Full version: Vad har du för kök?
Sidor: 1, 2
Klint
Står ju inför att köpa nytt.Finns ju så mycket att välja på Vore kul att veta vad du har, hur gammalt det är och vad du tycker är bra eller mindre bra Ja om det är prisvärt
gnon49
Kan bara säga att vita ikealuckor o vedspis går inte ihop. Skall köpa en färgspruta o se om jag kan få tillbaka den vita färgen.
Motti
Vi har ett två år gammalt Marbodalkök som är kanonbra lätt städat och sticker ut lagom eftersom det är integrerat med vardagsrumet,tror det var miljömärkt också !köket är i ek med dörrar av lattefärgat laminat.Man kan gå in på Marbodal.se och kolla kök där,sen har IKEA ett program du kan ladda ner och rita ditt eget kök som du vill ha det,Ikea har många snygga kök också.
Klint
Åh jäklar bra inlägg ska ha vedspis...
Aqvakul
Marbodal i ek, fem år gammalt - mycket nöjda...
titti49zon6
Marbodal Naturell ek,lite allmogestil och det är 22 år sedan vi renoverade köket. Jag är fortfarande nöjd även om jag kan tycka att vita kök är fina. Min son och några bekanta till oss har satt in vita kök för en par år sedan och vi hade vitt i det gamla huset men det fordras rätt mycket rengörnig för att det skall hålla sig snyggt i längden och till det är jag för lat giggle.gif
Motti
Tur vi valde "latte"då för även en kamin kan ryka in ;)Tycker vitt ser frächt ut men väldigt färglöst och blekt.Igentligen är man aldeles för rädd för färg !grannen satte in Ikeas röda högblanka oj vad läkert det är !
ninnisky
Vårt kök, renoverat för fyra år sedan, är i Stockholmsvitt med arbetsbänkar i ek. Diskhoar nerfällda i arbetsskivan.
För den som inte vet vad Stockholmsvitt är kan färgen närmast liknas äggskalsvitt. Luckorna har speglar och beslagen är i antikfärgad mässing. Helt nöjda!
Huggorm
Och jag som värmer stugan med kamin, och hade tänkt mig vita skåpluckor. Men kaminen står ju åtminstone inte alldeles intill kökshörnan så det kanske klarar sig. Jag har hur som helst byggt köket själv, med skåp från ikea. Enklast möjliga, stugan är ju inte så stor. Än finns bara skåpstommarna samt en lös bänkskiva som ligger på. Har en lös spisplatta som jag lagar mat på. Skall bygga klart allt så fort jag får råd biggrin.gif
helena2
Kul tråd:-)
Är också på gång att byta kök, men tycker att det är svårt att veta hur man vill ha det. Allt är ju snyggt, nästan i alla fall, när man tittar på utställningskök.
fuchsian
Mitt kök har blivit omgjort i omgångar. Först åkte ut tapeterna, sedan spisen och alltsomefter bytte vi köksmöbler till lite tyngre model och med en låg byrå på ena väggen.
Alla vitvarorna byttes ut 2 år sedan och innan dess hade vi bestält nya luckor och dörr i köket.

I våras la diskmaskinen av och den byttes, samt spisen igen, var inte nöjd med den förra. Sedan nya gardiner på det hela och TV förstås. Maken brukar gå upp lite tidigare och vill lyssna på nyheter och läsa sin tidning och äta frukost. Han matar hunden på morgonen och lite senare kommer jag och gojan. .Fuchsian...
Anma
Vi har ett knappt året gammalt vitt Ikeakök. Med Ikeas integrerade vitvaror i mellanprisklassen. Supernöjd är jag.
Det jag inte är nöjd med är de svarta bänkskivorna. Allt syns, minsta lilla smula. Men det är snyggt!
Whiskuchi
Platsbyggt originalkök från 1959. Superkvalité, jag vill se det IKEA-, Kvik- eller Marbodalkök (eller andra märken, jag har pinsamt dålig koll) som håller över 50 år wink.gif
Vi har lackat om luckorna, målat skåpen invändigt, kaklat om och bytt bänkar bara.
herkules
CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2010, 22:24) *
Platsbyggt originalkök från 1959. Superkvalité, jag vill se det IKEA-, Kvik- eller Marbodalkök (eller andra märken, jag har pinsamt dålig koll) som håller över 50 år wink.gif
Vi har lackat om luckorna, målat skåpen invändigt, kaklat om och bytt bänkar bara.

