Full version: Korsordshjälp
mariaz
Hej!
Skulle vara tacksam för lite korsordshjälp! I Cerveras Jubileumskryss finns ett ord jag går bet på. Det är gödsel och har 4 bokstäver varav jag är nästan säker på al skall vara i mitten. Någon som vet?
Aqvakul
CITAT (mariaz @ 27-10-2010, 22:40) *
Hej!
Skulle vara tacksam för lite korsordshjälp! I Cerveras Jubileumskryss finns ett ord jag går bet på. Det är gödsel och har 4 bokstäver varav jag är nästan säker på al skall vara i mitten. Någon som vet?

kalk, kanske...
Motti
hmm ,tänkte på Kelp ett sjögräs som annvänds som gödsel.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 22:46) *
hmm ,tänkte på Kelp ett sjögräs som annvänds som gödsel.

Smart förslag, men det stämmer ju tyvärr inte med de en av de två bokstäver som Maria är "säker" på...
Motti
Aqvakul inte för jag vill vara snorpig men kalk räknas nog inte som gödsel flirting.gif kompiskram.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 22:53) *
Aqvakul inte för jag vill vara snorpig men kalk räknas nog inte som gödsel flirting.gif kompiskram.gif

nej, det är snarast ett jordförbättringsmedel - fast ett av de absolut populäraste gödningsmedlen som säljs för trädgårdsbruk är Algomin och det innehåller nästan bara kalk....

snorpig... giggle.gif
Huggorm
Kalk är bra gödning för sura delar av vårt land, men är inte "gödsel" en märklig ledtråd om kalk är ordet man är ute efter? Men jag har inget bättre förslag...
Motti
tänkte också på det där fågelbajset vad det nu heter som är så dyrt ?
RibesRubusVitis
Prova med "kali".
Piccante
CITAT (RibesRubusVitis @ 27-10-2010, 23:29) *
Prova med "kali".

det tror jag med
Aqvakul
CITAT (RibesRubusVitis @ 27-10-2010, 23:29) *
Prova med "kali".

Visst, short for kalium...
malcolm
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 23:10) *
tänkte också på det där fågelbajset vad det nu heter som är så dyrt ?

guano men det passar inte in på nå´t sätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon