EnTillAxel
Hej!

Jag fick nyligen, efter att ha haft ett helt kalt studentrum, en åtta-tio växter (se före- och efterbilder, mm). Allt var frid och fröjd tills för några veckor/månader sedan, då jag fick spinn.

Det började med att murgrönan fick en uttorkad lian - jag bör nämna att jag är relativt okunnig vad gäller växter och så, och tanken på att det skulle kunna vara orsakat av någon ohyra slog mig inte ens - så jag klippte bara bort lianen och tänkte inte mer på det. Men när mina "ärtor på snöre" gjorde hara-kiri och jorden täcktes av ett vitt nät anade jag ugglor i mossen, och googlade fram att det måste vara spinn som orsakar denna mass-död.

Vid det här laget hade det spridit sig till de andra växterna, och jag tog till huskursråd som "spruta med starkt, varmt vatten på bladen", och "spraya med såpa". Sagt och gjort - jag gjorde't, och visst verkade växternas nedgång ha hämmats en aning, men då problemet kvarstod trots några veckors behandling, gjorde jag slag i saken, åkte till Weibulls och köpte en spray - Provado plus.

Så nu har jag kört min första duschning, och jag hoppas på bättring. Är det någon lärd som kan säga ifall det här räcker, eller om man måste vidta ytterligare åtgärder för att bli av med dem, en gång för alla? Jag undrar också om ni skulle kunna hjälpa mig att artbestämma de få växter som överlevde, och ev. hojta ifall ni ser något mysko? Är som sagt inte så bevandrad på växtfronten...

???
Symptom: Bladen har börjat spricka, brunaktiga fläckar.

Murgröna
Den prunkade som få när den var ny, men sedan decimerade spinnet den till ett kalhygge. Ska jag hoppas att den börjar växa igen, eller är det bäst att börja om på ny kula?

???
Den här växer fint, men jag har börjat märka några torkade blad i mitten. Är det spinn, ljusbrist, eller något annat?

Peperomia
Fin liten växt, men bladen har börjat skrumpna en aning. Och så är det lite små svarta 'trådar' här och var - vadan detta?

"Hottentott"
Den här har jag helt gett upp på nu, tänkte bara visa hur illa den blev.

Okej, det där blev ett långt inlägg! Hoppas på lite smarta synpunkter och råd från er kunniga - men jag är tacksam för all hjälp, egentligen.

/Axel
EnTillAxel
CITAT (EnTillAxel @ 27-10-2010, 11:37) *
Jag undrar också om ni skulle kunna hjälpa mig att artbestämma de få växter som överlevde

Inte ens med detta? blomma.gif
CillaM
Peperomia vill inte ha mycket vatten, som du kan känna på bladen så är de en aning stinna, håller alltså vätska bra. En gång i veckan med vatten där, och ljus! Skadorna på din växt ser ut att vara mekaniska, alltså att du kommit åt den på något vis.

Har murgrönan fått spinn så skulle jag kasta den för att inte smitta ner alla växter.

Vandrande juden, Tradescantia, ska inte ha för mycket vatten, och inte för lite. Kanske också dags att dela växten eller plantera om i en större kruka. Den bär sig åt så om den står för trångt, ljust vill den stå men inte i direkt sol.

Hottentott, trollhalsband eller Crassula rupestris, ska ha en slurk på ca 1 dl vatten, lite beroende på hur stor växten är, 1 gång i månaden bara. Och den ska stå mycket ljust, gärna soligt. Så här års står de och blommar, och min, som står soligt och ljust blommar för fullt just nu. Sedan vill de gärna ha lite svalare på vintern, men det är inget krav. Men en bokhylla är rena döden för den, och för andra blommor också.

Men det som är angripet av spinn rekommenderar jag att du slänger, det är hopplöst med spinn.

edit fetmarkerat
EnTillAxel
Wow, tack å min och mina växters vägnar - lärde mig mer om krukväxter från ditt inlägg än min samlade kunskap under mitt liv, hittills!

CITAT (CillaM @ 31-10-2010, 20:25) *
Skadorna på din växt ser ut att vara mekaniska, alltså att du kommit åt den på något vis.

Menar du på den tjockbladiga krabaten eller Peperomian?

Har murgrönan fått spinn så skulle jag kasta den för att inte smitta ner alla växter.

Said and done - lite synd, jag gillade den verkligen. Men jag får försöka med en ny murgröna. Finns det något man kan göra för att förebygga spinn och andra skadedjur?

Vandrande juden, Tradescantia, ska inte ha för mycket vatten, och inte för lite. Kanske också dags att dela växten eller plantera om i en större kruka. Den bär sig åt så om den står för trångt, ljust vill den stå men inte i direkt sol.

Det är en bra idé, jag får ta och hitta en växtkunnig vän och försöka dela på den!

Men en bokhylla är rena döden för den, och för andra blommor också.

Ah, point taken. Jag tänkte ändå att det en okej plats - den var relativt exponerad för ljus från fönstret, och jag brukade vrida på den då och då. Men jag förstår poängen.

Tack igen smile.gif
Alexander-VG-zon3
murgröna kan vara svår att ha inne, ibland funkar det ibland inte, främst att det inte funkar är att den vill vara ute och samma klimat som ute. en del är dock känsliga och bör få kallt men frostfritt.

många av dina växter står på alldeles för mörka platser. alla borde ställas i ett fönster eller åtminstone nära. redan en meter ifrån fönstret så minskas ljuset mycket för växterna.

sedan är det ju svårt att ge generella råd för alla, en del av dina kan stå mörkt andra vill ha mer ljus. men annars låta torka upp lite innan man vattnar igen, känn med fingret. ge näring från vår till höst ca 2-3gånger per månad.
CillaM
[quote name='EnTillAxel' date='31-10-2010, 20:29' post='1317583']
Wow, tack å min och mina växters vägnar - lärde mig mer om krukväxter från ditt inlägg än min samlade kunskap under mitt liv, hittills!
Menar du på den tjockbladiga krabaten eller Peperomian?

Båda två är Peperomia, om jag inte har helt fel, men vilka sorter det är vet jag inte.
Alexander-VG-zon3
kan det vara Peperomia argyreia - Radiatorört och Peperomia caperata - Ispigg ??

den randiga är nog en Tradescantia zebrina - Zebrablad. bladen längst in kan vissna va för lite ljus

EnTillAxel
CITAT (flaxss @ 31-10-2010, 21:40) *
murgröna kan vara svår att ha inne, ibland funkar det ibland inte, främst att det inte funkar är att den vill vara ute och samma klimat som ute. en del är dock känsliga och bör få kallt men frostfritt.

många av dina växter står på alldeles för mörka platser. alla borde ställas i ett fönster eller åtminstone nära. redan en meter ifrån fönstret så minskas ljuset mycket för växterna

Okej, det låter som om ljus är det viktigaste att tänka på.

sedan är det ju svårt att ge generella råd för alla, en del av dina kan stå mörkt andra vill ha mer ljus. men annars låta torka upp lite innan man vattnar igen, känn med fingret. ge näring från vår till höst ca 2-3gånger per månad.

Bra råd, tack!

kan det vara Peperomia argyreia - Radiatorört och Peperomia caperata - Ispigg ??

Jämförde lite bilder på ispiggen, och den diffade en del från min. Men Argyreia är det helt klart - tack!

den randiga är nog en Tradescantia zebrina - Zebrablad. bladen längst in kan vissna va för lite ljus

Zebrablad, vandrande jude - kärt barn har många namn! Det skulle kunna vara orsaken - jag hoppas bara att det inte är ohyra som orsakat det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (EnTillAxel @ 01-11-2010, 00:15) *
Zebrablad, vandrande jude - kärt barn har många namn! Det skulle kunna vara orsaken - jag hoppas bara att det inte är ohyra som orsakat det.

dom är olika arter

Tradescantia fluminensis (syn albiflora) - Vandrande jude
Tradescantia zebrina - Zebrablad

Zebrablad får ibland i folkmun namnet vandrande jude, varför kan ju vara att dom heter samma på Eng och/eller att det finns namnsorter av vandrande jude som liknar zebrablad.

(lånade bilder från nätet)
Vandrande jude

brokbladig
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...luminensis).jpg

grön
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...luminensis2.jpg

zebrablad
http://1.bp.blogspot.com/_eaKbvlcIK10/SNUM...dula+(own)5.jpg

din verkar va väldigt frisk, tycker faktiskt alla dina växter ser ganska friska ut. men just dessa vandrande jude och zebrablad får lätt bruna blad längst in av för lite ljus, torka eller övervattning. det är bara att plocka bort dom vissna bladen. dom brukar faktiskt inte så ohyra dessa växter dom är lätta att sköta. men bara den får ljust. gröna, storbladiga, tunnbladiga växter kan du ställa mörkare (tål att stå 1m in i rummet från fönstret). dom med färgade, tjocka, håriga blad ställer du ljusare (vill inte stå längre ifrån än 5-50cm ifrån fönstret, beroende på om det är söder eller skuggigare läge, i söder kan dom stå längre ifrån).
Crazy4Flowers
När man får spinn på sina växter beror det på att något är fel och växten trivs inte helt. Friska och välmående växter brukar inte drabbas av spinn, ofta beror det på för torr luft och ev. för varmt.

Det enda medlet som brukar funka riktigt bra är Ardarp som spray, man får behandla ca 3ggr, står på burken. Sist jag köpte så var det på Bauhaus. Provado plus biter inte fullt ut. Även Radar kan fungera.
Bassam
Hej

Du kan doppa trasa i T SPRIT och passera den med tryck på bada sidor av skadad delar.
H:Bassam

EnTillAxel
CITAT (flaxss @ 01-11-2010, 13:22) *
dom är olika arter

Tradescantia fluminensis (syn albiflora) - Vandrande jude
Tradescantia zebrina - Zebrablad

Zebrablad får ibland i folkmun namnet vandrande jude, varför kan ju vara att dom heter samma på Eng och/eller att det finns namnsorter av vandrande jude som liknar zebrablad.

(lånade bilder från nätet)
Vandrande jude

brokbladig
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...luminensis).jpg

grön
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...luminensis2.jpg

zebrablad
http://1.bp.blogspot.com/_eaKbvlcIK10/SNUM...dula+(own)5.jpg

din verkar va väldigt frisk, tycker faktiskt alla dina växter ser ganska friska ut. men just dessa vandrande jude och zebrablad får lätt bruna blad längst in av för lite ljus, torka eller övervattning. det är bara att plocka bort dom vissna bladen. dom brukar faktiskt inte så ohyra dessa växter dom är lätta att sköta. men bara den får ljust. gröna, storbladiga, tunnbladiga växter kan du ställa mörkare (tål att stå 1m in i rummet från fönstret). dom med färgade, tjocka, håriga blad ställer du ljusare (vill inte stå längre ifrån än 5-50cm ifrån fönstret, beroende på om det är söder eller skuggigare läge, i söder kan dom stå längre ifrån).

Kul att höra, tack så mycket! Har turen att bo i söderläge, så just min fluminensis står rätt långt in i rummet. Tack för klargörandet av växtarterna, och all hjälp!

CITAT (Crazy4Flowers @ 02-11-2010, 19:29) *
När man får spinn på sina växter beror det på att något är fel och växten trivs inte helt. Friska och välmående växter brukar inte drabbas av spinn, ofta beror det på för torr luft och ev. för varmt.

Det enda medlet som brukar funka riktigt bra är Ardarp som spray, man får behandla ca 3ggr, står på burken. Sist jag köpte så var det på Bauhaus. Provado plus biter inte fullt ut. Även Radar kan fungera.

Ah, så friska växter är mer resistenta mot spinn än de som inte trivs så bra? Intressant! Jag har som sagt kört med en Provadospray två gånger nu, och det ser - peppar peppar - bra ut än så länge. Tänkte köra en kur till imorgon, och sedan avvakta.

CITAT (Bassam @ 02-11-2010, 21:17) *
Hej

Du kan doppa trasa i T SPRIT och passera den med tryck på bada sidor av skadad delar.

Alright - bra tips! Får testa det ifall min spray tar slut, och spinnet kommer tillbaka.
Cilla
Har man rosor har man också löss. Har man rumsväxter har man också spinn...

Vissa arter har en enastående förmåga att få spinn, andra får den närapå aldrig. Jag undviker de som varit värst hos mig - murgröna, fikus, oliv och tyvärr också citrus.

Vissa växter tål spinn länge, andra fäller bladen bara efter ett par veckors synliga angrepp. Tåliga på att ha spinn hos mig har varit alla slags palmer, alla fetbladiga växter, cissus och några till.

Spinnet är sortbenäget, men miljön spelar också stor roll: Torr luft och värme gillar de.

Men inte tycker jag att den är ens i närheten av de värsta angriparna. Jag har slutat att använda medel, numera stör jag ut spinnet mekaniskt och tar med mig plantor till diskho eller dusch ibland, och med fuktig dammtrasa ibland. Och så sprejduschningar på vårkanten när det blir varmt och torrt också på min annars svalfuktiga sommarveranda. Har man växter i lägenhet kan det vara läge att satsa på en luftfuktare.

Värsta angriparen hos mig har varit sköldbladlusen som levde gott under den tid jag hade flera citrusträd. Hur jag än rensade så uppstod de i allt fler mängder. Jag lade helt av med inomhusväxter ett tag, och har nu börjat om så sakteliga.
Alexander-VG-zon3
ett sett som jag bekämpar spinn är att dränka växten, kruka och allt i varmt vatten (ca 40-42grader) i ca 20-30min. men det funkar ju bara om växten är liten. annars kör jag på provado plus spray och ev rovkvalster. http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx
Bolltistel
Jag tycker dina krukväxter ser ut som de flesta krukväxter jag ser hemma hos folk och på kontoret. Enstaka förtorkade spröt, något som förtvivlat försöker överleva, halvbruna blad, kala stammar. Det är helt normalt. Ska se ut så (antar jag). Det är helt enkelt inte snyggt med rumsväxter normalt sett, inte speciellt länge iallafall. Prova riktigt tjockbladiga saker som har vaxskydd på bladen. Det finns en som heter garderobsblomma som håller sig hyfsat snygg även i den fientliga miljön som moderna lägenheter innebär. Svärmorstungor verkar kunna klara sig också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bolltistel @ 08-11-2010, 23:16) *
Det är helt enkelt inte snyggt med rumsväxter normalt sett, inte speciellt länge iallafall. Prova riktigt tjockbladiga saker som har vaxskydd på bladen. Det finns en som heter garderobsblomma som håller sig hyfsat snygg även i den fientliga miljön som moderna lägenheter innebär. Svärmorstungor verkar kunna klara sig också.

varför är det inte snyggt med krukväxter ? och varför skulle dom inte hålla sig snygga länge om dom får rätt skötsel ? sedan visst klimat inne är kanske inte alltid det bästa men då får man anpassa växterna efter det. sedan har man ju olika klimat inne.

sedan beror det ju på, en del gillar krukväxter och kan sköta om dom väl och få snygga krukväxter, andra har det för sakens skull/eller har ett halv intresse och kanske inte är sådär jätte bra på det även om man gör så gott man kan. och det finns dom som är sjukt duktig på trädgård/växter men som inte har en enda krukväxt inne.
Bassam
Hej

Man kan få fina växter om man gör :

1 Bra ljus: om ljus lite ska växter bli lång och taning för att den föler ljus.

2 Bra luftfuktighet: annars blir väter torra och insekter attackera.

3 Bra näring: om jord rik på näring som har kväv på den här sätt ska komma mycket grönskar och lite blommor, men om jorden har mycket P K ,det betyder att ska komma lite grönskar och mycket blommor.

4 Bra jord . väldränerad annars ska vatten stanna i jord och risk som kommer från Svamp blir mycket.
5 Bra och snabb omsorg : man ska ta bort skadad delar snabb .

Bolltistel
Flaxss, jag är övertygad om att du har snygga krukväxter. Ett lysande undantag i ett hav av plantplågning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bolltistel @ 10-11-2010, 02:32) *
Flaxss, jag är övertygad om att du har snygga krukväxter. Ett lysande undantag i ett hav av plantplågning.

och varför är jag undantag ? är jag den enda som har snygga krukväxter ? (vilket jag har både fula och snygga, misskötta och skötta).

tycker det var konstigt att skriva såhär ''Det är helt enkelt inte snyggt med rumsväxter normalt sett, inte speciellt länge iallafall'' och frågar såklart att jag inte förstår detta som skrevs och jag förstår nog inte svaret heller jag fick.

alla plågar inte sina plantor, många har sjukt fina krukväxt samlingar med VACKRA växter som varar. och nu skriver jag inte om mig själv utan om folk på odla och andra ute i Sveriges hem med fina samlingar.

att föra allt över en och samma kant sådär när man inte vet hur det ligger till förstår jag inte (jag vet inte heller hur det är då jag inte har någon statistik över vilka som missköter och sköter sina krukväxter). lika många som det finns dom som plågar/missköter (omedvetet skulle jag säga) sina växter så finns det dom om inte fler som verkligen går in för det och har vackra krukväxter som varar och blir gamla.

hade du skrivit för din egen del hade jag förstått meningen mer (nu säger jag inte att du har det så hemma, för det vet jag inte).

och helt normalt för en växt att se vissen, halvdöd, kalastammar är det ju inte heller. likadant finns det på kontor dom som hyr in växter som hålls vackra och levande länge, så även där skiljer det.

Bassam
Hej

Det är bra om man växter i krukor inne eller ute att se på dem ofta om hittar någon fel så ska man reagerar snabb annars fel blir store och store och blir svårt att bota dem.

