|
Min hyra har höjts flera hundra kronor under åren som gått och jag undrar vart skall det ta vägen med dessa hyreshöjningar?Inte får jag väl mera pension...eller?!
Så fort som vi människor får mera lön,pension,sjukersättning... höjs hyran mm och det tycker jag är konstigt! Och så politikerna höjer sina löner och Kungen med....
(Orättvis är världen och jag tror bestämt att satan har makten över oss stackars människor)
När löner höjs så höjs resten hyror räntor mat kläder osv !det är väl ett sätt att kompensera löpande utgifter för bostadsbolagen,fast i många fall är det ju för att tjäna pengar,och alla företag är ju ute efter att just käna pengar.
Huggorm
27-10-2010, 20:13
Min lägenhet blir ledig från och med måndag. 1250kr i månaden, ingen är trots det villig att överta den... CITAT (Motti @ 27-10-2010, 21:12)  När löner höjs så höjs resten hyror räntor mat kläder osv !det är väl ett sätt att kompensera löpande utgifter för bostadsbolagen,fast i många fall är det ju för att tjäna pengar,och alla företag är ju ute efter att just käna pengar. Inflationen är inblandad också
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 21:13)  Min lägenhet blir ledig från och med måndag. 1250kr i månaden, ingen är trots det villig att överta den... var ligger den då?
Huggorm
27-10-2010, 20:33
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 21:26)  var ligger den då? Inom pendlingsavstånd från Göteborg, för den som verkligen vill.
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 21:33)  Inom pendlingsavstånd från Göteborg, för den som verkligen vill. 10 mil då eller?
Meriona
27-10-2010, 20:41
i år fick vi ingen hyreshöjning alls. Passade mig bra eftersom jag inte heller fick nån lönehöjning. Men iofs berodde det på att jag valde fem extra semesterdagar istället. Men i alla fall var det skönt att hyran stod still.
Huggorm
27-10-2010, 20:51
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 21:39)  10 mil då eller? Ungefär så långt ja, motorväg 110km/h hela vägen.
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 21:51)  Ungefär så långt ja, motorväg 110km/h hela vägen. Ok. det förutsätter att man har råd att ha bil då antar jag. Vi bor två personer i en lägenhet med en avgift på 1700:-. Centralt dessutom och med bussen ca 200 meter bort. Vi betalar totalt ca 4500:-/mån i genomsnitt för både lägenhet och stuga. Jag klagar inte. 2250:- per person, om vi nu skulle få för oss att sluta ha gemensam ekonomi.
Huggorm
27-10-2010, 21:11
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 21:57)  Ok. det förutsätter att man har råd att ha bil då antar jag.
Vi bor två personer i en lägenhet med en avgift på 1700:-. Centralt dessutom och med bussen ca 200 meter bort. Vi betalar totalt ca 4500:-/mån i genomsnitt för både lägenhet och stuga. Jag klagar inte. 2250:- per person, om vi nu skulle få för oss att sluta ha gemensam ekonomi. Pendlar man till jobb så har man troligtvis råd att ha bil, men annars så går det tåg och bussar. Men det har inte med saken att göra, jag förstår fortfarande inte hur det kan vara svårt att hyra ut en lägenhet som ligger centralt i ett samhälle när hyran bara är 1250kr. Uppenbarligen är hyreskostnader inte så illa att folk väljer ett mindre och billigare boende.
Men hur billigt bor ni??? Vi, två pers får betala 6.300/mån för lgh och garage
En ettrummare i stan kostar ca 4.000
herkules
27-10-2010, 21:15
CITAT (silos @ 27-10-2010, 21:08)  Min hyra har höjts flera hundra kronor under åren som gått och jag undrar vart skall det ta vägen med dessa hyreshöjningar?Inte får jag väl mera pension...eller?! Så fort som vi människor får mera lön,pension,sjukersättning... höjs hyran mm och det tycker jag är konstigt! Och så politikerna höjer sina löner och Kungen med.... (Orättvis är världen och jag tror bestämt att satan har makten över oss stackars människor) hyror har inget med satan att göra, fast jag kan hålla med dig om att det är helt åt helvete med hyreshöjningarna och dumma politiker som inte fattar att pensionärer och sjuka behöver högre månadsersättning för att kunna leva ett drägligt liv. precis som arbetande folk alltså.
