|
malcolm
26-10-2010, 18:31
Min första moped var en Puch från 60-talet, köpt av mina förräldrars hyres"kompisar", betalade 50 kr för den men jobbade en hel sommar sedan för att köpa en sprillans ny.
Edit. rättat till begriplig svenska.
Mn första moped köpte jag när jag var 46år! det var en boatian en sk lågprismoped åh vad roligt det var Köpte den för att pröva på och för miljöns och ekonomins skull.Nu har jag en Kymco det är fortfarande kul billigt och smidig Men malcolm är det du eller datorn som är i dålig form?Puch Dakota gick att läsa men va hade du sen, hade du jobbat en hel sommar  edit: Ja dakota stod ju inte det var väl nåt som kom automatiskt när jag skrev puch
Huggorm
26-10-2010, 18:55
Jag fick en begagnad crescent compact av föräldrarna när jag fyllde 15, en begagnad av okänd årsmodell men mycket gammal. Köpte sedan en zündapp i stället, vilken hårdtrimmades. Compacten bytte jag så småningom mot en Shopper invalidmoped som en kompis hade. Det var tider det
blomkronan
26-10-2010, 18:59
s9oriaoolahsvhy, vad är det för moppe??  Min första moppe var en REX trampmoppe, kommer inte i håg årsmodel men den var nog från 70 talet. köpte den för 600:- på en marknad. Sen när jag var 20 år köpte jag en Peugeot med kick, den var väll då ca 6-7 år gammal då, jag har kvar den än i dag! men den har inte gått att köra på 10 år. Jag har i alla år tänkt att jag ska fixa den...  det kanske tar 10 år till innan jag tar mig i kragen... så den är väll i dag ca 26-27 år gamal
En nyinköpt röd Puch Florida,årsmodell 1965. pris c:a 1.500 kr. Jag var salig. Jag har alltid varit extremt varsam med det jag köpt, så mopeden såg ut som ny när jag sålde den 3 år senare, för att då köpa min första bil istället. En mini.
Eva-Helene
26-10-2010, 19:46
Jag ärvde min brors "avlagda" moppar. Den första var en Apollo, blå och fin  - enpetare med trampor. Nummer 2 var en Komar, röd var den. Trampmoppe den å. När jag fick jobb och hade fått min andra lön så köpte jag mig en sprillans ny moppe för 2000 kr. En gulmetallic Puch Maxi. Automatväxlad  Efter ett par månader var jag s**tless på den! Tråkig som tusan...tänk att vara tvungen att gasa för att ta sig nerför en backe! Nu är jag ute efter en moppe igen. En sån här: [attachment=55853:DSC00647.JPG] en sådan här: [attachment=55854:DSC00649.JPG] eller så en sån: [attachment=55855:DSC00650.JPG]
Jag hade en Ciao Piaggio - även kallad 'RÖDA FARAN!!!'. Det är en riktig stadsmoppe men det sket jag högaktningsfullt i. Den dundrade jag genom skogen med till farsans förtret.  Det var han som fick laga den jämt och ständigt. Den tog mig dit jag skulle. Tog bensinen slut (vilket den konstigt nog gjorde då & då) så var det bara att trycka på en knapp och börja trampa. Hivade mopedaset i diket ett par gånger så paps fick hämta hem den. Gasvajern rök titt som tätt. Kan inte förstå varför mopeden envisades med att gå sönder hela tiden.  Jag som körde SÅ försiktigt. När mina kompisar sålde sina mopeder stod det Tjejkörda i annonserna. I min annons stod det 'körd av en galning som trots sina vurpor lever och är hel, även mopeden är hel'.  Min paps är så söt & rar. Fick några svar på annonsen men sålde den sen till grannens grabb. Han avslutade jobbet jag påbörjat. Mopeden kör nu runt i moppehimlen.  Den njuter förmodligen av lugnet.
netaave
26-10-2010, 21:46
En röd....
Bengalow
26-10-2010, 22:01
En Husqvarna Novolette - blå. Egentligen var den farsans, han har aldrig haft körkort, så på äldre dagar skaffade han moped. Remdrift, otrimmad, men körde ifrån vilken Puch-moppe som helst...och började dom komma iftatt så var det bara att använda pedalerna, så stack den ifrån hur lätt som helst! Morsan hade en Crescent á la Vespa, med stänkskydd.
blomkronan
27-10-2010, 06:18
CITAT (Katie @ 26-10-2010, 22:31)  'körd av en galning som trots sina vurpor lever och är hel, även mopeden är hel'.  stackars din pappa
Chamomille
27-10-2010, 06:23
CITAT (Katie @ 26-10-2010, 22:31)  Jag hade en Ciao Piaggio - även kallad 'RÖDA FARAN!!!'. Det är en riktig stadsmoppe men det sket jag högaktningsfullt i. Den dundrade jag genom skogen med till farsans förtret.  Det var han som fick laga den jämt och ständigt. Den tog mig dit jag skulle. Tog bensinen slut (vilket den konstigt nog gjorde då & då) så var det bara att trycka på en knapp och börja trampa. Hivade mopedaset i diket ett par gånger så paps fick hämta hem den. Gasvajern rök titt som tätt. Kan inte förstå varför mopeden envisades med att gå sönder hela tiden.  Jag som körde SÅ försiktigt. När mina kompisar sålde sina mopeder stod det Tjejkörda i annonserna. I min annons stod det 'körd av en galning som trots sina vurpor lever och är hel, även mopeden är hel'.  Min paps är så söt & rar. Fick några svar på annonsen men sålde den sen till grannens grabb. Han avslutade jobbet jag påbörjat. Mopeden kör nu runt i moppehimlen.  Den njuter förmodligen av lugnet. 
Solstorm
27-10-2010, 08:01
Jag hade en mustang mamba på 70talet. Den hade zundappmotor och gjorde över 50 otrimmad. Det var ju en liten moped och snabb, det var roligt att köra om killarna på de större tyngre mopederna. Bodde på landet och hade kompisar som bodde ett par mil bort. Jösses så påbyltat jag var med massa kläder när jag körde på vintern oavsett hur många minusgrader det var.
skogstroll
27-10-2010, 08:41
jag har en Baotian-moped, ett litet kinesiskt elände som jag åker till bussen med på sommarhalvåret. Sen har vi en orange DBS (Dåren Bakom Styret  ) från 70-talet. Den är jätteskoj att puttra runt med  Ser ut såhär ungefär: [attachment=55860:dbs.jpg] Puttrar och smäller Och så har jag den här vespan från 50-talet fast den vill inte starta haha [attachment=55861:vespa.jpg]
Puch Dakota när jag var 15; min snälle far hade plockat ner den i delar och lackat om den, så den var som ny trots dryga 10 år på nacken och slarviga ägare. Med nytt styre och svart avsågad ljuddämpare satte jag personlig touch på den. Sedan hade jag även en Husqvarna från 1961, målad i metallicvariant av originallacken. Den var rolig att köra om moderna motorcykelliknande mopeder med:-)
Gossen Ruda
27-10-2010, 10:06
Får man skriva här trots att jag var cykelburen fram till bilåldern? Har dock harvat fram ett par år på en trehjulig lastmoppe i Televerkets färger under min första tid på företaget. Det var 1972, till våren tar jag nog ut min förtida pension.
Aqvakul
27-10-2010, 11:04
hade ingen moppe, men sedemera en Lambretta...
Jag hade mopedernas moped! En Puch Florida en vit med tre växlad fot växel. Woow. Med ställbart munstycke och en en avslaget stycke i kolven (lite trimmad) . Gjorde runt 45 km/h.
skogstroll
27-10-2010, 11:37
Florida... wow... det låter flådigt
Huggorm
27-10-2010, 11:46
En kompis hade också en puch florida, som han ärvde efter sin far. Puch var bra mopeder, men ramarna var av pressad plåt och rostade något fruktansvärt. Just den här floridan hamnade i fronten på en televerksvolvo, och dömdes ut av försäkringsbolaget. Men det gick faktiskt att rikta upp den, och även kompisens lillebror fick den när han fyllde femton. Han var dock inte nöjd med någon 40 år gammal moped, utan köpte sig en reiju eller något annat modernt...
aanderss
27-10-2010, 12:14
Jag har aldrig kört moppe
Solstorm
27-10-2010, 13:16
CITAT (Carl @ 27-10-2010, 12:10)  Med ställbart munstycke Nog kände jag mig lite extra tuff när jag hängde ner över mopeden och ställde in munstycket när jag körde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|