Obs

Tillexempel om man hittar spinn på en blad och ta bort skadad blad man ska får frisk växt , också om man ser ändrad färgen på bladen och hittar inte ohyra på bladen , man kan ger lite näring, om man ser vissna växter försöka lägga den i vatten ska blir frisk igen annars ohyra som attackera rötter.

Jag räknar mina växter som mina barn, om jag har inte tid till dem jag ska inte skaffa dem.
Cilla
Jag har haft både inomhusdjungel med frodiga friska växter, djungel med både friska och halvtaniga dito, en vissnande djungel, helt kalt utan annat än en kaktus, och fåtaliga inomhusväxter som får en del omsorg.

Tycker att ursprungsfrågan om spinn liksom många andra angrepp som våra rumsväxter får i sin ytterst onaturliga miljö besvaras väl av Bassam:

Bra ljus
God luftfuktighet
Rätt näring
Rätt mängd vatten
Bra, tillräcklig volym och väldränerad jord som luckras
Snabb omsorg vid problem, gäller spinn i synnerhet

batski
Hej Axel!

Jag - eller snarare mina växter - råkade ut för spinn för flera år sen och jag tyckte de var nästintill omöjliga att bli av med. Sen dess har jag undvikit de växterna som lätt kan drabbas av spinn. Murgröna är en av dem tyvärr. En sån kommer aldrig mer in i mitt hem och jag skulle avråda dig från att skaffa en ny murgröna.

Spinn trivs som sagt i torr och varm luft och det är inte ovanligt att man får spinn på växter som står i ett söderfönster, om det inte är växter som trivs i soliga och varma lägen, som t ex. Crassula och en del andra suckulenter. Har man ett ljust söderfönster kan man flytta de växterna som inte tål stark sol en bit bort från fönstret där det fortfarande är ljust men inte i direkt sol. Nu på vintern lär dock inte det med stark direkt sol vara ett problem tongue.gif

Lite tips vad det gäller spinn; var väldigt försiktig nära du vattnar, eller på annat sätt hanterar växterna så du - eller vattenkannan - inte hjälper till att sprida spinn mellan de olika växterna (det är bara de vuxna spinnen som man lätt kan se med blotta ögat, yngre individer är väldigt små och svåra att se). Se till att hålla de angripna växterna en bit ifrån de andra. Även när man har behandlat växterna och dödat alla spinn kan det finnas ägg kvar. Minns tyvärr inte hur länge det tar innan de kläcks, men det är en av anledningarna till att man ofta får tillbaka spinn och därför ska man köra upprepande behandlingar med någon (några?) veckors mellanrum.

Beträffande Peperomia argyreia som har fått spruckna blad så har jag nyligen fått veta av en peperomia-odlare att sånt kan hända ibland när pepisar fått förändrade betingelser. Det kanske är en reaktion på behandlingen. Annars brukar just P. argyreia vara en ganska tålig växt som tål torr och varm luft väl. Därav namnet radiatorört. Den andra peperomian du har verkar vara nån sort av P. marmorata. Här kan du kolla på en hel del olika pepis-arter. Generellt sett brukar de flesta pepisar trivas bra med hög luftfuktighet (fast en del anpassar sig bra till vårt torra inomhusklimat ändå), men är lite känsliga för för mycket vatten i jorden, som kan orsaka rotröta. Så låt jorden torka upp mellan vattningarna.

Lycka till!
Bassam
Hej

På grund att många ohyra tycker om torr och varm luft så tag tipsar på många blommor affärer och jag märkte att de har lite ohyra inne eller ute eller de har inte så jag kommer att ger mina växter i fat varje dag , den här vatten när dem avdunsta minska temperaturen och öka luftfuktighet så mina växter inne nu har mycket bra grönskar och rosor.

varghem
????????
RitRat
CITAT (Bassam @ 23-11-2010, 20:27) *
Hej

På grund att många ohyra tycker om torr och varm luft så tag tipsar på många blommor affärer och jag märkte att de har lite ohyra inne eller ute eller de har inte så jag kommer att ger mina växter i fat varje dag , den här vatten när dem avdunsta minska temperaturen och öka luftfuktighet så mina växter inne nu har mycket bra grönskar och rosor. H:Bassam

Inte lätt med svenska språket om man är ny i det!!

Jag tror han menar: Mycket av ohyran trivs i torr och varm luft. Man ska vattna på fatet, och när det vattnet dunstar, blir luften både svalare och fuktigare, och ohyran trivs inte. "Rosor" i slutet måste betyda blommor, alltså "växterna har bra grönska och de blommar bra"
Hälsn. RitRat - *SFI-lärare som läser bristfällig svenska varenda dag och är van det*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon