Christa
På 70-talet var jag med i fältbiologerna och var ute och skådade fågel en del. Var som nybliven fågelskådare med på en resa till Neu Seedler see i Österrike.

Jag hade fått en kikare i julklapp men inte packat upp den än. Den låg i sin pappkartong. Jag hamnade i kryssarbussen och gissa om de inbitna skådarna gjorde stora ögon när jag plockade fram min pappkartong och tog fram kikaren som först låg i ett fodral och sedan i plast inuti fodralet.

Vi såg mycket fåglar av alla sorter i alla fall och när jag kom hem så köpte jag en egen tub. Har dock inte varit någon inbiten kryssare utan tycker bara det är roligt att titta även om det bara är vanliga änder.
malcolm
Jag har en billig minikikare typ teaterkikare som jag brukar ha med mig i kanoten för att titta på fåglar (och brudar med whist.gif ) fast någon fågelskådaqre är jag inte.
Olle A
Kul med en gammal fältbiolog till här! Jag var mycket aktiv på 80-talet och åkte på läger till diverse skådarställen som Hornborgasjön, Tåkern, Kvismaren, Falsterbo, Öland, Skagen o s v, för att inte tala om alla exkursioner i hemmamarkerna här i Bohuslän. Någon inbiten kryssare var egentligen inte jag heller, även om det alltid var spännande att se nya, sällsynta fåglar. Som de flesta hade jag då en enkel, billig minikikare som för det mesta dög alldeles utmärkt. Att den inte räckte förstod jag dock under en fågel- och naturresa till Madagaskar (inte med fältbiologerna) i slutet av 90-talet. En kväll när några av oss satt och jämförde våra kikare pekade en på min och sa: "Den där är SKIT!" Dumt nog bestämde jag mig då för att köpa en ny och bättre kikare när jag kom hem, för att bli mer accepterad av de "stora pojkarna" på sådana resor. Det blev en Steiner Safari 10 x 40. Visst är den bättre än min gamla, men jag skulle aldrig döma någon som är nöjd med enklare utrustning än jag.

Olle
Christa
Jag bryr mig inte om vad andra har men med en tubkikare ser man ju så mycket mer än med en handkikare så det tyckte jag var roligt att ha. Tittar man på fåglar i trädgården ser man tungan när de sjunger...

Är en massa tuber i TV just nu. Mitt i Naturen är på Stora Karlsö.

Madagaskar lät ju spännande. Vad finns det för fåglar där?
Olle A
Som så ofta på isolerade öar är antalet arter inte särskilt imponerande, men många av arterna hittar man bara just där. Enligt min fågelbok har Madagaskar 265 fågelarter, varav 108 endemiska. Coua, ground-roller och vanga är exempel på sådana familjer. Jag var dock minst lika intresserad av Madagaskars däggdjur och lyckades få se ca 20 av de drygt 30 arterna av lemurer. Dessutom en fossa, mårddjuret som är Madagaskars största rovdjur. I mitt gamla album kan du se bilder från Madagaskarresan.

Olle
Myosotis
Jag är skådare men nuförtiden mest bara hemma i trädgården och i skogen, grustaget, ån i närheten osv. Har ringmärkt på Ottenby, Stora Fjäderägg och med egen licens. Har ett antal kikare och samlar på fågelböcker rolleyes.gif Hårdskådning har aldrig varit min grej, har mött en del riktigt otäcka människor som går över lik för att kunna kryssa en art. Jag vet inte ens hur många arter jag har sett. Har följt med på några drag när jag suttit i bilen med andra skådare (inte mycket att välja på då i och för sig, men det kan faktiskt vara riktigt kul också). Själv och helt frivilligt har jag bara dragit på aftonfalk, några hundra meter med cykel giggle.gif Jag är mest intresserad av fåglars beteende, så jag får ut mer av att titta på nötskrikorna här hemma än att åka och titta på någon stackars felnavigerad halvdöd Phylloscopus i fel biotop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon