Boreas
Kommande vår hade jag velat utöka vår Rhododendronplantering genom att anlägga en upphöjd bädd med torvblock på en intilliggande berghäll. I våra tidigare torvblocksplanteringar har jag naglat fast blocken i varandra och marken med bambu- och blompinnar. På så sätt sitter de där de sitter över vintrar och källossningar. I en plantering direkt på berget kan jag ju inte fästa blocken på samma sätt. Vad skulle ni ha gjort?
gnon49
Vet inte om det fungerar i ditt fall men själ har jag använt plastat grönt hönsnät när jag "terraserar" en bergknalle. syns inte och ligger kvar eftersom jorden i sig håller det på plats.
Bassam
Hej

Man kan göra en gräns av sten mellan dem , det finns sten som är fina-

H_Bassam
a
Boreas
CITAT (gnon49 @ 30-10-2010, 15:23) *
Vet inte om det fungerar i ditt fall men själ har jag använt plastat grönt hönsnät när jag "terraserar" en bergknalle. syns inte och ligger kvar eftersom jorden i sig håller det på plats.

confused.gif Hmm, det låter som en ovanlig idé! Kan du beskriva hur du använder nätet mer i detalj? Använder du det i kombination med torvblock eller bara nät?
skogstroll
när jag bodde på Söder inne i Stockholm för några år sen så hade vi asfalterad gård. Det byggdes en stor odlingslåda där vi satte en rhododendron. Den växte så det knakade och blev jättestor och fin, härliga blommor fick den också.
Bassam
Hej

I Syrien planterade pappa oleander på Taket , han byggde till dem baljor från vanliga block , det är funkar bra.

Obs
Man kan plantera Berg genom att göra kanten på 60cm höjden fasta med Berg , sen man kan fylla bra jord sen kan man plantera.

H: Bassam
Boreas
CITAT (Bassam @ 02-11-2010, 14:48) *
Man kan plantera Berg genom att göra kanten på 60cm höjden fasta med Berg , sen man kan fylla bra jord sen kan man plantera.
H: Bassam

Hej, jag tror inte jag förstod denna beskrivning. confused.gif
gnon49
CITAT (Boreas @ 02-11-2010, 09:26) *
confused.gif Hmm, det låter som en ovanlig idé! Kan du beskriva hur du använder nätet mer i detalj? Använder du det i kombination med torvblock eller bara nät?

Jag formade nätet som jag ville ha det med upphöjd framkant. Förankrade med lagom stora stenar och fyllde sen på jord. Inte särskilt djupt förvisso men jag har planterat vårflox, backnejliga o saxifragia där. och det funkar bra.
Vattna o någon gång fylla på med mer jord är det jag gjort. Man får prova sig fram. Skall prova med cement på en annan bergknalle jag har, Gjuta en avspärrning". Själv vill jag att kanten skall bli så diskret som möjligt.
Bassam
Hej
Jag menar vad som Gnon 49 skrev men om du vill planterar häckar så du kan borra lite på Berge

H:Bassam

Boreas
Ok, så du använde egentligen bara nätet och kanske lite sten för att skapa "kanten" och inte torvblock om jag förstår dig rätt?
gnon49
CITAT (Boreas @ 04-11-2010, 08:39) *
Ok, så du använde egentligen bara nätet och kanske lite sten för att skapa "kanten" och inte torvblock om jag förstår dig rätt?

Helt rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon