|
netaave
28-10-2010, 18:12
Fick just ett samtal om en av våra knytdeltagare som också blivit en vän, han drabbades av en hjärntumör för ett år sedan och nu har alla behandlingar avslutats och han ska flytta till Hospice. Så tragiskt för en man i sina bästa år.
netaave
29-10-2010, 17:30
Skickade ett mail igår, ville muntra upp honom lite. Fick ett svar som visar att han är en otroligt stark människa.
"Hej !
Ja, nu vore det en överdrift att påstå att det är bra. Har fått veta att behandlingarna inte haft nån effekt utan tumören har växt till sig i godan ro. Mina dagar är räknade, kort sagt. Fast å andra sidan mår jag fysiskt bättre än på länge. Inte direkt så jag skulle kunna bugga en hel kväll men jag har god lust.
Jag har flyttat in på ett boende på XXXXXX-gården och här är jättefint och alla är så vänliga så det känns nästan lite sirapssött ibland. <men det finns väl dom som är i behov av sån omtanke. Själv är jag fatalist ända ut i fingerspetsarna så jag tar dagen som den kommer, utan någon större sentimentalitet. Jag är ganska nollställd vilket troligen förvånar somliga och kanske stör andra. Men det finns inte mycket att ligga och sparka sig trött för. Bättre att göra så mycket som möjligt av den tid som är kvar.
Du får ha det så bra och satsa vidare på buggknyten. Dom är säkert uppskattade av många även om det finns ett visst svalnande intresse från andra håll. Håll ut! Säger NN och skickar kramar."
Att lägga ut privata mail är bland det vidrigast. Stackars din så kallade vän. Du kan inte vara på riktigt.
CITAT (kroton @ 29-10-2010, 18:45)  Att lägga ut privata mail är bland det vidrigast. Stackars din så kallade vän. Du kan inte vara på riktigt. Håller faktiskt med, förutom på det sista. Trots det skickar jag en tröstekram. Inte lätt att ha en döende vän.
CITAT (netaave @ 29-10-2010, 18:30)  Skickade ett mail igår, ville muntra upp honom lite. Fick ett svar som visar att han är en otroligt stark människa.
"Hej !
Ja, nu vore det en överdrift att påstå att det är bra. Har fått veta att behandlingarna inte haft nån effekt utan tumören har växt till sig i godan ro. Mina dagar är räknade, kort sagt. Fast å andra sidan mår jag fysiskt bättre än på länge. Inte direkt så jag skulle kunna bugga en hel kväll men jag har god lust.
Jag har flyttat in på ett boende på XXXXXX-gården och här är jättefint och alla är så vänliga så det känns nästan lite sirapssött ibland. <men det finns väl dom som är i behov av sån omtanke. Själv är jag fatalist ända ut i fingerspetsarna så jag tar dagen som den kommer, utan någon större sentimentalitet. Jag är ganska nollställd vilket troligen förvånar somliga och kanske stör andra. Men det finns inte mycket att ligga och sparka sig trött för. Bättre att göra så mycket som möjligt av den tid som är kvar.
Du får ha det så bra och satsa vidare på buggknyten. Dom är säkert uppskattade av många även om det finns ett visst svalnande intresse från andra håll. Håll ut! Säger NN och skickar kramar." Vet han att du lägger ut mailet här.
Odla. nu regler Brott mot PUL. Intrång i annans privatliv. T.ex. adresser, telefonnummer och e-postadresser. Det innebär bland annat att du under inga omständigheter i Forum eller Album får lägga ut kopior av e-postmeddelanden eller personliga meddelanden från tjänstens interna meddelandetjänst (PM) som du fått från annan medlem eller utomstående om du inte har dennes uttryckliga tillstånd att publicera materialet.
Att lägga ut privata mail är oetiskt och kan väl till och med vara olagligt, fast i det här fallet nämns ju i alla fall inga namn, Sen vill jag ge en stor eloge till hospicevården. En god vän levde sina sista tre veckor på hospice, underbar personal som gjorde allt för att den sista tiden skulle bli så bra som möjligt. Som ett lyxhotell förutom att min vännina fick all nödvändig smärtlindring. Man till och med såg till att hon fick sitt favoritvin till maten och en liten wiskeypinne då och då. Gita
netaave
29-10-2010, 21:32
Men det är väl klart som f-n att jag bad om lov, vad tror ni?? Det enda han hade att säga om det var att ingen skulle kunna identifiera han och det finns ju inte en chans. CITAT (Gita @ 29-10-2010, 20:22)  Att lägga ut privata mail är oetiskt och kan väl till och med vara olagligt, fast i det här fallet nämns ju i alla fall inga namn, Sen vill jag ge en stor eloge till hospicevården. En god vän levde sina sista tre veckor på hospice, underbar personal som gjorde allt för att den sista tiden skulle bli så bra som möjligt. Som ett lyxhotell förutom att min vännina fick all nödvändig smärtlindring. Man till och med såg till att hon fick sitt favoritvin till maten och en liten wiskeypinne då och då. Gita Hoppas att det är så här också, tyvärr är det lite för långt bort för att jag kan åka dit spontant annars var det min första tanke när vi skrev. Att jag ville besöka honom.
CITAT (netaave @ 29-10-2010, 22:32)  Men det är väl klart som f-n att jag bad om lov, vad tror ni?? Det enda han hade att säga om det var att ingen skulle kunna identifiera han och det finns ju inte en chans. Det var ju inte så det framgick att du frågat. Men bra att du hade det och fått lov. Så var det utrett.
CITAT (netaave @ 29-10-2010, 22:32)  Men det är väl klart som f-n att jag bad om lov, vad tror ni?? Det enda han hade att säga om det var att ingen skulle kunna identifiera han och det finns ju inte en chans. Hoppas att det är så här också, tyvärr är det lite för långt bort för att jag kan åka dit spontant annars var det min första tanke när vi skrev. Att jag ville besöka honom. Vad hade han för intresse av att vi på Odla.nu Forum skulle få läsa hans svar på ditt mail ... undrar jag. Du la ju inte ut ditt eget till honom. Är han medlem i forumet?
netaave
29-10-2010, 22:08
CITAT (netha @ 29-10-2010, 22:58)  Vad hade han för intresse av att vi på Odla.nu Forum skulle få läsa hans svar på ditt mail ... undrar jag. Du la ju inte ut ditt eget till honom.
Är han medlem i forumet? Det jag skrev till honom var bara att jag hört vad som hänt och ville skicka en kram. Jag blev så glad över hans svar, över den styrka det andades som jag också svarade på och som resulterade i ett långt telefonsamtal, jag berättade då att jag bloggar och skriver på ett antal forum och hade kommenterat beskedet jag fick här och på bloggen, undrade om jag fick lägga ut delar av svaret och det var ok under ovanstående villkor. Tror inte han är medlem här.
CITAT (netaave @ 29-10-2010, 23:08)  Det jag skrev till honom var bara att jag hört vad som hänt och ville skicka en kram. Jag blev så glad över hans svar, över den styrka det andades som jag också svarade på och som resulterade i ett långt telefonsamtal, jag berättade då att jag bloggar och skriver på ett antal forum och hade kommenterat beskedet jag fick här och på bloggen, undrade om jag fick lägga ut delar av svaret och det var ok under ovanstående villkor. Tror inte han är medlem här. OK ... tycker bara att det kände så fel. Miste ju brorsa i våras .... han skulle in på Axlagården men hann aldrig så långt. Han visste att jag var medlem här ... men skulle ALDRIG tillåtit att jag lämnat ut honom på ett för honom främmande forum. Min undran är ... Varför la du ut mailet? Talade du om för honom att du är med i ett trädgårdsforum och att du ville lämna ut hans mailsvar där till allas beskådande för evig tid? Min åsikt ang mail är att det är något mellan mig och den jag mailar med ... ingen annan har insyn. Vad man i förtroende säger ... kommer aldrig utanför inkorgen.
*Stintan*
29-10-2010, 22:20
Jag håller med Netha. Varför skulle han vara intresserad av att du lämnar ut hans mail till helt okända människor. Det är alltför långsökt. Undrar också varför du tror att vi har intresse av att läsa det?
Självklart väldigt tragiskt när människor drabbas av sjukdom på det sättet och jobbigt när det är någon man känner men jag tycker det är fel att lägga ut mail man fått av någon till allmän beskådan även om det inte framgår vem personen är.
Vad jag har förståt så har inte Netaave lämnat ut några som helst namn på vederbörande !hon ville bara dela med sig av det hon upplever och vad hon känner för sin vän!ibland är det en befrielse att få skriva här när någon man älskar är dödsjuk,har själv en vän som kämpar för livet och kanske inte har så långt kvar.Förstår Neteaaves situation,hon mår jäkligt dåligt och ville bara få lite stöd här  Du har mina sympatier Net aave
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:04)  Vad jag har förståt så har inte Netaave lämnat ut några som helst namn på vederbörande !hon ville bara dela med sig av det hon upplever och vad hon känner för sin vän!ibland är det en befrielse att få skriva här när någon man älskar är dödsjuk,har själv en vän som kämpar för livet och kanske inte har så långt kvar.Förstår Neteaaves situation,hon mår jäkligt dåligt och ville bara få lite stöd här  Du har mina sympatier Net aave  Men snälla ... jag var ju i samma situation i våras ... med skillnad att jag hade kontakt med min bror ... Inte som Netaave ... fått mail att en bekant blivit sjuk. Inte sjutton lägger man ut ett privat mail ... inte ens om den dödssjuke säger sig tillåta. För mig är det ett så skamligt beteende ....
Har jag inte hängt med ?lade Neteaave ut namnet på personen i fråga ?
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:13)  Har jag inte hängt med ?lade Neteaave ut namnet på personen i fråga ? Nej! Men vad har namnet att göra med det hela .... hon har hängt ut personens mail för alla världens internetanvändare. Sedan att utnyttja en svårt sjuk, döende människa ... det får mig att må så jäkla illa så jag nästan kräks.
*Stintan*
29-10-2010, 23:17
Spelar väl ingen roll att hon inte nämnt namn.
Det tror inte jag var Neteaaves tanke alls !namnet på den som var sjuk är inte utlagt alls så va då !Neteaave vill bara ha stöd från oss därför att hon mår dåligt av att hennes vän är så sjuk.Är det klappjakt på Neteaave nu vem står i tur ?Vad jag läst av det Neteaave har skrivit här så har hon min respeckt !och hon har ett gott hjärta och vill väl något annat har jag aldrig möt från henne.
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:23)  Det tror inte jag var Neteaaves tanke alls !namnet på den som var sjuk är inte utlagt alls så va då !Neteaave vill bara ha stöd från oss därför att hon mår dåligt av att hennes vän är så sjuk.Är det klappjakt på Neteaave nu vem står i tur ?Vad jag läst av det Neteaave har skrivit här så har hon min respeckt !och hon har ett gott hjärta och vill väl något annat har jag aldrig möt från henne. Nu får du väl ändå hejda dig: Klappjakt på netaave!!!??? Nä nu får du förklara dig! Sedan så tycker jag att netaave, eftersom hon nu är inloggad ... hade kunnat ge svar och åtminstone försökt få till en förklaring till sitt betéende.
*Stintan*
29-10-2010, 23:32
Det är väl ingen klappjakt bara för att man har en åsikt om att man inte bör lägga ut privata mail till allmän beskådan. Det är en principsak!
