Sidor: 1, 2, 3
Motti
jag vet också eftersom jag har en morbror som varit lägerchef för flera invandrarläger i Småland !männen är dom som hänger ute sitter på cafe osv i samhället ,kvinnorna får inte gå utanför dörren ensamma utan att ha barn släkt eller sin man med sig,de kan ju bli som oss svenska kvinnor få mål i munnen och bli självständiga gu be vars.
herkules
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:45) *
Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket.
Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa. sad.gif

tyvärr är det väl också så att man ska välja sfi för att lära sig så bra svenska som möjligt?
det är aktuellt inom en snar framtid i min familj då dotterns pojkvän kommer flytta hit.
om han får visum vill säga.
Aqvakul
Håller med i allt utom att alla lär sig Svenska SFI ... många. många gånger är det bara männen som går till skolan. Kvinnorna är hemma och lär sig aldrig språket.

Säg inte emot mig nu, för jag har följt det i så många år och alltid samma visa. sad.gif

Fast i Eslöv har vi lika många kvinnor som män som läser på SFI....
Piccante

och är de föräldrar så kan de få vårdnadsbidrag för att gå hemma på heltid. Det är ett problem att kvinnor i traditionella könsroller missgynnas.
Huggorm
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:52) *
tyvärr är det väl också så att man ska välja sfi för att lära sig så bra svenska som möjligt?
det är aktuellt inom en snar framtid i min familj då dotterns pojkvän kommer flytta hit.
om han får visum vill säga.

Anhöriginvandring är väll inte så lätt längre, med försörjningskrav och allt det där
Piccante
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 22:50) *
jag vet också eftersom jag har en morbror som varit lägerchef för flera invandrarläger i Småland !männen är dom som hänger ute sitter på cafe osv i samhället ,kvinnorna får inte gå utanför dörren ensamma utan att ha barn släkt eller sin man med sig,de kan ju bli som oss svenska kvinnor få mål i munnen och bli självständiga gu be vars.

Lägerchef låter så tyskt 30-tal. Det är flyktingförläggningar!
netha
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:50) *
Sedan räcker det inte SFI för att man skall lära sig svenska, man måste umgås med svenskar också för att verkligen lära sig språket. Ett av de bästa sätten att umgås tillräckligt mycket för att lära sig språket är att arbeta tillsammans med en som kan det, och åter igen är vi tillbaka på problemet med arbetslösheten. Men det blir också ett extra stort problem för kvinnorna eftersom de ofta får vara hemmafruar och därmed får extra svårt att lära sig svenska. De enda de umgås med är ofta andra kvinnor från samma land som de själva härstammar ifrån.

Problemet är inte att kvinnorna är hemmafruar.. jag föredrar att kalla dem hemarbetande eftersom de ju inte är enbart fruar till mannen utan också har hand om hemmet och barnen de ofta förbjuds att gå i skola SFI och att ta kontakt med svenska grannar ... just därför (tvingas ) umgås de bara med lika förtryckta
herkules
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:55) *
Anhöriginvandring är väll inte så lätt längre, med försörjningskrav och allt det där

inget är klart ännu så man vet aldrig hur det blir.
theseraphim
Tycker det är helt rätt, SD´s politik går stick i stäv för allt Nobelpriset står för och då ska man inte heller bjuda in JÅ bara för att han sitter i riksdagen
Motti
Det där var väl en petitez !okej han var vd eller kalla det för vad du vill för flyktingförlägningar i olika städer i småland,kan tala om att vi blev mycket goda vänner med många av dom en del fixade vi bröllop för också.Saken är den att på den tiden fick vi inte in Musslimer utan de var ungrare greker jugoslaver som flydde från ryssarna ,de tog jobb direkt de kom hit skaffade eget boende och lärde sig svenska,många av dom är nu införlivade i det svenska samhällethar stadigt jobb har byggt hus startat eget och vill leva här ,de var inte ekonomiska flyktingar som många av dom är som kommer nu.
Huggorm
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:06) *
Det där var väl en petitez !okej han var vd eller kalla det för vad du vill för flyktingförgningar i olika städer i småland,kan tala om att vi belv mycket goda vänner med många av dom en del fixade vi bröllop för också.Saken är den att på den tiden fick vi inte in en massa Musslimer utan de var ungrare greker jugoslaver som flydde från ryssarna bla,de tog jobb direkt skaffade eget boende och lärde sig svenska,många av dom är nu införlivade i sverige har stadigt jobb har byggt hus startat eget och vill leva här ,de var inte ekonomiska flyktingar som många av dom är som kommer nu.

Läget var lite annat på den tiden då ungrare och greker flyttade hit. Då hade stort behov av arbetskraft, men det har vi inte längre. Stackarna som kommer nu har ju bara arbetslöshet att vänta.
Lokan
Ekonomisk flykting??? wacko.gif
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 23:08) *
Läget var lite annat på den tiden då ungrare och greker flyttade hit. Då hade stort behov av arbetskraft, men det har vi inte längre. Stackarna som kommer nu har ju bara arbetslöshet att vänta.

Precis, då jugoslaverna o grekerna kom hit var behovet enormt av alla som kunde lyfta en hammare eller bära en cementhink men nu är saken annorlunda. Nu har vi högutbildade personer som städar, kör taxi, sopar gator eller jobbar på IKEA och det endast för att de är invandrare tyvärr. Sedan är inte alla flyktingar idag "ekonomiska" flyktingar utan de har flytt från länder betydligt värre än Sovjet.
Motti
Jo men det är väl just det invandrar diskutionen handlar om !varför pumpar vi in flyktingar när vi inga arbeten har att erbjuda dom ?och hur många ska vi pumpa in ?det räcker ju inte med att de bara får komma hit vi måste väl för sjutton ha en plan för dom också.är det någon som i dag vet hur många flyktingar vi tar in varje år ?
Piccante
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:06) *
Det där var väl en petitez !okej han var vd eller kalla det för vad du vill för flyktingförlägningar i olika städer i småland,kan tala om att vi blev mycket goda vänner med många av dom en del fixade vi bröllop för också.Saken är den att på den tiden fick vi inte in Musslimer utan de var ungrare greker jugoslaver som flydde från ryssarna ,de tog jobb direkt de kom hit skaffade eget boende och lärde sig svenska,många av dom är nu införlivade i det svenska samhällethar stadigt jobb har byggt hus startat eget och vill leva här ,de var inte ekonomiska flyktingar som många av dom är som kommer nu.

För det första så hade man med fullgjorda SFI-studier inte stavat petitess eller muslimer som du gör. Du borde nog sitta på skolbänken själv?

För det andra det är skillnad på arbetskraftinvandring och flyktingar. Arbetskraftinvandrare handplockades och ställdes direkt vid löpande bandet ibland. De om några var väl ekonomiska flyktingar för de flyttade ju från arbetslöshet och inte krig!

Muslimer är inte en homogen grupp människor lika lite som vänsterhänta eller piprökare. Det är väldigt få ekonomiska flyktingar idag som kommer till Sverige.

AndersKbg
Haha...nä fan, vi ger Nobels fredspris till Yasser Arafat, Barack Obama och Anwar Sadat men vi släpper inte en ett demokratiskt valt parti på nobelfesten.

Logiskt. Verkligen.

Huggorm
CITAT (Markus_H @ 27-10-2010, 23:21) *
För det första så hade man med fullgjorda SFI-studier inte stavat petitess eller muslimer som du gör. Du borde nog sitta på skolbänken själv?

För det andra det är skillnad på arbetskraftinvandring och flyktingar. Arbetskraftinvandrare handplockades och ställdes direkt vid löpande bandet ibland. De om några var väl ekonomiska flyktingar för de flyttade ju från arbetslöshet och inte krig!

Muslimer är inte en homogen grupp människor lika lite som vänsterhänta eller piprökare. Det är väldigt få ekonomiska flyktingar idag som kommer till Sverige.

Tvärtom är det en jäkla massa ekonomiska flyktingar som kommer hit nu, i busslast efter busslast från tex. Serbien. De får ju inte asyl, men nog kommer dom.

Får man verkligen lära sig ord som "petitess" på SFI?
theseraphim
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:18) *
Jo men det är väl just det invandrar diskutionen handlar om !varför pumpar vi in flyktingar när vi inga arbeten har att erbjuda dom ?och hur många ska vi pumpa in ?det räcker ju inte med att de bara får komma hit vi måste väl för sjutton ha en plan för dom också.är det någon som i dag vet hur många flyktingar vi tar in varje år ?

Migrationsverket vet det och siffran är inte hemlig heller, set brukar vara ca en tredjedel av alla som söker asyl som får det och som får bo kvar. SD vill gärna måla upp bilden att alla som kommer hit får stanna vilket är långt ifrån verkligheten. Sedan är det skillnad på invandrare och flykting, en invandrare kan vara norsk som bulgar som frivilligt beger sig till sverige medans en flykting är som namnet antyder en person som måste fly från sitt hemland beroende på olika grymma omständigheter tex Krig. Många av dessa hamnar i "flyktingläger" och ens tor del skickas tillbaka när läget blivit mer stabilt i hemlandet(ta alla irakier som fått flytta tillbaka).
Motti
just nu får vi in en massa Somalier här i småland !inte har dom några jobb frågan är om de ens tänkt sig att jobba här.jag annser att många flyktingar är just ekonomiska sådana ,för dom som verkligen är fattiga har väl inte råd att åka hit ens eller ens tänka tanken ,de får snällt sitta i sina tältläger och svälta och se sina barn dö av svält kolera osv.Röda korset borde åka dit och se till att rätt sorts flyktingar får komma hit dom som verkligen inte har något mer än sina liv.
Red Top
CITAT (AndersKbg @ 27-10-2010, 23:25) *
Haha...nä fan, vi ger Nobels fredspris till Yasser Arafat, Barack Obama och Anwar Sadat men vi släpper inte en ett demokratiskt valt parti på nobelfesten.

Logiskt. Verkligen.

Ibland är du verkligen ologisk.
theseraphim
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:41) *
just nu får vi in en massa Somalier här i småland !inte har dom några jobb frågan är om de ens tänkt sig att jobba här.jag annser att många flyktingar är just ekonomiska sådana ,för dom som verkligen är fattiga har väl inte råd att åka hit ens eller ens tänka tanken ,de får snällt sitta i sina tältläger och svälta och se sina barn dö av svält kolera osv.Röda korset borde åka dit och se till att rätt sorts flyktingar får komma hit dom som verkligen inte har något mer än sina liv.

De lånar pengar för att komma hit eller använder sina sista besparingar för att eventuellt om de har fruktansvärd tur komma till Europa. Åk själv till Somalia och lev på deras villkor nån månad så vet du hur det är.
Anki på Öland
just nu får vi in en massa Somalier här i småland !inte har dom några jobb frågan är om de ens tänkt sig att jobba här............

Ja inte är det arbetslöshet dom flyr ifrån inte!!! Vad får dig att tro att dom inte ens tänkt sig att jobba här då???
Monaxe
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:18) *

Att säga att det pumpas in flyktingar är en minst sagt grov överdrift. Flyktingar kommer hit, visst är det så, men oerhört många avvisas och många avvisningar är skrämmande omänskliga.
Jag arbetar fn på ett sjukhus där större delen av invånarna i upptagningsområdet har annan etnisk bakgrund. Det man får se och höra av dessa drabbade människor är i många avseendet fruktansvärt.
Att utvisa en 18 åring med hjärntumör till ett land med obefintlig sjukvård, hur humanitärt är det? Det är bara ett exempel, jag skulle kunna räkna upp mängder.
Tror du skulle må bra av ett studiebesök i verkligheten Motti, det känns som om du har väldigt mycket och många förutfattade meningar
Motti
Men kära nån !jag säger väl inte att jag är emot invandring !bara att vi ska ha en plan för dom när de kommer hit,inte ska de sitta här år efter år i sina flyktingbostäder och bara få mat och kläder ? och sedan bli utvisade ?Pumpa in flyktingar tycker jag man gör när man bara förvara dom utan att se till att de har en framtid här.jag själv skulle inte vilja åka till ett land och sitta i en barack i tre år utan någon som helst insikt i hur min framtid ska bli .Klart vi ska ta hand om dom som är sjuka som kommer hit.Men invandring handlar ju inte bara om förvaring eller ?
theseraphim
CITAT (Motti @ 28-10-2010, 00:14) *
Men kära nån !jag säger väl inte att jag är emot invandring !bara att vi ska ha en plan för dom när de kommer hit,inte ska de sitta här år efter år i sina flyktingbostäder och bara få mat och kläder ? och sedan bli utvisade ?Pumpa in flyktingar tycker jag man gör när man bara förvara dom utan att se till att de har en framtid här.jag själv skulle inte vilja åka till ett land och sitta i en barack i tre år utan någon som helst insikt i hur min framtid ska bli .Klart vi ska ta hand om dom som är sjuka som kommer hit.Men invandring handlar ju inte bara om förvaring eller ?

Många av flyktingarna sitter nog förvisso hellre i tillfälliga bostäder i Sverige än det de flyr ifrån men jag håller med dig att vi måste jobba bättre med systemet och intergration i samhället för de fördomar som skapar mycket hinder är en svensk mental barriär som måste bort.
herkules

röda korset har fullt upp med att betala sina anställda höga löner!
Vippan
http://www.youtube.com/watch?v=7Jrc4l46t0c...player_embedded

Trevlig kille eller hur,, kreativa lösningar
Carl

Tyvärr är det så i dagens läge att det inte finns jobb åt alla. Så varje person extra som kommer hit är en överflödig person. En ekonomisk belastning för samhället. Tyvärr är det ett faktum. Finns säkert duktiga invandrare som kan få jobb. Men då blir någon annan utan. Så det förändrar inget. Precis som ett schackbräde med 64 rutor och med 100 pjäser. Man kan kan dribbla pjäserna. Men oavsett hur man gör så kommer 36 pjäser inte få plats. Enkel mattematik. Antal rutor på brädet kommer inte att öka utan med all säkerhet minska. Antal arbeten inom industrin har sjunkit sen 70 talet. Visserligen har offentlig sektor ökat. Men det håller inte i längden. Så minskar vi inte invandringen nu. Så blir det besvärsliggare längre fram. Surt sa räven.

Solstorm
Jag har så svårt att förstå att flyktingar som kommer hit kan redan efter ett par år åka tillbaka på semester till sina hemländer. Då kan det ju inte ha varit så allvarligt med den där flykten.
Huggorm
CITAT (Solstorm @ 28-10-2010, 09:47) *
Jag har så svårt att förstå att flyktingar som kommer hit kan redan efter ett par år åka tillbaka på semester till sina hemländer. Då kan det ju inte ha varit så allvarligt med den där flykten.

Det fanns ju till och med charterflyg till Irak så de kunde åka tillbaka på semester, samtidigt som andra irakier fick asyl i Sverige för att läget var så svårt i Irak confused.gif
Vippan

Flyktingarna är inte så blinda som vi svenskar..
Red Top
CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 09:49) *
Det fanns ju till och med charterflyg till Irak så de kunde åka tillbaka på semester, samtidigt som andra irakier fick asyl i Sverige för att läget var så svårt i Irak confused.gif

Har du, som vanligt, hämtat din "information" från de "trovärdiga" medierna flaschback, politisktinkorrekt, Nationell idag eller är det kanske från någon liten söt rasistisk blogg?

Var har du hittat informationen om flyktingar, som åker på semester till det land de flytt från? Har du samma "trovärdiga" nyhetskällor, som Huggorm?
Solstorm
De flygen pratade man om på nyheterna när askan från Islands vulkanutbrott satte stopp för att många skulle komma hem från semestern i Bagdad. Ingen tvekan om att sådan flyg finns. Det pratades om dem häromdagen också när det talades om strejk eller något.

CITAT (Red Top @ 28-10-2010, 10:59) *
Var har du hittat informationen om flyktingar, som åker på semester till det land de flytt från? Har du samma "trovärdiga" nyhetskällor, som Huggorm?

Känner sådana lite ytligt IRL. Går att läsa om i dagstidningar också ibland. Det har förekommit i många år och är inget nytt.
Red Top
CITAT (Solstorm @ 28-10-2010, 11:04) *
De flygen pratade man om på nyheterna när askan från Islands vulkanutbrott satte stopp för att många skulle komma hem från semestern i Bagdad. Ingen tvekan om att sådan flyg finns. Det pratades om dem häromdagen också när det talades om strejk eller något.
Känner sådana lite ytligt IRL. Går att läsa om i dagstidningar också ibland. Det har förekommit i många år och är inget nytt.

Och du är säker på att de är just flyktingar och inte invandrare?
Carl

Helt säker att jag sett det på tv. Kommer ihåg det just därför tanken slog mig. Hur kan man semestra i ett land som har flytt ifrån!
Red Top
CITAT (Carl @ 28-10-2010, 11:16) *
Helt säker att jag sett det på tv. Kommer ihåg det just därför tanken slog mig. Hur kan man semestra i ett land som har flytt ifrån!

Jag tror att du tror, att du har sett/hört det.
gnon49
Något bolag har öppnat en flyglinje mellan 'Sverige o Irak. En mycket lönsam investering då passagerunderlaget
är mycket bra. Många flydde nog under diktaturen och vill återse sitt land nu när det så sakta inlett den demokratiska processen och blivit allt stabilare. Misstänker att det är svårt för en irakier att få asyl idag.
Verkar som EU nu skärper gränsövervakningen, särskilt mot Afrika. Både grekland o Libyen skall tydligen få resurser att hantera flyktingströmmen.
Vippan
CITAT (gnon49 @ 28-10-2010, 12:24) *
Något bolag har öppnat en flyglinje mellan 'Sverige o Irak. En mycket lönsam investering då passagerunderlaget
är mycket bra. Många flydde nog under diktaturen och vill återse sitt land nu när det så sakta inlett den demokratiska processen och blivit allt stabilare. Misstänker att det är svårt för en irakier att få asyl idag.
Verkar som EU nu skärper gränsövervakningen, särskilt mot Afrika. Både grekland o Libyen skall tydligen få resurser att hantera flyktingströmmen.

Flygbolagen kammar in pengarna och vi skattebetalare står för kostnaderna,,fine
gnon49
CITAT (Vippan @ 28-10-2010, 12:27) *
Flygbolagen kammar in pengarna och vi skattebetalare står för kostnaderna,,fine

Men Irakier är väl oftast välutbildade och en tillgång för Sverige, om man ser krasst ekonomiskt på det.
Det är ju inget u-land dom flytt ifrån.Har vi tur kanske svenska företag kan dra nytta av det i förlängningen.
Irak är ju inte precis fattigt.
theseraphim

Beror på tex om du är sunni, shiit... eller tex kurd plus var i Irak du bor.
nykomling
CITAT (aanderss @ 27-10-2010, 13:13) *
Jimmie Åkesson inte bjuden på nobelfesten
men de andra 7 partiledarna i riksdagen är bjudna

Vad tycker ni. Jag tycker att de gott kunde bjuda honnom. ( jag röstade inte opå sd)

jag tycker det var bra att han inte blev bjuden, för hans egen del.
tänk att folken som kommer är ju från hela stora världen. (det är inte enbart svenskar där i salen.)

tänk om han fick tomat och ägg och annat skämt. usch. vore katastrof då.
Piccante

Har du överhuvudtaget följt nyhetsrapporteringen från Somalia de senaste 10 åren????

Därför att inbördeskrig eller "väpnad konflikt" som jag tror svenska myndigheter kallar det inte alltid är jämt fördelade över hela landet. Dessutom är hotbilden väldigt olika beroende på vilken religion/ etnicitet man har och i vilket område man bor.
Red Top
CITAT (Markus_H @ 28-10-2010, 13:13) *
Har du överhuvudtaget följt nyhetsrapporteringen från Somalia de senaste 10 åren????
Därför att inbördeskrig eller "väpnad konflikt" som jag tror svenska myndigheter kallar det inte alltid är jämt fördelade över hela landet. Dessutom är hotbilden väldigt olika beroende på vilken religion/ etnicitet man har och i vilket område man bor.

tummenupp.gif
gnon49
Det paradoxa med Somalia är ju att det finn en enklav i landet där fred o relativt välstånd råder. Så allt är inte elände där.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 28-10-2010, 14:23) *
Det paradoxa med Somalia är ju att det finn en enklav i landet där fred o relativt välstånd råder. Så allt är inte elände där.

Tänker du på Somaliland? Det är ett bevis på att det går att göra bra, frågan är om Somaliland tar emot många flyktingar från Somalia eller om de stänger gränsen för att slippa bördan? Är dåligt insatt i just den frågan.

Hittade detta dock på Amnestys sida, så detta är citerat från dem

Somaliland
Republiken Somaliland, som förklarat sig självständig från Somalia 1991, fortsatte att söka internationellt erkännande. Statstjänstemän hotade att förvisa 24 journalister som flytt från Mogadishu till säkerheten i staden Hargeisa 2007. Hotet har inte förverkligats. Tiotusentals somalier på flykt från våldet i södra och mellersta Somalia stannade kvar i Somaliland.

Den relativa fred och säkerhet som fanns i Somaliland skakades i oktober av självmordsbombningar i en FN-byggnad, presidentens bostad och Etiopiens handelsdelegation i Hargeisa. Fler än 20 personer dödades och fler än 30 skadades i bombningarna.

Nationella val, som från början skulle ha hållits under 2008, sköts upp till mars 2009. Presidentval ska hållas före de lokala valen. Resultatet blev att alla utom de tre officiellt erkända partierna hindrades från att utse kandidater till nationella ämbeten.

Regeringen i Somaliland upprätthöll nationella och regionala säkerhetskommittéer som enligt uppgift har utfört olagliga gripanden och fängslanden. Människorättsförsvarare har fortsatt att rapportera om att regeringen hindrat aktiviteter av det civila samhället, vilket resulterat i kränkningar av yttrandefriheten och mötesfriheten.
Spänningarna över de gränsområden som den halvautonoma regionsstaten Puntland gjort anspråk på fortsatte. Tusentals civila från den omstridda staden Las Anod var fortfarande på flykt efter omfattande strider mellan Somaliland och Puntland sent under 2007. Striderna ledde till att Somaliland tog kontroll över området.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 28-10-2010, 10:59) *
Har du, som vanligt, hämtat din "information" från de "trovärdiga" medierna flaschback, politisktinkorrekt, Nationell idag eller är det kanske från någon liten söt rasistisk blogg?

Det är inte ens någon hemlighet. För inte länge sedan var det ju ett flygbolag som gick i konkurs, och mängder med folk på semester i Irak blev strandade där. Det kanske var i samband med vulkanaskan som någon skrev, det minns jag inte. Det var uppe i alla media, även aftonbladet så du borde ha läst om det själv
Red Top
CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 14:51) *
Det är inte ens någon hemlighet. För inte länge sedan var det ju ett flygbolag som gick i konkurs, och mängder med folk på semester i Irak blev strandade där. Det kanske var i samband med vulkanaskan som någon skrev, det minns jag inte. Det var uppe i alla media, även aftonbladet så du borde ha läst om det själv

Aftonbladet läser jag sällan. Den är inte en seriös nyhetsförmedlare i mina ögon. Bara feta rubriker och inget innehåll.

Mig veterligt framgick det inte någonstans i nyhetsflödet, att det var just människor på flykt undan förföljelse eller krig, dvs flyktingar, som var på väg till eller från Irak. Om man inte läste artiklar med SD eller nationalsocialisterna som avsändare.

Som Gnon m fl så riktigt påpekat, finns det sedan länge, väldigt många irakier i Sverige. Det är inte så många av dem, som är flyktingar i ordets rätta bemärkelse. De har lämnat Irak vid olika tidpunkter och av olika skäl.

Om det någon gång ska kunna föras en vettig debatt om invandring å ena sidan och flyktingmottagning å den andra, gäller det att alla talar samma språk.

Att SD, med JÅ i spetsen inte gör någon skillnad på de olika kategorierna av nysvenskar, får stå för dem. Vi som inte fallit för deras enkelspåriga politiska budskap, borde ta ett djupt andetag innan vi kastar ur oss påståenden, eller använder deras språkbruk.

Att SD vinner mark beror mycket på den mänskliga faktorn; att om vi hör en osanning upprepas tillräckligt många gånger blir den till slut sann.

Detsamma gäller för alliansens politik. Innan de kom till makten hade vi inte några människor i utanförskap. Sjukförsäkringen och A-kassan kallades för vad de är, försäkringar och inte bidrag. Etc., etc.

Huggorm
CITAT (Red Top @ 28-10-2010, 19:00) *
Aftonbladet läser jag sällan. Den är inte en seriös nyhetsförmedlare i mina ögon. Bara feta rubriker och inget innehåll.

Mig veterligt framgick det inte någonstans i nyhetsflödet, att det var just människor på flykt undan förföljelse eller krig, dvs flyktingar, som var på väg till eller från Irak. Om man inte läste artiklar med SD eller nationalsocialisterna som avsändare.

Som Gnon m fl så riktigt påpekat, finns det sedan länge, väldigt många irakier i Sverige. Det är inte så många av dem, som är flyktingar i ordets rätta bemärkelse. De har lämnat Irak vid olika tidpunkter och av olika skäl.

De flesta var nog flyktingar från början, men naturligtvis åkte dom inte på nöjesvisit till Irak innan dom fått sitt medborgarskap. Jag vet inte hur många av de irakier vi har i Sverige som invandrat frivilligt, men jag tror den stora majoriteten har flytt hit undan krig, våld och förföljelse.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 19:06) *
De flesta var nog flyktingar från början, men naturligtvis åkte dom inte på nöjesvisit till Irak innan dom fått sitt medborgarskap. Jag vet inte hur många av de irakier vi har i Sverige som invandrat frivilligt, men jag tror den stora majoriteten har flytt hit undan krig, våld och förföljelse.

Ja, det var de säkert. Men eftersom situationen i dagens Irak är helt annorlunda, mot när de en gång i tiden lämnade landet, finns ju inte det ommedelbara hotet, de flydde ifrån, kvar.

De är alltså inte längre på flykt, har inte längre flyktingstatus, är inte flyktingar.

De har etablerat sig inom sina respektive yrkesområden, i det svenska samhället, oavsett de är svenska medborgare eller inte. De är nysvenskar. Invandrare, som bor och lever i Sverige. Följer lagar och regler(åtminstone de flesta)och betalar sin del av skatt och avgifter till det svenska samhället. Det är inte våra skattepengar, som bekostar vare sig deras uppehälle här, eller deras semesterresor till födelselandet.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 28-10-2010, 19:23) *
Ja, det var de säkert. Men eftersom situationen i dagens Irak är helt annorlunda, mot när de en gång i tiden lämnade landet, finns ju inte det ommedelbara hotet, de flydde ifrån, kvar.

De är alltså inte längre på flykt, har inte längre flyktingstatus, är inte flyktingar.

De har etablerat sig inom sina respektive yrkesområden, i det svenska samhället, oavsett de är svenska medborgare eller inte. De är nysvenskar. Invandrare, som bor och lever i Sverige. Följer lagar och regler(åtminstone de flesta)och betalar sin del av skatt och avgifter till det svenska samhället. Det är inte våra skattepengar, som bekostar vare sig deras uppehälle här, eller deras semesterresor till födelselandet.

Du är väll medveten om att arbetslösheten är mycket hög bland invandrare, inte minst de irakiska?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon