ingrid fuxwall
27-10-2010, 20:54
Ska vi starta en sådan kedja i år?
Kan hålla med om att det känns lite långt bort men vi kan väll börja fundera på saken - eller vad tycker Ni?
ingrid
Jag har aldrig varit med i nån kedja, men jag odlar ju grönsaker med hjärtans lust och tror att det skulle vara kul - hur gör man?
Javisst! Om någon kan åta sig att hålla i den så är jag gärna med!
Margith
28-10-2010, 15:44
Frågan om grönsakskedja har kommit upp med jämna mellanrum nu när jag startat frökedjorna igen.
Tidigare år har Knytt hållit i grönsakskedjan (därför är alla fröer
utom grönsaker välkomna i frökedjorna)
Jag har PM:t Knytt, för ganska länge sedan, för att kolla om hon kan tänka sig att hålla i en grönsakskedja i år igen, men jag har inte fått nåt svar.
Vill hon inte, kan jag ta på mig det. Jag tror att jag kan få ihop 20 fröpåsar att börja kedjan med.
Helst hade jag sett ett PM från Knytt innan jag säger nåt, men om jag nu inte får kontakt med henne... Vad säger ni? Ska vi köra en grönsakskedja framåt jul/nyår? Isf på samma villkor som "mina" frökedjor.
Och EKLO, antingen läser du gamla trådar om frökedjorna, eller så PM:ar du mig, så ska jag försöka att förklara hur de frökedjor jag hållit i, har fungerat
Margith - allas vår frömoder!!!!! Du är en klippa och ängel!
Skulle jag råka nämna här hemma att jag håller i en kedja skulle jag bli utkastad!

Varför denna nolltolerans till detta så naturliga och fundamentala?!? Herregu! Vad är detta i jämförelse med Playstation!? Jag menar, jag kan ju i allla fall visa på reultat....

Så jag är gääärna med!
Tack snälla Margith för att du dragit igång och skött frökedjorna - det är intressant att följa vad som händer i de olika kedjorna och det ger inspiration till mera sådder!
Du är en pärla om du också tar hand om grönsakerna!
Jag är gärna med i grönsakskedjan hälsar Veram
En kort fråga bara innan jag läser gamla trådar: om man har en grönsaksfrökedja vid jultid handlar det alltså om den gångna säsongens fröer och inte nya?
blomkronan
29-10-2010, 07:27
JAG är med, på en grönsakskedja
CITAT (EKLO @ 28-10-2010, 23:57)

En kort fråga bara innan jag läser gamla trådar: om man har en grönsaksfrökedja vid jultid handlar det alltså om den gångna säsongens fröer och inte nya?
Det kan handla om "nya" fröer oxå, kedjan brukar hinna runt ett par varv innan det är dax att sätta fröna
Jag är gärna med på en grönsakskedja
Margith
29-10-2010, 09:07
"Villkoren" blir de samma som i de andra kedjorna. Alltså en salig blanding av skvättar som blev över i våras, egenhändigt plockade fröer och eventuella nyinköp. Det är därför som jag tycker att vi ska vänta med den här kedjan till framåt årsskiftet. Efter årsskiftet brukar nyinköpen komma igång
Men fröerna får inte vara äldre än från i våras.
Det är ingen av er som har kontakt med Knytt?
Det skulle kännas bättre för mig att dra igång den här kedjan om jag vet att Knytt inte vill.
Lillpluttan
30-10-2010, 14:04
Jag vill också gärna vara med!!
Tack Margith att du ställer upp och håller i även denna kedja!
/Lillpluttan
Lina och Olav
31-10-2010, 12:59
Jag vill också vara med! Längtar!!!!
Knytt låter hälsa att hon tyvärr inte har möjlighet att hålla i denna lista i år.
Så Margith, vi sätter vårt hopp till dig!
Margith
31-10-2010, 15:16
Ja, nu har jag fått kontakt med Knytt.
Jag tar över i år.
Håller ni med mig om att vi börjar kedjan vid årsskiftet, eller vill ni börja tidigare?
Vid årsskiftet (efter) tycker jag låter jättebra, och jag är gärna med.
Vill också gärna va med.
Lillpluttan
31-10-2010, 20:30
Start vid årsskiftet låter bra för mig!
Då är man i gång med planeringen och inköpet av fröer. Har även samlat fröer från min skörd i år.
Alltid spännande att prova något nytt också!
/Lillpluttan
biodynamisk
31-10-2010, 21:21
Jag vill också vara med! Spännande....
Margith, samlar du alla anmälningarna nu här i tråden eller vill du att vi PM:ar dig med våra adresser, kanske?
officinalis
01-11-2010, 12:42
Tycker det låter som ett bra förslag. Hoppas att kedjan fungerar bra detta året och att alla följer instruktionerna. Förra året fick jag tillbaks paketet samma vecka som jag skickade iväg det. Men det löste sig till slut.
Jag skulle gärna vilja vara med igen i år!!!

Jag har för övrigt redan börjat beställa frö

kolla vilka heta chilisar jag tänkte testa i år:
http://ruralsweden.blogspot.com/2010/10/lo...ad-to-2011.html
Margith
01-11-2010, 14:10
CITAT (Peztis @ 31-10-2010, 22:04)

Margith, samlar du alla anmälningarna nu här i tråden eller vill du att vi PM:ar dig med våra adresser, kanske?
Vi verkar nu har rett ut att jag är vikarie för den här frökedjan i år
och vi verkar vara överens om att vi startar den omkring årsskiftet.
I god tid innan lägger jag ut en ny tråd om det här. De som vill vara med
måste då PM:a mig namn och adress. Det är enda sättet att anmäla sig till den här kedjan.
Men OK, jag ska försöka att hålla koll på vilka som anmält sig i den här tråden, så att vi inte tappar bort någon på vägen.
Förvisso hade jag kunnat säga att ni kan PM:a mig redan nu, men jag har 3 frökedjor igång nu och utrymmet för mina PM är på bristningsgränsen
Visst kan ni tjå er lite?, som min mormor hade sagt (och nu får jag säkert på tafsen av dem som verkligen kan jamtska

)
ingrid fuxwall
01-11-2010, 20:45
Eftersom jag startade tråden tycker jag att jag ska vara självskriven, menar ifall jag råkar glömma anmälla mig pga för mycket snöskottning eller något sådant
Crazy4Flowers
01-11-2010, 22:39
Jag vill självklart också vara med, PM:ar dig vid senare tillfälle då..
trientalis
10-11-2010, 18:54
Det låter intressant,vill också gärna vara med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.