platsbyggt originalkök från 1953 här. inte ens bänkarna är bytta, härlig perstorpsplatta!
Anma
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:29) *
platsbyggt originalkök från 1953 här. inte ens bänkarna är bytta, härlig perstorpsplatta!

Nä men, MonICA och ICAnder! Bäst att förklara, din visningsbild alltså, detta kan bli obegripligt annars om någon läser efter att du bytt... smile.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 22:37) *
Nä men, MonICA och ICAnder! Bäst att förklara, din visningsbild alltså, detta kan bli obegripligt annars om någon läser efter att du bytt... smile.gif

oerhört OT - men kunde bara inte motstå denna härliga vinterbild... tongue.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 27-10-2010, 22:41) *

oerhört OT - men kunde bara inte motstå denna härliga vinterbild... tongue.gif

visst fick man väl den där som adventskalender?

eller nu ser jag, typ när det var ngt os.
skogstroll
har ett gammalt kök i ek som är bra trist... vill ha nytt... men har inga miljoner att spendera direkt. Blir väl att riva ut allt, måla vitt och sätta upp nya skåp så billigt det går
sqrulan
Mitt är ett gammalt Kalmarkök sedan 80 talet men jag fick det om lackerat i sommar och det kostade bara några tusen, värt varje krona! tummenupp.gif
Whiskuchi
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:29) *

Åh, jag önskar att våra bänkar vore i original men förra ägarna bytte dem mot horribel marmorimitation (så vi var faktiskt tvungna att byta ut dem) flirting.gif
herkules
CITAT (Whiskuchi @ 28-10-2010, 15:45) *
Åh, jag önskar att våra bänkar vore i original men förra ägarna bytte dem mot horribel marmorimitation (så vi var faktiskt tvungna att byta ut dem) flirting.gif

fast det var bra, marmorimitation låter inte som någon höjdare! smile.gif
perstorp är fint, det blir aldrig slitet så det blir fult. tycker jag iaf.
nackdelen med så här gamla originalkök är ändå att det är dåligt med avställningsytor och skåpen är så höga så jag måste ha kökspall för att nå högst upp wink.gif
Chamomille
Vitt Hagakök med frästa lådfronter. Inga luckor nere alltså, bara lådor, förutom under diskbänken. Överskåp med glasdörrar, i taket på överskåpen spotlights (mysig belysning yes.gif ). Svart stenskiva. Spishällen i ett hörn.
Överbölingen
Intressant läsning.

I stán har vi ett kök (i lägenhet) som är halvmoderniserat för ca10 år sedan (av sonen). Det är halvfungerander men IKEA-ugn och d:o nhäll är bara sisådär. Men det funkar det lilla vi är där.

I Överböle är ett nytt kök på G. Men där måste vi börja från grunden. Till och med undergolvet måste bytas! Diskbänk och arbetsskivor har 40-talshöjd. Ryggen värker när man skalat potatis mm.En gammal Hq Reginaspis som är mer eller mindre utbränd och en vedspis med gamla höjden. Skåp och skafferi är hemsnickrade runt 1929 -1930. Takhöjd 2,65.

Vi funderar på att köpa skåpstommar från IKEA. Får vi råd skall vi låta en duktig snickare göra dörrar, luckor och lådförstycken. Blir lite dyrare än fabrikstillverkat. En liten dröm är en gashäll också. Skafferiet skall vibehålla men dra ner på storleken. 1,75 kvm är onödigt stort med knasig hyllinredning.

Följer den här tråden med intresse.
Eva-Helene
Skåp och bänkar från när huset byggdes 1955. Spisen står vägg i vägg med hallen, med en smal bänk mellan spis och dörröppning. Den bänken är lös, vilket var väldigt praktiskt när vi bytte spis, från en 60 till en 70 cm bred. Vita skåp och lådor, tyvärr. Ska driva igenom en ommålning av köket så småningom...
skogstroll
blir lite deppad när jag tittar på husannonser och så.... vad fint folk har't... jag vill också ha fint... -cry-.gif
Huggorm
CITAT (skogstroll @ 29-10-2010, 16:46) *
blir lite deppad när jag tittar på husannonser och så.... vad fint folk har't... jag vill också ha fint... -cry-.gif

Tänk på hur mycket skulder dom dragit på sig för att få så fint, så kommer det kännas mycket bättre
Anma
CITAT (skogstroll @ 29-10-2010, 16:46) *

Fint är inte viktigast. så länge du trivs så spelar det ingen roll. Sen kan man få det mesta att bli fint med små medel om man inte trivs.
kompiskram.gif
skogstroll
ja fast mitt kök är muggigt -cry-.gif
ska försöka piffa till det så billigt det går...
*Stintan*
Ingen som har gasolspis? Det bytte vi till sist och det var inget jag ångrade. Saknar den nu när jag inte längre bor kvar.
fuchsian
CITAT (skogstroll @ 29-10-2010, 16:51) *
ja fast mitt kök är muggigt -cry-.gif
ska försöka piffa till det så billigt det går...

Vad är det som är värst i ditt kök, som du skulle vilja ha omgjort, endast det mest nödvändiga?
Kanske finns det lösningar och ideer att fixa det och att det inte behöver kosta multum.... confused.gif ..Fuchsian...
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2010, 16:54) *
Ingen som har gasolspis?

Jo o. Vi har gasol. Väldigt praktiskt när strömmen försvinner tänkte vi när vi gjorde köket. Sen tror jag inte strömmen har gått mer än en gång efter det - 2005 giggle.gif
Bee
Vi bytte kök 2007 pga vattenläcka under diskbänken (avloppsröret var genomrostat!). Det blev ett HTH-kök i vitt högblankt med bänkskivor i svart granit. Spishällen är induktion och ugnen och mikro står i ett skåp för sig själva. Vi har inte flyttat väggar eller så men det blev ändå rätt dyrt då vi inte gjorde så mycket själva.
Firman som försäkringsbolaget skickade och som rev ut efter fuktskadan sa att dom även sätter in nya kök och då är det 80% Ikea-kök. Dom - precis som väldigt många användare - gillar Ikeas kök. Vet inte varför vi inte valde det egentligen. Vi hade sparat en hel del på det tror jag.
En lyx vi unnade oss var en fönsterbräda i granit från vägg till vägg (avlångt kök, så matdelen är inte så himla bred, ca 2,75 m). Skälet är att det, precis som resten av köket, passar så bra in i ett funkishus från 60-talet. Rätt stramt men ändå mjukt eller hur jag skall säga.
Jag är jättenöjd med mitt kök!
Med ett undantag. Spishällen är väldigt fin (Husqvarna, den med kryss istf markerade rundlar för plattor). För fin. Den har inga skyddande metallkanter vilket har gjort att jag nyss upptäckte att hörnet mot arbetsbänken har gått sönder. Påverkar inte spisfunktionen men snart kommer hela hörnet att gå av. En ny glasplatta går på runt 4000:-. Suck!
Till trådskaparen vill jag säga: tänk noga igenom - om du har tid - vilka funktioner du vill ha och vad du skall ha köket till. 3Det är det allra viktigaste. Efter det kommer pengarna.
Du hittar massor med info på www.byggahus.se och deras köksforum. Jag hängde där en hel del under 2007 och man fick massor med bra tips.
Klint
Hej allihopa va kul att ni berättar! Jag vill ha ett kök som "står sej" är väldigt nöjd med vad jag har nu men vet inte vad det är för fabrikat men luckorna är gråa man ser träådringen.
Chamomille spotlightsen sitter de i själva skåpen ?jag har sett i undersidan på överskåp men det är inte så du menar va?
Du skogstroll du har iallafall ditt drömhus nu eller hur?Och så muggigt är det väl inte du verkar ju vara ganska pysslig tummenupp.gif
Vi har ju inte fått tillträde än och det är ju bra om man vet vad man vill men sen är det ju plånboken som styr! som jag har tänkt skåp ända upp till taket med krönlister lister nere vid golven gammeldags som är lika långt ut som skåpen målat vitt eller ljust gult ev grått det är iallafall klart att det ska vara pärlspont på väggarna! Fortsätt gärna å skriv jag drar igång en ny tråd också om badrum!