Om hon nu lägger in ett Maile här från en vän som är väldigt sjuk och inte lämnar ut personens namn !vad är det då att jaga upp sig för ?Känner ni personen ifråga ?eller vet vem det är är ?tycker stämningen här har blivit väldigt hätsk och fientlig,verkar som en del bara ligger och väntar på att få attacera någon och avreagera sig.Förstår inte hur det skulle vara fel av Neteaave att lägga ut ett maile från någon som ingen känner eller vet om här ?
*Stintan*
29-10-2010, 23:53
Det är inte Netaave det handlar om utan principen att lägga ut personliga mail. Varken Netaave eller någon annan kan veta om det finns någon här som vet vem personen är. Det blir ju samma reaktioner varje gång någon lämnar ut en person. Det måtte väl även du ha sett.
hon skrev inte vem som mailat henne och inte lämnade hon ut några namn heller ! därmed annses det vara anonymt.
*Stintan*
30-10-2010, 00:01
Ha du din åsikt så får vi andra ha vår.
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:57)  hon skrev inte vem som mailat henne och inte lämnade hon ut några namn heller ! därmed annses det vara anonymt. Men hon har lämnat ut tillräckligt för att om man känner någon i hennes närhet så vet man vem hon pratar om. Knytdeltagare, buggare med mera. Så lite obetänksamt var det faktiskt. Netaave är på inget sätt helt anonym här. Jag till exempel vet precis vad hon heter och var hon bor och hur hon ser ut. Allt genom info hon lämnat ut här på Odla.
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2010, 00:53)  Det är inte Netaave det handlar om utan principen att lägga ut personliga mail. Varken Netaave eller någon annan kan veta om det finns någon här som vet vem personen är. Det blir ju samma reaktioner varje gång någon lämnar ut en person. Det måtte väl även du ha sett. Jag tycker att det var fel att lägga ut mailet i fråga, men betydligt värre tycker jag att det är som en person i en annan tråd gör, nämligen hänga ut sin familj på nätet utan att de får en möjlighet att bemöta eller försvara sig. Fast ingen mer än jag verkade illa berörd av detta utan gav skribenten i fråga alla sympatier. Om man tror att man är helt oidentiferbar på nätet är man ganskka naiv och skribenten i fråga skrev ganska mycket detaljer vilket ju gör risken att någon känner igen/identifierar ännu större. Gita
Aqvakul
30-10-2010, 07:23
CITAT (Gita @ 30-10-2010, 04:55)  Jag tycker att det var fel att lägga ut mailet i fråga, men betydligt värre tycker jag att det är som en person i en annan tråd gör, nämligen hänga ut sin familj på nätet utan att de får en möjlighet att bemöta eller försvara sig. Fast ingen mer än jag verkade illa berörd av detta utan gav skribenten i fråga alla sympatier. Om man tror att man är helt oidentiferbar på nätet är man ganskka naiv och skribenten i fråga skrev ganska mycket detaljer vilket ju gör risken att någon känner igen/identifierar ännu större. Gita Jag är faktiskt helt överens med dig både vad gäller denna tråden och den andra tråden som du refererar till. Man kan aldrig utgå från att något är skyddat eller anonymt. "Anonymt uthängd" finns inte! Möjlighet till ev. bemötande försvåras av denna "falska anonymitet"... Jag ifrågasätter absolut inte netaaves goda intentioner, men i detta fallet blev det lite fel..
herkules
30-10-2010, 07:30
pm:a admin och be att trådarna ska bort, de är för personliga för att ligga ute på ett offentligt forum. hade någon lagt ut mail som jag skrivit så hade jag slagit in tänderna på denne någon.
Red Top
30-10-2010, 07:43
Efter att ha läst den här tråden har jag en undran. Kanske OT, men ändå. Vem är denne "Kroton", medlem sedan 2009-09-25. Ett dubbelnick för någon, som inte vågar skriva under sitt vanliga nick. Har gjort fyra inlägg, varav inte något har haft med ämnet att göra, utan snarare varit små tändhattar, som alla villigt svalt och gått igång på. Förra gången var det Berit som var föremålet för Krotons inlägg. Netaave, mår dåligt, av att en bekant till henne är döende. Lägger ut ett avsnitt ur ett mail hon fått, för att visa vilken inre styrka man kan ha, fast att man stirrar döden i vitögat. Och vips dyker Kroton upp med storsläggan och leker moralpolis. Av någon underlig anledning hakar flera på; och i någon form av hysterisk, indignerad moralpanik går ni till attack och mosar Netaave, som mig veterligt aldrig gjort en fluga förnär, här på forumet. Under normala omständigheter hade ni lugnt och sansat frågat om mailets avsändare gett tillstånd till publiceringen av mailet, som för övrigt inte innehåller någon information om vem avsändaren är, utan bara visar på en enorm styrka och lite galghumor. Jag vet inte vad det var, som fick er att gå i taket. Kanske hade det hänt något annat under kvällen, som fick er att tända till. Men när jag nu läser tråden, tycker jag ni borde be Netaave om ursäkt för er överreaktion. Vad hon behövde, var inte ett masspåhopp, utan lite stöd och tröst i en svår situation. Nästa gång Kroton visar sitt tryne här på forumet, tycker jag att vi alla ska ignorera inlägget, om det inte har med själva ämnet att göra.
Aqvakul
30-10-2010, 07:48
CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:43)  Efter att ha läst den här tråden har jag en undran. Kanske OT, men ändå. Vem är denne "Kroton", medlem sedan 2009-09-25. Ett dubbelnick för någon, som inte vågar skriva under sitt vanliga nick. Har gjort fyra inlägg, varav inte något har haft med ämnet att göra, utan snarare varit små tändhattar, som alla villigt svalt och gått igång på. Förra gången var det Berit som var föremålet för Krotons inlägg. Netaave, mår dåligt, av att en bekant till henne är döende. Lägger ut ett avsnitt ur ett mail hon fått, för att visa vilken inre styrka man kan ha, fast att man stirrar döden i vitögat. Och vips dyker Kroton upp med storsläggan och leker moralpolis. Av någon underlig anledning hakar flera på; och i någon form av hysterisk, indignerad moralpanik går ni till attack och mosar Netaave, som mig veterligt aldrig gjort en fluga förnär, här på forumet. Under normala omständigheter hade ni lugnt och sansat frågat om mailets avsändare gett tillstånd till publiceringen av mailet, som för övrigt inte innehåller någon information om vem avsändaren är, utan bara visar på en enorm styrka och lite galghumor. Jag vet inte vad det var, som fick er att gå i taket. Kanske hade det hänt något annat under kvällen, som fick er att tända till. Men när jag nu läser tråden, tycker jag ni borde be Netaave om ursäkt för er överreaktion. Vad hon behövde, var inte ett masspåhopp, utan lite stöd och tröst i en svår situation. Nästa gång Kroton visar sitt tryne här på forumet, tycker jag att vi alla ska ignorera inlägget, om det inte har med själva ämnet att göra. Är det inte du som överreagerar nu?
Red Top
30-10-2010, 07:57
Det tycker jag inte.
Inte med tanke på att Netaave valde att tacka för sin tid här på forumet, efter att ha varit medlem sedan 2004.
Det finns olika sätt att tilrättavisa människor. Det här tycker inte jag hörde till de trevligare.
herkules
30-10-2010, 08:00
CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:57)  /.../Det finns olika sätt att tilrättavisa människor. Det här tycker inte jag hörde till de trevligare. jag kan visa dig exempel här på forumet där medlemmar blir tillrättavisade på riktigt otrevliga sätt. för att få perspektiv på saker och ting liksom ... :/
Aqvakul
30-10-2010, 08:08
CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:57)  Det tycker jag inte.
Inte med tanke på att Netaave valde att tacka för sin tid här på forumet, efter att ha varit medlem sedan 2004.
Det finns olika sätt att tilrättavisa människor. Det här tycker inte jag hörde till de trevligare. Om detta var enda orsaken till avhoppet, så tycker jag faktiskt att det också var en orimlig överreaktion.
*Stintan*
30-10-2010, 08:15
CITAT (Gita @ 30-10-2010, 04:55)  Jag tycker att det var fel att lägga ut mailet i fråga, men betydligt värre tycker jag att det är som en person i en annan tråd gör, nämligen hänga ut sin familj på nätet utan att de får en möjlighet att bemöta eller försvara sig. Fast ingen mer än jag verkade illa berörd av detta utan gav skribenten i fråga alla sympatier. Om man tror att man är helt oidentiferbar på nätet är man ganskka naiv och skribenten i fråga skrev ganska mycket detaljer vilket ju gör risken att någon känner igen/identifierar ännu större. Gita Du var inte ensam över att reagera även på den andra tråden men jag tycker ändå inte att man kan jämföra dem rakt av. Den andra tråden skrevs av en människa som uppenbart själv mådde så dåligt att omdömet sviktade. Hon berättade om sin egen situation men det gjorde inte Netaave. Jag tycker att det känns jätteknepigt när folk här skriver och berättar om vänner och bekanta så privat och utförligt som ibland sker. Även om syftet är att få sympatier så blir åtminstone jag illa berörd.
CITAT (Gita @ 30-10-2010, 04:55)  Jag tycker att det var fel att lägga ut mailet i fråga, men betydligt värre tycker jag att det är som en person i en annan tråd gör, nämligen hänga ut sin familj på nätet utan att de får en möjlighet att bemöta eller försvara sig. Fast ingen mer än jag verkade illa berörd av detta utan gav skribenten i fråga alla sympatier. Om man tror att man är helt oidentiferbar på nätet är man ganskka naiv och skribenten i fråga skrev ganska mycket detaljer vilket ju gör risken att någon känner igen/identifierar ännu större. Gita Jag var den första som sade ifrån i den tråden du talar om. Du är den enda som hållit med där. Jag tycker som du att det är fel att lämna ut andra personer bara för att vinna personliga sympatier. Mvh Fenja
CITAT (Red Top @ 30-10-2010, 08:43)  Efter att ha läst den här tråden har jag en undran. Kanske OT, men ändå. Vem är denne "Kroton", medlem sedan 2009-09-25. Ett dubbelnick för någon, som inte vågar skriva under sitt vanliga nick. Har gjort fyra inlägg, varav inte något har haft med ämnet att göra, utan snarare varit små tändhattar, som alla villigt svalt och gått igång på. Förra gången var det Berit som var föremålet för Krotons inlägg. Netaave, mår dåligt, av att en bekant till henne är döende. Lägger ut ett avsnitt ur ett mail hon fått, för att visa vilken inre styrka man kan ha, fast att man stirrar döden i vitögat. Och vips dyker Kroton upp med storsläggan och leker moralpolis. Av någon underlig anledning hakar flera på; och i någon form av hysterisk, indignerad moralpanik går ni till attack och mosar Netaave, som mig veterligt aldrig gjort en fluga förnär, här på forumet. Under normala omständigheter hade ni lugnt och sansat frågat om mailets avsändare gett tillstånd till publiceringen av mailet, som för övrigt inte innehåller någon information om vem avsändaren är, utan bara visar på en enorm styrka och lite galghumor. Jag vet inte vad det var, som fick er att gå i taket. Kanske hade det hänt något annat under kvällen, som fick er att tända till. Men när jag nu läser tråden, tycker jag ni borde be Netaave om ursäkt för er överreaktion. Vad hon behövde, var inte ett masspåhopp, utan lite stöd och tröst i en svår situation. Nästa gång Kroton visar sitt tryne här på forumet, tycker jag att vi alla ska ignorera inlägget, om det inte har med själva ämnet att göra. Reagerade också på denne "Kroton". Kollade inläggen och tonen visar att det är någon som regelbundet läser odla och tror sig känna skribenterna. Snacka om att känna ett forum så pass väl för att veta var man kan få igång normalt sansade människor. Läskigt att man kan manipulera ett forum att gå i taket som hänt här. Sedan när jag läser vidare vad andra skriver så kan jag inte heller klandra somligas reaktion, vilket gör det ännu läskigare att man kan sätta eld till krutdunken så lätt. Smyger det omkring skribenter som bara väntar på att skapa oreda eller vad är det frågan om? Är irriterad för jag har själv blivit manipulerad av ett annat nick när jag varit känslig. Förövrigt tror jag på Netaave när hon skriver att hon fått tillåtelse att lämna ut mailet, det hör hit på så sätt att hon förmodligen blivit ledsen över reaktionerna i en tråkig situation där hon tycker hon gjort rätt där hon bara velat visa på någon med styrka. Tror inte hon fiskat sympatier för sig själv. Men det är vad jag tror. En annan gång lämnar någon ut mail eller pm som dom inte fått tillåtelse att göra och då kanske jag inte tror på den skribenten. Hur kan jag/vi egentligen veta? För att det inte ska bli orättvist och alla behandlas rättvist ska väl principen kunna diskuteras utan att gå för hårt på personen. Precis som du tycker jag man gått för hårt åt Netaave. Jag tycker också hon ska begära att få tåtarna borttagna, för vi har bara hennes ord på att hon fått tillåtelse. Lite hårt kan man säga så kan snart personen inte bekräfta det och personens vänner kanske hittar hit och tar illa vid sig. Synd lite på tåten för huvudämnet är behjärtansvärt.
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Var finns balansen när man ifrågasätter en medlems inlägg. Övereaktion minst sagt.
Piccante
30-10-2010, 12:18
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:04)  Vad jag har förståt så har inte Netaave lämnat ut några som helst namn på vederbörande !hon ville bara dela med sig av det hon upplever och vad hon känner för sin vän!ibland är det en befrielse att få skriva här när någon man älskar är dödsjuk,har själv en vän som kämpar för livet och kanske inte har så långt kvar.Förstår Neteaaves situation,hon mår jäkligt dåligt och ville bara få lite stöd här  Du har mina sympatier Net aave  Motti, jag blev själv förvånad när en medlem på odla visade mig hur lätt man hittade mina personuppgifter med ett minimum av ledtrådar. Netaave bor på en liten ort, hon har angett vilka intressen hon delar med denne sjuke bekant och att denne numera bor på ett hospice. Utan att vara någon Sherlock holmes kan man rota fram väldigt mycket om folk på nätet! Jag minns en annan tråd längre tillbaka där Netaave blev arg och snäste åt folk för att de skrev att hon borde vara mer återhållsam med personuppgifter och inte skriva om sina barn o vänner hur utlämnande som helst. Hennes reaktion var då att jävlas någon med henne så ska hon sätta dit dom i så fall men hon var inte orolig. Det är bara det att man behöver inte ens göra något kriminellt för att få ut personuppgifter man behöver inte hacka odla.nu eller några register utan redan med helt öppna och fria sajter kan man få fram mycket info. Netaave har alltid varit totalt oförstående inför detta. Värst tycker jag det var när hon fläkte ut hela sin dotters privatliv och visade hela lägenheten, förutom vad som fanns inne i kylskåpet för det var det enda vi besparades. Man kunde däremot tydligt läsa privata telefonnummer på anslagstavlan i köket.... Man får faktisk visa lite omdöme inför andra och att lägga ut privata mail tycker jag är osmakligt. Jag tycker den kritik hon fick var väl befogad. För jag tror inte någon har gjort det för att vara elak utan av omtanke.
Monica M zon 4
30-10-2010, 17:02
Håller med Marcus. Osmakligt är rätt ordet. Även om mannen gav sitt tillstånd.
Red top alla medlemmar har inte livrt iOdla forum. Du ska inte bestämma över mej och jag skriver när jag vill och läser när jag vil. Du ska inte fråga vem jag är alla får vara lika anonyma som du. Ordet är fritt inget annat står ivillkoren och jag har inte brutit mot några regler. Det gör däremot du som ger falska anklagelser. Skaffa liv och sluta trakassera medlemmar!
*Stintan*
01-11-2010, 20:01
CITAT (kroton @ 01-11-2010, 19:46)  Red top alla medlemmar har inte livrt iOdla forum. Du ska inte bestämma över mej och jag skriver när jag vill och läser när jag vil. Du ska inte fråga vem jag är alla får vara lika anonyma som du. Ordet är fritt inget annat står ivillkoren och jag har inte brutit mot några regler. Det gör däremot du som ger falska anklagelser. Skaffa liv och sluta trakassera medlemmar! Men det är väl klart att man undrar om en medlem som aldrig deltar i några diskussioner plötsligt kliver in i en tråd och tillrättavisar.
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2010, 20:01)  Men det är väl klart att man undrar om en medlem som aldrig deltar i några diskussioner plötsligt kliver in i en tråd och tillrättavisar. Har nu läst tråden från början ... ser inte något tillrättavisande ... bara ett tyckande ang tråden och då är vi ju några st till som tycker likadant. Personligen kollar jag aldrig när ngn blivit medlem eller hur många inlägg medlemmen gjort ... det är mig totalt ointressant. Jag läser trådar/inlägg som verkar intresssanta.
*Stintan*
01-11-2010, 23:15
Ja Netha det har jag. OK fel ord av mig och ja jag tycker ju likadant. Det jag skrev var mer allmänt när detta händer. Inte kritik alltså utan en förklaring till varför man undrar vem det är.
Ser jag ett nick jag inte känner igen/kommer ihåg så tittar jag till under nicket för att se om det är en ny medlem. Det står ju både datum och antal inlägg där så det är ju lite svårt att undgå att se. Däremot kollar jag mycket sällan i medelmars profiler.
Stör det dig på något sätt?
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2010, 23:15)  Ja Netha det har jag. OK fel ord av mig och ja jag tycker ju likadant. Det jag skrev var mer allmänt när detta händer. Inte kritik alltså utan en förklaring till varför man undrar vem det är.
Ser jag ett nick jag inte känner igen/kommer ihåg så tittar jag till under nicket för att se om det är en ny medlem. Det står ju både datum och antal inlägg där så det är ju lite svårt att undgå att se. Däremot kollar jag mycket sällan i medelmars profiler.
Stör det dig på något sätt? Inte stör det mig om du håller koll på antal inlägg mm ... men jag tycker att det har blivit alltför mycket onödigt tjafs i forumet ... f som nästan ockuperat alla trådar och hon får respons ... fastän säkert jättemånga här vet vem hon är och vad hon har för syfte ... det har hon ju också själv talat om ganska tidigt. Just därför ledsnar många på att ens titta in i forumet ... än mer att vara aktiv.
*Stintan*
01-11-2010, 23:37
Det finns några stycken, bl.a. du, som tror att dom vet vem hon är. Jag skriver tror för vad har du för bevis? Det vore väl renhårigare att lägga fram dom om dom finns än att bara insinuera. Responsen f får skulle säkert minska direkt.
Till att börja med ,,, inte har du väl missat inlägget där hon sa att hon var här bara för att jävlas ... minns inte exakta ordvalet hennes ... men
Om jag får säga vad jag tycker ... så handlar det om en .... Nej jag vet inte om jag får säga att jag vet att hon är sjuk och därför avstår jag från att yttra mig.
*Stintan*
02-11-2010, 00:06
Det var väl ändå inte vad jag frågade om. Jag vill veta vilka bevis du har för att f skulle vara den person som du påstått flera gånger. Skicka ett PM till mig om du inte vågar säga det öppet. Sjukdomsdiagnostik kan vi lämna dithän.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|