|
Nästa år hade jag tänkt mig att plantera en till två olika sorters vindruvor mellan mitt garage och hus. De står längs med varandra, ca: 4m mellan och söderläget är emot husets längdsida. Det jag hade tänkt mig var att skapa ett "tak" mellan dessa byggnader med hjälp av vinrankor där man även kan äta söta druvor(söta är ett krav), och ju större desto bättre. Vi bor på Hammarö och vad jag har hört gäller zon II här. Hoppas någon kan hjälpa mig att tipsa om något man kan plantera. Läste lite om Himrod(kärnfritt har man vant sig vid ifrån affären), men vissa verkar vilja ha den i växthus.
Planteringen blir lite speciell, just nu ligger det ett lager med stenmjöl mellan garage och hus. Under det ligger sprängsten och sedan berggrund. Så det blir nog till att snickra ihop nått så det blir en bädd ovan allt detta, ska försöka komma ned en bit. Men att klä planteringslådan "modell stor" med frigolit kanske är en bra ide? Sen ska det även byggas ett insynsskydd som jag visar här nere, som kommer skydda plantering ifrån en del vind.
Garage....Insynsskydd.............Hus ______..........................._______________ |....|....|............._______|.............|..............| |....|....|_______.............|.............|..............| |....|....|...........................|.............|..............| |....|....|...........................|.............|..............| |__|__|...........................|.............|..............|
Ingen som har en åsikt eller har ni bara tröttnat på inlägg som dessa?
Huggorm
07-11-2010, 17:43
Zon 2 är ju nästan på gränsen för de vanliga druvorna. De härdigaste kan säkert överleva, men chansen att de skall lämna mogna druvor utanför växthus är väll inte så stor. Provsmaka några av staketdruvorna zilga eller sukribe, de är också ganska söta och goda, och mår mycket bättre i svenskt klimat. Och som sagt blir du nog tvungen att göra något med jorden. Gräv en bit ner så gott det går kanske, och bygg kanter runt och en bit upp, så får du plats med ganska mycket jord. Vattna får du nog göra ibland, sprängsten är ju extremt dränerande.
Har du nå tips vart man kan smaka på dessa druvor du nämnde?
Och under sprängstenen går ju även dränering som finns runt huset....det jag hade tänkt mig var att bygga upp nått en bit ovan jord och ha ålderbeständig plast i botten med lite hål i så vattnet stannar kvar ett tag.
EDIT: Kom på att det ska finnas en reviderad karta hur klimat-zonerna ser ut idag. Sett den på TV så jag vet inte vart man skulle kunna se den på nätet. Kanske har bättre klimat runt vänern, men jag tror inte det.
Kom även på att jag har hört att det finns en restaurant vid Kinnekulle(södra Vänern) där man odlar vindruvor som man kan sitta under när man äter på somrarma. Nära ett ställe där det bodde munkar som odlade exotiska växter för länge sedan.
Huggorm
07-11-2010, 18:54
Nej, tyvärr har jag inget tips om var man kan smaka på dom. Och nu är det ju nästan ett år kvar till dom mognar igen...
Att ha dom helt i behållare funkar ju också, åtminstone ett antal år. Men så småningom kommer du bli tvungen att börja tillsätta gödning
Hitta stället, Hellekis heter det. Finns även en bild på deras 100åriga stockar. Du kanske vet vad sorten heter? http://www.vastsverige.com/sv/kinnekulle/p...f-Kok-Hallekis/Men att göda åker jag nog på ändå. För allt runt omkring detta områda är ändå bara sten, sten, grus och en del grus.
Huggorm
07-11-2010, 19:43
CITAT (welph @ 07-11-2010, 18:56)  Hitta stället, Hellekis heter det. Finns även en bild på deras 100åriga stockar. Du kanske vet vad sorten heter? http://www.vastsverige.com/sv/kinnekulle/p...f-Kok-Hallekis/Men att göda åker jag nog på ändå. För allt runt omkring detta områda är ändå bara sten, sten, grus och en del grus. Jag har ingen aning om vad sorten heter, men det står ju att dom har vinstockarna i sitt orangeri, med andra ord växthus
Alexander-VG-zon3
07-11-2010, 19:49
äkta vindruva dvs vitis vinifera har jag själv i trädgården, nordöstra skåne zon 1-2. skyddat sydvästläge i väldräneradjord alla skott fryser ner till stocken under kalla vintrar som denna. sedan skjuter den långa nya skott. men den har inte satt frukt än. däremot härdiga vindruvor är det inga problem med i zon 2, dom blir stora och sätter frukt.
som redan skrivits staketdruvor är härdiga, trivs i väldärnerad jord med lågt ph.
så mitt tips är att åka till din lokala plantskola och kolla bland deras staketdruvor och läsa om dom hur dom smakar och såvidare. staket druvor täcker ytor snabbt. jag själv har inte ätit alla så jag kan inte säga någon sort som ör söt.
Jan Lindgren
07-11-2010, 20:10
Hej! Jag har testat ett antal druvor i zon 2. De enda som var oskadda denna vinter var Sukribe och Zilga. Sukribe är söt men kanske inte så mycket mer. Zilga har mer arom. Labruscadruvor smakar oftast lite annorlunda än de europeiska. Vill du ha en härdig, söt druva så välj Sukribe och sätt sedan någon Europeisk sort dessutom. MVH Jan Lindgren
Spulga är en annan staketdruva som jag vill slå ett slag för. Inte fullt lika härdig som Zilga men söta, goda druvor som smakar betydligt mer vindruva än Zilga. Har givit fin skörd här i zon IV så det ska inte vara något problem hos dig.
Här kommer en uppdatering på hur det gick. Sukribe och spulga längst bort och booskop glory närmast. Vindruveprojektet
merlin68
03-08-2011, 15:59
Jag har flera sorters vindruvor från Kivistik. Läs länken och frossa i de fina bilderna: http://hot.ee/roogoja/inglise%20grapes.htmGå därifrån in på Grapes Galleri för att se på bilderna. Hübriid 1-2-6(samma som Lähti 1-2-6) är kärnfri och en favorit för bladen är djupt flikiga. Smaken är jättegod och den ger mängder med druvor (minst 7 kg per år här i zon 3-4). Samliga sorter jag köpt därifrån(7 olika sorter) har tagit sig jättebra.
Fint det där, Welph. Spulgan och Sukriben står kanske lite nära varandra men de går ju att leda bort från varandra och rötterna går ju på djupet så det blir väl inga problem. Läget ser ju riktigt fint ut och givet att dom får tillräckligt med sol så får du nog riktigt fina skördar där om några år. Snyggt!
Huggorm
04-08-2011, 16:15
Är det alltså bara för mig som Welphs länk inte fungerar?
andersen
04-08-2011, 16:28
CITAT (Huggorm @ 04-08-2011, 17:15)  Är det alltså bara för mig som Welphs länk inte fungerar? Nej den fungerar inte för mej heller.
Gör ett nytt försök med dropbox: http://dl.dropbox.com/u/10757734/IMG_5379%5B1%5D.JPGCITAT (jegi @ 04-08-2011, 00:09)  Fint det där, Welph. Spulgan och Sukriben står kanske lite nära varandra men de går ju att leda bort från varandra och rötterna går ju på djupet så det blir väl inga problem. Läget ser ju riktigt fint ut och givet att dom får tillräckligt med sol så får du nog riktigt fina skördar där om några år. Snyggt! Det var det längsta jag kunde få dem emellan iom att jag inte ville att "lådorna" skulle bli för stora och ta över allt. Jorden som de kommer växa i är omkring 70cm djupt och under ligger dränerande material som singel/sprängsten och husets dränering. Hoppas bara de inte växer in i den bara  Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska klippa dem nu innan de förvedas. Vill ju att bara en eller två stockar ska följa armeringsjärnen för att sedan breda ut sig som ett tak. Vill alltså inte ha en massa förgreningar innan de nått den rostfria-wire som går emellan hus och garage.
Huggorm
05-08-2011, 21:23
Fungerade bra nu, och det kan nog bli riktigt fint. Vindskyddat och värmande vägg bakom. Vattna får du nog göra ibland, men det är svårt att undgå
Kan det bli för varmt? För stenarna blir nog runt 40-45 grader en solig och varm dag.
Kanske slår på en död häst här.... Men de verkar trivas iaf: http://dl.dropbox.com/u/10757734/IMG_5493%5B1%5D.JPGÄr det bara för mig att släppa upp 2 stycken skott/stock och ansa bort allt annat. Eller är det nått mer man behöver tänka på innan de når de rostfria linorna?
Är det verkligen ett "måste" att klippa ner den till 50-60cm första året? Vill ju som det är nu ha två stycken stockar som går hela vägen upp. Inte som man ser på klippinstruktionerna där rankorna verkar växa emot en spaljé, eller ett par linor som går över varandra strax ovanför mark.
Hej
Det finns inte ord måste på trädgård man du kan bestämma själv om du behöver dem mera grönskar eller inte och om du behöver dem mera starka , beskärning gör växter mera starka och öppna väg till luften och sol går bra genom granskar, du kan inte lämna kvar grenar som du behöver bara men du ska lämna kvar mera för säkerhetskul.
H.Bassam
Hur är det med denna vinter vi har haft nu, är det bara till att klippa ner nu i helgen? Eller jag om man ska följa "reglerna" skulle det ha varit förra veckan...
Alexander-VG-zon3
07-01-2012, 14:22
Du kan klippa dom nu, och vill du spara en stam så led upp en som du inte klipper. Så du måste inte klippa ner den till 50-60cm.
CITAT (flaxss @ 07-01-2012, 14:22)  Du kan klippa dom nu, och vill du spara en stam så led upp en som du inte klipper. Så du måste inte klippa ner den till 50-60cm. Som du ser här, kommer jag att leda upp 2 stammar per stock längst ner som jag sedan har tänkt att sära på när de når de rostfria vajrarna. http://dl.dropbox.com/u/10757734/IMG_5493%5B1%5D.JPGEller ska jag bara låta en stam gå upp som jag sedan förgrenar vid varjarna?
RibesRubusVitis
07-01-2012, 14:55
Jag skulle nöja mig med en per stock, och låta dem förgrena sig vid fönstrets överkant. Beroende på väderstreck kan du låta dem växa utmed vajrarna eller över fönstren, kanske bådadera.
Själv klippte jag den första sorten, Vanessa, i går. De resterande elva sorterna tänkte jag sprida ut över den närmaste månaden. (För att inte förväxla sticklingarna som sparas i kylen ett par månader.) När de redan har ett par år på nacken är det liksom ingen risk att de förblöder. Mycket unga vinrankor (som dina verkar vara) kapar jag nere vid två knoppar från marken om de inte är tjocka som en blyertspenna vid önskad förgreningshöjd. Då får de bättre möjligheter att bli starka nog att bära upp druvskörden.
CITAT (RibesRubusVitis @ 07-01-2012, 14:55)  Jag skulle nöja mig med en per stock, och låta dem förgrena sig vid fönstrets överkant. Beroende på väderstreck kan du låta dem växa utmed vajrarna eller över fönstren, kanske bådadera.
Själv klippte jag den första sorten, Vanessa, i går. De resterande elva sorterna tänkte jag sprida ut över den närmaste månaden. (För att inte förväxla sticklingarna som sparas i kylen ett par månader.) När de redan har ett par år på nacken är det liksom ingen risk att de förblöder. Mycket unga vinrankor (som dina verkar vara) kapar jag nere vid två knoppar från marken om de inte är tjocka som en blyertspenna vid önskad förgreningshöjd. Då får de bättre möjligheter att bli starka nog att bära upp druvskörden. Jag hade väl först tänkt mig att klippa ner dem ordentligt i år, men det var ifall var man skulle lått förgreningen vara. det är i skyddat söderläge mellan hus och garage. Sen efterhand ska jag sätta upp flera vajrar och dra nån typ a najtråd mellan vajrarna så de kan växa till sig som ett tak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|