edit:la till lite text
Chamomille
Klint. Spottarna sitter i taket på överskåpen. Sen har vi glashyllor så man ser lixom allt skit vi har stoppat in i skåpen. giggle.gif
*Stintan*
Säkert jättesnyggt men är det inte jobbigt med så mycket glas? flirting.gif
Klint
Aj då whistling.gif Min sambo har önskat att slippa glasskåp annars vill jag ha nån sån där belysning
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 01:03) *
Säkert jättesnyggt men är det inte jobbigt med så mycket glas? flirting.gif

giggle.gif Nädå. Dom bara står där på nå vis.
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 30-10-2010, 01:08) *
giggle.gif Nädå. Dom bara står där på nå vis.

giggle.gif anade svaret.
Husihelvete
Här är vårt kök. När vi byggde nytt så valde vi ett kök från IKEA, bänkskivor i ek och lite eget här och där. Bilder finns att hitta här http://www.husihelvete.se/2007/07/huset-rum-fr-rum-2.html men också genom att söka på HUSIHELVETE och KÖK på Google.se
Klint
Hej igen!
Jag har fått tips om ett köksföretag som jag inte känner till men det ser väldigt fint ut i broschyren Kanske någon sonm har nåt att säga om:Novaflex det kommer från Borås
RitRat
Ett billigt Marbodalkök från cirka 1983. Vi har inga planer på att byta. Det funkar. Så länge luckorna och knopparna hänger kvar och hyllorna går att fylla med grejer, är jag nöjd. Det är ganska skrämmande med hysterin att byta ut fullt fungerande inredningar, tycker jag.

Men men - intressena är ju skiftande som vi vet.
Anma
CITAT (RitRat @ 16-11-2010, 21:44) *
Ett billigt Marbodalkök från cirka 1983. Vi har inga planer på att byta. Det funkar. Så länge luckorna och knopparna hänger kvar och hyllorna går att fylla med grejer, är jag nöjd. Det är ganska skrämmande med hysterin att byta ut fullt fungerande inredningar, tycker jag.

Men men - intressena är ju skiftande som vi vet.

Jo, sant. Men om köket man hade är ca 20 cm lägre än dagens standard och djupet på överskåpen var 24 cm och gick ner ungefär 25 cm ovanför diskbänken, ja, då tycker jag att ett köksbyte kan vara motiverad. yes.gif
RitRat
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 21:57) *
Jo, sant. Men om köket man hade är ca 20 cm lägre än dagens standard och djupet på överskåpen var 24 cm och gick ner ungefär 25 cm ovanför diskbänken, ja, då tycker jag att ett köksbyte kan vara motiverad. yes.gif

Ja, exakt. Ett kök måste vara lättarbetat, inte ge fysiska skador. Färger o sånt återkommer med jämna mellanrum, så det är inga problem :-))

Men jag unnar absolut dem som har det intresset, att ha ett fint modernt kök.
Jag är bara ingen hemmamänniska.... och vill inte satsa det som kök kostar.
ingrid fuxwall
Har ett bra kök men lite för litet, sådant går ju tyvärr inte att ändra på om man inte bygger ut.

Luckorna är jättefint frästa av sambon men när han använde rullstol skrapade han sönder vissa ganska mycket så i vinter tänkte jag testa om jag skulle kunna kanske fixa det fast det är ju tveksamt.

Nytt golv (matta) och ny kyl/frys och spis. Fläkten är bara några år och samma sak med diskbänk
skogstroll
gasol är onekligen bra, vi får oxå strömavbrott då och då, och då är det bra att ha smile.gif

Jo som svar på fråga ovanför så är köket ett ek-kök som liksom blivit slitet och sunkigt vid diskbänken. till saken hör att mycket annat skulle behöva göras också. Badrummet är för litet och ligger precis vid köket + att vi har en matsal som vi aldrig använder... fantasin har tatt slut
Klint
Vårt blivande kök håller ju inte dagens standard jag vill byta nu och sen ha kvar det länge länge helst för alltid. Skogstroll ja hade man pengar tog man väl matsalen i anspråk och rev ut allt gammalt men då blir det ju både dyrt och långvarigt projekt.Vi som inte kommer att bo i huset den första tiden tycker ändå att det blir för mycket för oss.Men kanske går luckorna att slipa ner om det är ek och lägga på nåt nytt lack/färg? Ibland tycker man att det behövs så stora förändringar att man inte gör de små heller om du förstår vad jag menar?Sen är det ju så iallafall för mej att det är lättare och se vad andra kan göra än en själv.Det är bla därför jag tycker det är så bra med era tankar yes.gif
Anma
CITAT (Klint @ 17-11-2010, 11:11) *
Vårt blivande kök håller ju inte dagens standard jag vill byta nu och sen ha kvar det länge länge helst för alltid. Skogstroll ja hade man pengar tog man väl matsalen i anspråk och rev ut allt gammalt men då blir det ju både dyrt och långvarigt projekt.Vi som inte kommer att bo i huset den första tiden tycker ändå att det blir för mycket för oss.Men kanske går luckorna att slipa ner om det är ek och lägga på nåt nytt lack/färg? Ibland tycker man att det behövs så stora förändringar att man inte gör de små heller om du förstår vad jag menar?Sen är det ju så iallafall för mej att det är lättare och se vad andra kan göra än en själv.Det är bla därför jag tycker det är så bra med era tankar yes.gif

Det bästa är ju, o man har möjlighet, att bo in sig lite och känna efter hur man vill ha det. Då har man möjlighet att känna efter vad som funkar och vad inte. Ibland räcker det ju med att höja diskbänken, måla om luckor och så istället för att riva ut och göra nytt.

Ett kök kostar ju. Vårt gick på ca 40.000 med alla vitvaror med Ikeas Applåd luckor (de näst billigaste IKEA har) och elektrikern. Vitvarorna är Ikeas mellanklasspris.

En tanke jag kom på är att om man har som vi, en infälld häll och inbyggd ugn (den kan man också ha under hällen) så upplevs bänkytan större än vad det gör med en spis som bryter av bänkytan.
skogstroll
CITAT (Klint @ 17-11-2010, 11:11) *

jo jag förstår precis.... när man känner att man behöver göra nåt större så liksom stannar man av.... fast jag kunde ju måla vitt i alla fall... det skulle ju inte skada direkt... fast skåpluckorna skulle se ännu sunkigare ut om allt annat var fräscht.... suck....
Klint
CITAT (helena2 @ 27-10-2010, 18:07) *
Kul tråd:-)
Är också på gång att byta kök, men tycker att det är svårt att veta hur man vill ha det. Allt är ju snyggt, nästan i alla fall, när man tittar på utställningskök.

Hur går det helena? och ni andra?
Vi har beställt vårt kök nu det blir nog både praktiskt och snyggt tror jag!!
merlin68
Vårt kök är från 1975. Ommålad i kräkgrönt med slitna arbetsbänkar tongue.gif Här får det lagas mat så det står härliga till utan att vi behöver vara rädd om nånting, en klar fördel med 3 tonåringar som gillar matlagning yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon