Hjälp!
Min man hade den dåliga smaken att slita ner en stor gullklematis från husväggen för ett par dagar sedan då den enligt honom var i vägen när han skulle spika upp motorvärmarsladden...
I stället för att be mig om hjälp ; jag hade kunnat trä sladden under spaljen. Behöver jag säga att han inte har den minsta känsla för det som lever och växer på vår tomt, han skulle gärna asfaltera hela tomten om det inte blev så dyrt...
Den klematisen hade jag fått av min dotter för rätt många år sedan, hon har frösått den.
Den var väldigt trög i starten - tog flera år innan den blommade. I fjol slet nämnde person ner den också; då han skulle lättare komma åt att slänga in ved i ett källarfönster... Det var på vintern, och i somras började den växa sent omsider även om en planta (det var två från början) aldrig kom igen. Den hade nu växt mycket och blommat, fastän sent.
Tyvärr blev klematisen nu avsliten - ej klippt, utan svårt sargad och slängd i skogen. Bara en tjock stam på några decimeter återstår, och den har sår på flera ställen efter avslitna grenar...
Hur kommer det att gå med den?
Jag har försökt hämta upp delar av den från där den slängdes och klippa fram bitar av kvistar för att försöka få sticklingar; jag vill inte att denna planta ska vara död! Men att ta sticklingar så här års är väl inte så bra kan jag tänka mig. Jag skulle gärna vilja veta hur man går tillväga i så fall. Ska man klippa av den strax nedanför ett bladfäste och sätta den delen i jord/sandblandning, och spara nästa bladpar en bit upp, samt klippa av den ovanför detta bladpar? Sticklingsämnena står nu i vatten inomhus och de halvvissnande bladen har börjat få liv igen, efter skogsbesöket i kylan.
Siv