Fick frön (sporer) av träd ormbunken Cyathea dealbata, jag har aldrig sått sporer för men efter att ha läst litte på internet så har jag nu gjort ett försök

först letade jag fran en luft tät godislåda som jag fyllde med ca 2,5 cm vanlig blommjord.

efterjag hadde fylt med jord, tömde jag kokande vatten över det hela, och lät det svalna sen ströde jag ut sporer över jorden och stängde locket-fortsättning följer
en annan art jag sådde va Clianthus puniceus. jag sådde bara ett frö av den här arten. för att vara säker att fröt gror och inte ruttnar; så la jag fröt i ett litet plast provrör fyllt med fuktig perlit, fröet svällde uppinom några timmar- fortsättning följer

Den tredje arten jag sådde var en palm endemisk till nya zeeland, Rhopalostylis sapida. Dessa frön sådde jag också i fuktig perlit i en filmrulle.fortsättning följer

En annan art jag sådde i dag som int kommer från nya zeeland är Trochetiopsis ebenus. den såddes på samma sätt som Clianthus och Rhopalostylis-fortsättning fööljer här också

Nu står alla sådder sammlade på lysröret för värme, under har jag andra växter jag har sått men dom kan jag skriva mer om sen om nån är intreserad