|
Margith
27-10-2010, 13:28
Både kyl och frys fanns i huset när vi köpte huset, då hyfsat nya, men nu är nog kyl/frys iaf 10 år gamla. Jag har retat mig länge på att jag måste ha frysen på max för att komma upp i -19 grader (vilket jag tycker är för lite i ett frysskåp). Nu måste jag ha kylen på max för att komma upp i +6 på översta hyllan. Frysen är nyavfrostad och kylen är rengjord (även den där rännan för spillvatten). Visst behöver vi ny kyl och frys nu? Visst är elkostnaden så stor att bara den berättigar till ett nyinköp? Jag frågar er, för lägger jag fram de här argumenten till min man, kommer han bara att säga att så länge maskinerna fungerar finns det ingen anledning till nåt nyinköp Men hur kul är det att mötas på morgonen av en kyl som har lagt av, eller en frys som är stendöd Jag har varit med om både ock, och jag är väldigt glad om jag slipper det igen. Kommer gubben min att ha rätt, byt kompressor el dyl och allt är bra igen.... eller har jag rätt, inse att maskinerna har gjort sitt? Vad säger ni??
kerstin z5-6
27-10-2010, 13:30
BYT!Den är slut drar massor av ström o funkar inte.
malcolm
27-10-2010, 13:32
Byt!
Solstorm
27-10-2010, 13:44
Om det inte går att få bättre kyla trots maxläge så är det inget att spara på. Att kunna ha kallare i kylen ökar hållbarheten på maten och det kanske blir en och annan matvara som man slipper slänga på det viset. Byt!
Aqvakul
27-10-2010, 14:05
BYT!
Håller med de andra, BYT! Och när du kollar vad som finns, välj självavfrostande. Det är det bästa som finns! Ingen strömförhöjande isbildning mer.
Innan du byter vänd på kylen och titta efter om det är damm på elementen som ska leda bort värmet. Kan göra mycket.
hattstugan
27-10-2010, 14:52
Säger också BYT!!
Och för att övertala mannen din så kan ni investera i en elmätare som man sätter stickproppen i, då ser man hur mycket maskinen drar. Låt den sitta i ett par dagar och då har du något konkret att räkna på. Här har du några: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=88599174
Christa
27-10-2010, 16:49
CITAT (Carl @ 27-10-2010, 15:31)  Innan du byter vänd på kylen och titta efter om det är damm på elementen som ska leda bort värmet. Kan göra mycket. Var också min tanke. Verkar ju konstigt att de funkar så dåligt. Att göra rent från damm är också viktigt för att förebygga brand. Om de verkligen är slut så skulle jag gärna vilja veta vad det är för märke och typ så jag inte köper sådan skrot själv.
ninnisky
27-10-2010, 17:00
BYT! Föreslår att du själv kollar vad som finns på marknaden och vad du gillar. Sedan tar du helt enkelt med dig mannen och visar vad du kommit fram till och till vilket pris. Gillar han det inte, be honom komma med ett annat förslag. Så brukar jag göra och det funkar nästan alltid......
Ja byt men jag tycker också att det var kort hållbarhet märke?
Margith
27-10-2010, 19:31
Eftersom ni nu frågar vad jag har för maskiner har jag letat fram de papper vi fick när vi köpte huset. Kylen är en Husqvarna Opal, frysen Husqvarna Safir. Men de är från 1996, åren går fort Peztis, du hade en bra idé om att mäta elförbrukningen, jag är övertygad om att maskinerna tar på tok för mycket ström. Men när jag övertygat mannen om att jag har rätt, tror jag att risken är stor att mätaren hamnar i rummet där jag har frösådder och blommor på övervintring, kanske bäst att inte skaffa sån mätutrustning?
herkules
27-10-2010, 19:34
skit i mätaren, åk och köp kyl och frys och ställ maken inför fullbordat faktum.
Christa
27-10-2010, 19:43
Jag är ju nyfiken på om det är damm på kylelementet eller inte. Det skulle ju vara intressant om det kan försämra verkningsgraden såpass.
Där jag bodde tidigare dammade jag minst en gång om året bakom kyl och frys men här står de inbyggda så det har inte blivit av. Vet inte hur besvärligt det att dra fram dem. Vet inte heller om det blir så mycket damm när de är inbyggda.
CITAT (Margith @ 27-10-2010, 20:31)  Peztis, du hade en bra idé om att mäta elförbrukningen, jag är övertygad om att maskinerna tar på tok för mycket ström. Men när jag övertygat mannen om att jag har rätt, tror jag att risken är stor att mätaren hamnar i rummet där jag har frösådder och blommor på övervintring, kanske bäst att inte skaffa sån mätutrustning?  "Upppps.... jag tappade den i golvet!  "
Jag är också nyfiken! Hur kylelemetnen ser ut!
blomkronan
28-10-2010, 09:41
Jag säger oxå BYT  Enligt tillverkarna så har dom på de sista 8 åren lyckats minska el förbrukningen med 70%, ditt skåp är 14 år!! Vill du ha kvalite, titta på svensk tillverkade Electrolux/Husqvarna Du ser i katalogen om det är svensk tillverkade... står det att skåpet har superkabinett så är det svenskt. Miele är oxå prisvärt i dag. Lycka till med gubben
Margith
28-10-2010, 10:01
CITAT (Peztis @ 27-10-2010, 20:50)  "Upppps.... jag tappade den i golvet!  "  Hur kylelementen bak ser ut vet jag inte. Säkert massor med damm, men mina är också inbyggda. Jag är rädd att drar jag fram dem, kommer jag aldrig att få tillbaka dem på rätt plats. Men en liten uppdatering kan jag ge er: Sonen protesterade i går morse, mjölken var inte kall. När jag satte in en termometer på översta hyllan visade den +16 efter en timme. Jag vred upp kylan till max och framåt eftermiddagen (när jag skrev inlägget igår) hade termometern stannat på +6. Kallare blev det inte. När mannen kom hem från jobbet förklarade jag lite försiktigt att kyl och frys nog gjort sitt. I morse protesterade sonens flickvän.... hon hade försökt att bre smör på frukostmackan, men smöret var så hårt att mackan gick sönder  . Jag tog ett glas juice, och jag lovar... jag trodde tänderna skulle spricka! Det var iskallt Gissa vad mannen i huset sa?  Han hade också försökt att bre en frukostmacka... Nåt skumt är det ju: +16 utan att nån rört termostaten, minusgrader på maxeffekt efter ett halvt dygn. Kan förklaringen ligga i damm bakom maskinerna?
Margith
28-10-2010, 10:24
CITAT (blomkronan @ 28-10-2010, 10:41)  Jag säger oxå BYT  Enligt tillverkarna så har dom på de sista 8 åren lyckats minska el förbrukningen med 70%, ditt skåp är 14 år!! Vill du ha kvalite, titta på svensk tillverkade Electrolux/Husqvarna Du ser i katalogen om det är svensk tillverkade... står det att skåpet har superkabinett så är det svenskt. Miele är oxå prisvärt i dag. Lycka till med gubben  Jag vet inte om jag kanske ställer omöjliga frågor nu Blomkronan  men - 70%, hur många kWh är det? Hur många kWh tar kyl/frys, normalt? Hur många år tar det att spara in nykostnaden för nya maskiner? Ny kyl/frys går iaf på mellan 10 och 15´. Kanske gubben har rätt, behåll maskinerna så länge de fungerar hyfsat  Elkostnaden kanske inte väger upp räntekostnaden? Jag är ju tvungen att erkänna att kylen blir vääääldigt kall
Titta efter hur det ser ut utan åverkan
CITAT (Margith @ 28-10-2010, 11:24)  Jag vet inte om jag kanske ställer omöjliga frågor nu Blomkronan  men - 70%, hur många kWh är det? Hur många kWh tar kyl/frys, normalt? Hur många år tar det att spara in nykostnaden för nya maskiner? Ny kyl/frys går iaf på mellan 10 och 15´. Kanske gubben har rätt, behåll maskinerna så länge de fungerar hyfsat  Elkostnaden kanske inte väger upp räntekostnaden? Jag är ju tvungen att erkänna att kylen blir vääääldigt kall  Behåll maskinerna ett tag till och spara till nya så slipper ni räntekostnader.
Christa
28-10-2010, 14:32
CITAT (Margith @ 28-10-2010, 11:01)  Hur kylelementen bak ser ut vet jag inte. Säkert massor med damm, men mina är också inbyggda. Jag är rädd att drar jag fram dem, kommer jag aldrig att få tillbaka dem på rätt plats. Men en liten uppdatering kan jag ge er: Sonen protesterade i går morse, mjölken var inte kall. När jag satte in en termometer på översta hyllan visade den +16 efter en timme. Jag vred upp kylan till max och framåt eftermiddagen (när jag skrev inlägget igår) hade termometern stannat på +6. Kallare blev det inte. När mannen kom hem från jobbet förklarade jag lite försiktigt att kyl och frys nog gjort sitt. I morse protesterade sonens flickvän.... hon hade försökt att bre smör på frukostmackan, men smöret var så hårt att mackan gick sönder  . Jag tog ett glas juice, och jag lovar... jag trodde tänderna skulle spricka! Det var iskallt Gissa vad mannen i huset sa?  Han hade också försökt att bre en frukostmacka... Nåt skumt är det ju: +16 utan att nån rört termostaten, minusgrader på maxeffekt efter ett halvt dygn. Kan förklaringen ligga i damm bakom maskinerna? Dammet borde inte göra att det varierar så. Vår termostat sitter så till att man kan råka komma åt den utan avsikt. Kanske någon har rubbat er också utan att det var meningen? Om det är väldigt fullt i kylen kan temperaturen bli ojämn men plus 16 var ju ganska extremt. Det finns ju en givare till termostaten och det får ju inte stå något emot den. Är det en självavfrostande kyl? Sedan kan det ju bli fel på termostaten också men det blev ju kallt när du vred ner den. Jag skulle inte byta innan jag kollat ordentligt.
Dammet är nog inte felet! Men titta så kan man utesluta det. Är nog inte fel på kompressorn eller att den läcker kylmedia. Då hade du inte fått kallt alls. Skulle tro att det termostaten det är fel på!
Är det en frys i ett skåp plus kyl sval i ett skåp eller en enhet kyl/frys?
Margith
28-10-2010, 18:05
Ja, det är en frys och en kyl/sval, alltså 2 separata skåp. Frysen har ju varit konstig ända sen vi köpte huset och nu börjar ju kyl/sval bete sig underligt också. Jag börjar också luta åt att det är termostaterna som det är nåt galet med. Kan jag kolla själv om det är nåt galet med termostaterna? Isf hur? Givaren till termostaten? Var sitter den? Hur ser den ut? Att nån skulle ha råkat skruva ner kylan av misstag är uteslutet.
Tror inte att du kan kolla det själv. Ring till kyl/frys servicen och beskriv problemet så vet dom säkert vad det kan vara och du kan få ett kostnadsförslag. Efter deras så har ni lättare att veta vad nästa steg kan bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|