravopinnar, såpavatten med t-sprit men inte med cigg aska, det måste jag prova oxå. Nu när jag tog in växterna i förrådet för övervintring följde dom med in där

.
Finns det mera tips? tar jag gärna emot det...
malcolm
27-10-2010, 08:31
Jag har hört att man kan sticka ner tändstickor i jorden så bara svavlet sticker upp, har dock inte provat själv.
Hej
Man kan lägga snus på krukor också.
H:Bassam
Trädgårdsmåstaren
28-10-2010, 07:20
CITAT (malcolm @ 27-10-2010, 09:31)

Jag har hört att man kan sticka ner tändstickor i jorden så bara svavlet sticker upp, har dock inte provat själv.
Hoppsan, själv sticker jag just svavel-delen i jorden, fast avbränd. Det är ett bra sätt att få bort sk. bananflugor/blomflugor. Det kan ta ett par dagar men sedan är de borta.
malcolm
28-10-2010, 12:29
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 28-10-2010, 08:20)

Hoppsan, själv sticker jag just svavel-delen i jorden, fast avbränd. Det är ett bra sätt att få bort sk. bananflugor/blomflugor. Det kan ta ett par dagar men sedan är de borta.
Man kan ju göra båda delarna, tändstickor är billigt.
Crazy4Flowers
02-11-2010, 21:02
Vita flygare har försvunnit för mig med Provadopinnar men då har jag haft krukorna ute. Testa att lösa upp en pinne i vattenkannan låt den ligga till nästa dag och rör om, vattna med det. Eftersom man brukar ha rätt så torrt till Pelargoner så lär det ta länge för en Provadopinne att lösa upp sig.
Jag tog en liten dammsugare runt i växthuset och sugade upp vita flygare på undersidan av bladen på gurk plantan och chillin. Kommer inte ihåg vad mer jag gjorde, kanske klämde små prickar som var kanske äggen. Efter flera dagar med det försvann dom
Hade inga på tomatplantorna, kanske bara hann hittar dom i tid, innan det blev ett värre angrepp...
merlin68
24-02-2011, 22:32
Prova att spruta bladen (var noggran med undersidorna av bladen) med en blandning av 1 del starkt kaffe och nio delar vatten 3ggr per vecka i två veckor. Du kan vattna plantorna med resten av blandningen. De vita flygfäna kommer att dö som flugor
CITAT
blandning av 1 del starkt kaffe och nio delar vatten
svagt kaffe med andra ord?
merlin68
14-03-2011, 23:24
Eller en del svagt kaffe och fem delar vatten
CITAT (Ally @ 14-03-2011, 23:11)

svagt kaffe med andra ord?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.