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:13)  Men hur billigt bor ni??? Vi, två pers får betala 6.300/mån för lgh och garage
En ettrummare i stan kostar ca 4.000 Jo, jag vet. Vi har haft tur. Bor i för sig i en etta, kan tyckas litet, men viktigaste är att om någon av oss blir utan inkomst så hamnar vi inte på gatan. Och vi trivs.
Huggorm
27-10-2010, 21:17
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:13)  Men hur billigt bor ni??? Vi, två pers får betala 6.300/mån för lgh och garage
En ettrummare i stan kostar ca 4.000 Nu när jag lämnat min "dyra" lägenhet och flyttat till min stuga så betalar jag av ca. 200kr på lånet varje månad. Lite el tillkommer, men det gör det ju om man har lägenhet också. 200kr borde man kunna skrapa ihop på att leta pantburkar om man verkligen vill
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 22:16)  Jo, jag vet. Vi har haft tur. Bor i för sig i en etta, kan tyckas litet, men viktigaste är att om någon av oss blir utan inkomst så hamnar vi inte på gatan. Och vi trivs.
herkules
27-10-2010, 21:18
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:13)  Men hur billigt bor ni??? Vi, två pers får betala 6.300/mån för lgh och garage En ettrummare i stan kostar ca 4.000 jag ensam betalar 6000 kr/mån för lägenhet och garage och då bor jag tydligen billigt ....
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:18)  jag ensam betalar 6000 kr/mån för lägenhet och garage och då bor jag tydligen billigt .... OK ... har väl att göra med tillgång och efterfrågan kan jag tänka mig.
herkules
27-10-2010, 21:27
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:20)  OK ... har väl att göra med tillgång och efterfrågan kan jag tänka mig. jo, det är dåligt med hyresrätter i sthlm nu eftersom alliansen, förra mandatperioden, sålde ut 20 000 lägenheter av allmännyttans bestånd. eller det var dåligt med hyresrätter redan innan men det blev ju inte bättre iom utförsäljningen
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:27)  jo, det är dåligt med hyresrätter i sthlm nu eftersom alliansen, förra mandatperioden, sålde ut 20 000 lägenheter av allmännyttans bestånd. eller det var dåligt med hyresrätter redan innan men det blev ju inte bättre iom utförsäljningen  Har läst en del om det
Huggorm
27-10-2010, 21:46
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:27)  jo, det är dåligt med hyresrätter i sthlm nu eftersom alliansen, förra mandatperioden, sålde ut 20 000 lägenheter av allmännyttans bestånd. eller det var dåligt med hyresrätter redan innan men det blev ju inte bättre iom utförsäljningen  Men antalet bostäder är oförändrat eller ökar.
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:46)  Men antalet bostäder är oförändrat eller ökar. Jamen hur är det då med antalet bostadssökande? Går de att jämföra i tal med bostäder?
Huggorm
27-10-2010, 21:52
CITAT (netha @ 27-10-2010, 22:50)  Jamen hur är det då med antalet bostadssökande? Går de att jämföra i tal med bostäder? Antalet bostadssökande ökar, mycket på grund av urbaniseringen och centraliseringen. Samtidigt är hyresrätter olönsamma att bygga, och därför blir det inte många. Börja hyr ut till marknadspris så kommer det inte löna sig att flytta till storstaden, och så bromsar vi både urbaniseringen och bostadsbristen.
herkules
27-10-2010, 21:58
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:46)  Men antalet bostäder är oförändrat eller ökar. ja men även du borde fatta vad jag menar! så sent som i går så diskuterades hemlös i debatt på svt, alla har inte råd att hosta upp flera miljoner för att få tak över huvudet. just nu ökar ungdomshemlösheten (vilket jävla ord!) tydligen och det är inte klokt! när en annan var ung så gick man till det kommunala bostadsbolaget och så fick man ett kontrakt. det är så det ska vara! CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 22:52)  Antalet bostadssökande ökar, mycket på grund av urbaniseringen och centraliseringen. Samtidigt är hyresrätter olönsamma att bygga, och därför blir det inte många. Börja hyr ut till marknadspris så kommer det inte löna sig att flytta till storstaden, och så bromsar vi både urbaniseringen och bostadsbristen. så du menar att bara de som har råd ska kunna bosätta sig i storstädernas innerstad? för det är ju så det kommer att bli. redan är till en viss del. tills alliansen har sålt ut allt vad allmännyttan har vill säga, DÅ blir det så.
Huggorm
27-10-2010, 22:02
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 22:58)  ja men även du borde fatta vad jag menar! så sent som i går så diskuterades hemlös i debatt på svt, alla har inte råd att hosta upp flera miljoner för att få tak över huvudet. just nu ökar ungdomshemlösheten (vilket jävla ord!) tydligen och det är inte klokt! när en annan var ung så gick man till det kommunala bostadsbolaget och så fick man ett kontrakt. det är så det ska vara! så du menar att bara de som har råd ska kunna bosätta sig i storstädernas innerstad? för det är ju så det kommer att bli. redan är till en viss del. tills alliansen har sålt ut allt vad allmännyttan har vill säga, DÅ blir det så. Skulle det vara något slags mänsklig rättighet att få bo i innerstaden? Jag tycker det är bra om det är svårt att få boende i Stockholm, då kanske folk stannar hemma och slutar avfolka landsbygden. I förlängningen kanske till och med ett och annat företag flyttar ut, för att få tag på arbetskraft.
herkules
27-10-2010, 22:10
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 23:02)  Skulle det vara något slags mänsklig rättighet att få bo i innerstaden? Jag tycker det är bra om det är svårt att få boende i Stockholm, då kanske folk stannar hemma och slutar avfolka landsbygden. I förlängningen kanske till och med ett och annat företag flyttar ut, för att få tag på arbetskraft. ja för de som är födda i innerstaden så tycker jag att det ska vara en rättighet!  det ska iaf inte handla om pengar! marknadhyror för inget gott med sig.
Brorsan köpte tvårummare i Sthlm för 4 milj ... det är f...n i mig inte vettigt pris för en lgh ... Undrar när hela sjuka bostadsbubblan spricker och skapar kaos i svenska ekonomin.
Vad man förståt är väl att studenterna är dom som inte kan få tag i boende där de ska studera !en del har ju fått bo i husvagn eller vandrarhemför att det inte finns boende som tex i Stockholm Göteborg Lund Malmö.Även i Jönköping har det varit problem för just studenter med bostad.
Huggorm
27-10-2010, 22:16
CITAT (netha @ 27-10-2010, 23:12)  Brorsan köpte tvårummare i Sthlm för 4 milj ... det är f...n i mig inte vettigt pris för en lgh ... Undrar när hela sjuka bostadsbubblan spricker och skapar kaos i svenska ekonomin. Den kommer aldrig att spräckas så länge centraliseringen sker. Det kanske därför man är så rädd för att låta landsbygden leva, för då rasar bostadsmarknaden i Stockholm...
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 23:16)  Den kommer aldrig att spräckas så länge centraliseringen sker. Det kanske därför man är så rädd för att låta landsbygden leva, för då rasar bostadsmarknaden i Stockholm... Var inte för säker
Huggorm
27-10-2010, 22:18
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:14)  Vad man förståt är väl att studenterna är dom som inte kan få tag i boende där de ska studera !en del har ju fått bo i husvagn eller vandrarhemför att det inte finns boende som tex i Stockholm Göteborg Lund Malmö.Även i Jönköping har det varit problem för just studenter med bostad. Min lägenhet skulle funka fint för någon som studerar i GBG, men ingen är intresserad. För långt från festandet? Får man inte supa med kompisarna så hjälper det inte att lägenheten kostar en fjärdedel av vad den kostar i Göteborg.
he he !ja nog har du lite rätt i det  tänk en annan som åkte 6 mil varje dag för att komma till frisörgymnasiet.
Anki på Öland
27-10-2010, 22:30
CITAT (herkules @ 27-10-2010, 23:10)  ja för de som är födda i innerstaden så tycker jag att det ska vara en rättighet!  det ska iaf inte handla om pengar! marknadhyror för inget gott med sig. Innan fick man ju betala svart under bordet direkt till hyresvärden. Både i innerstaden och dom närmaste förorterna! Var det bättre?? Har väl inte gått att få en lägenhet i Stockholms innerstad i "mannaminne" utan att ha pengar att hosta upp - mycket pengar!! Anki
jag betalr i snitt drygt 4000:- för hyra , uppvärmning o sophämtning. hyran har höjts en gång under dom åren jag bott i huset. Jag är nöjd eftersom lägenheten jag hade var dyrare. Här har jag ju också en stor trädgård. men bil är man ju beroende av ute på vischan. Och eluppvärmningen har ju blivit dyrare dom senaste åren. Att hyra hus är ofta lika billigt som att hyra lägenhet. Fast oftast så ligger dom ju då utanför stadskärnan.
Huggorm
27-10-2010, 22:32
CITAT (Anki på Öland @ 27-10-2010, 23:30)  Innan fick man ju betala svart under bordet direkt till hyresvärden. Både i innerstaden och dom närmaste förorterna! Var det bättre?? Har väl inte gått att få en lägenhet i Stockholms innerstad i "mannaminne" utan att ha pengar att hosta upp - mycket pengar!! Anki Precis, de som fick en hyresrätt där skulle aldrig i livet släppa den frivilligt. Undrar hur många som bytt hyresgäst på laglig väg de sista tjugo åren?
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 23:18)  Min lägenhet skulle funka fint för någon som studerar i GBG, men ingen är intresserad. För långt från festandet? Får man inte supa med kompisarna så hjälper det inte att lägenheten kostar en fjärdedel av vad den kostar i Göteborg. Vad man sparar i hyra går åt till pendlingen. Jag skulle alla gånger hellre bo nära för samma pengar.
Huggorm
27-10-2010, 23:01
CITAT (Anma @ 27-10-2010, 23:48)  Vad man sparar i hyra går åt till pendlingen. Jag skulle alla gånger hellre bo nära för samma pengar. Man är ändå långt under 3000kr efter att man betalat månadskortet för tåget. Försök hitta en hyresrätt i Göteborg för dom pengarna, så nära universitet så man inte behöver busskort där också. Men problemet är ju att hitta studentboende över huvud taget i storstäderna.
herkules
28-10-2010, 08:11
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 23:18)  Min lägenhet skulle funka fint för någon som studerar i GBG, men ingen är intresserad. För långt från festandet? Får man inte supa med kompisarna så hjälper det inte att lägenheten kostar en fjärdedel av vad den kostar i Göteborg. fast så är det väl ändå inte? hoppas jag. CITAT (Anki på Öland @ 27-10-2010, 23:30)  Innan fick man ju betala svart under bordet direkt till hyresvärden. Både i innerstaden och dom närmaste förorterna! Var det bättre?? Har väl inte gått att få en lägenhet i Stockholms innerstad i "mannaminne" utan att ha pengar att hosta upp - mycket pengar!! Anki jag vet att det finns folk här inne som talar om svarta pengar för ett hyreskontrakt, jag har aldrig varit med om det (och skulle heller aldrig betala för det) men så klart det inte är bra att betala för något som borde vara gratis. som ett kontrakt på tak över huvudet exvis. priserna på bostäder i storstäderna är inte försvarbara hur det nu än var förr! CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 23:32)  Precis, de som fick en hyresrätt där skulle aldrig i livet släppa den frivilligt. Undrar hur många som bytt hyresgäst på laglig väg de sista tjugo åren? ganska många trots allt eftersom de faktiskt kommer ut på bostadsförmedlingar - problemet är att det inte finns tillräckligt många hyresrätter inom stadsgränserna. att skapa bostadsrätter när det är hyresrätter som behövs, det fattar ju varenda människa att det är fel väg att gå. CITAT (netha @ 27-10-2010, 23:12)  Brorsan köpte tvårummare i Sthlm för 4 milj ... det är f...n i mig inte vettigt pris för en lgh ... Undrar när hela sjuka bostadsbubblan spricker och skapar kaos i svenska ekonomin. nej, inte alls vettigt utan precis hur sjukt som helst. det värsta är att jag tror inte bubblan kommer spricka, bankerna kommer förlora alldeles för mycket pengar (såsom de gjorde i början på 90-talet) så de kommer inte låta det hända.
malcolm
28-10-2010, 12:10
USA drabbades av en stor kris för inte så länge sedan beroende på en överhettad bostadsmarknad och samma sak kan mycket väl hända här, det är inte rimligt med alla dessa "klipp" som skall göras när det gäller bostäder, speciellt i storstadsområdena och det sprider sig längre och längre ut från stadskärnorna. När jag flyttade till stockholmsområdet -79 kunde man köpa en lägenhet i tex. Alby för 20.000 kr vilket knappast går idag och i Haninge såldes tom. lägenheter med förlust. Huspriserna skall vi bara inte tala om och folk sätter sig i skuld och tar så stora lån att de aldrig kommer att hinna betalas tillbaka, många amorterar inte ens på sina lån utan betalar enbart ränta i förhoppningen att inflationen skall äta upp själva skulden. Det säger sig själv att detta inte kan fortgå i all evighet eftersom det är "luftpengar" det handlar om och det hela undergräver landets ekonomi i slutändan.
Vi lever i ett lånesamhälle där man får dra av 30% för räntorna även för konsumtion där man handlat på kreditkort och detta är helt horribelt. Tycker synd om de yngre som skall skaffa sig sin första bostad och blir tvungna att sätta sig i stor skuld eftersom allmännyttan är på väg att försvinna. Känner sådana som bott kvar i sina hyresrätter enbart för att de skulle omvandlas till bostadsrätter och då dyker chansen för det stora "klippet" upp. Själv bor jag i ett friköpt radhus från -58/59 och skulle aldrig ha råd att köpa mitt eget hus som stigit 3 gånger i pris sedan det köptes -87. Det finns de som anser att jag borde flytta till något billigare med tanke på min ekonomiska situation men var hittar man en billigare bostad? Visserligen blir det en sudd med pengar över om jag säljer men sedan skall man hitta någon annanstans att bo också och vinsten skulle omedelbart ätas upp vid köp av en bostadsrätt om den ens skulle räcka till det...
netaave
28-10-2010, 14:13
En ettrummare i stan kostar ca 4.000 Vi har börjat kika på lägenheter men man drar sig för hyrorna. Vi bor ju med bara driften här nu då lånen är betalda. Känns ju som man vill bo lite bekvämt när man blir äldre och varför inte centralt och nytt vore ju fräscht, men då handlar det om 3-4 miljoner för en trea och ändå är det hyror på 6-7 000. Även om vi har ett hus och sälja så blir det ju inte mycket o leva på. Å vad är det för vits o bo centralt om man iaf inte får råd o gå på teater eller restaurang......
CITAT (netaave @ 28-10-2010, 15:13)  Vi har börjat kika på lägenheter men man drar sig för hyrorna. Vi bor ju med bara driften här nu då lånen är betalda. Känns ju som man vill bo lite bekvämt när man blir äldre och varför inte centralt och nytt vore ju fräscht, men då handlar det om 3-4 miljoner för en trea och ändå är det hyror på 6-7 000. Även om vi har ett hus och sälja så blir det ju inte mycket o leva på. Å vad är det för vits o bo centralt om man iaf inte får råd o gå på teater eller restaurang...... Ja, då är det ju bättre att bo lite mindre ocentralt men med bra kommunikationer. Finns ju en hel del sådana områden runt omkring den aktuella staden.
netaave
28-10-2010, 14:27
CITAT (Anma @ 28-10-2010, 15:20)  Ja, då är det ju bättre att bo lite mindre ocentralt men med bra kommunikationer. Finns ju en hel del sådana områden runt omkring den aktuella staden. Ja fast det är ju det vi är lite trötta på, och jag har ju svårt att åka kommunalt
malcolm
28-10-2010, 15:07
Min mamma (93 år) bor billigare i sin sexrumsvilla på 259 kvm än vad hon skulle göra i en trerummare iom. att lånet i stort sett är betalt. Som tur är hela huset byggt i ett enda plan så hon slipper trappor och brorsan har tagit bort trösklarna så hon kommer fram med rollatorn. Hon klarar inte huset själv och har hemtjänst 6 ggr om dagen samt att mina två bröder åker dit onsdagar och lördagar och hjälper till med det som hemtjänsten inte gör. Själv åker jag inte dit så ofta eftersom det är 20 mil enkel resa och jag känner att jag inte orkar köra så långt pga. egen sjukdom.
CITAT (netaave @ 28-10-2010, 15:27)  Ja fast det är ju det vi är lite trötta på, och jag har ju svårt att åka kommunalt Ja, men det finns ju många områden med helt normala avgifter, tex löten, en trea för 3700:-/mån, kostar drygt en mille. Insatsen lär ni ju få för huset, om den nu är obelånad förståss. Så visst finns det alternativ där man slipper bussen och ändå bor relativt centralt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|