Fjortispower
29-10-2010, 18:03
Hur länge kan man bevara en amaryllislök i rumstemperatur innan man planterar den? Kan man spara den 1 vecka, 1 månad, ett par månader, utan att den riskerar att dö?
I butikerna ligger de ju ganska länge... Fast ju längre de ligger där, desto sämre mår de. Varför måste du förvara den i rumstemperatur?
Fjortispower
29-10-2010, 19:24
CITAT (rosita @ 29-10-2010, 20:24)

I butikerna ligger de ju ganska länge... Fast ju längre de ligger där, desto sämre mår de. Varför måste du förvara den i rumstemperatur?
Jag har dessvärre inget annat utrymme...
Å andra sidan så är det ju dags att fundera på att peta ned dem i jord om man nu vill att de ska blomma kring jul.
Fjortispower
29-10-2010, 20:13
CITAT (Peztis @ 29-10-2010, 20:29)

Å andra sidan så är det ju dags att fundera på att peta ned dem i jord om man nu vill att de ska blomma kring jul.
Hmm... ok. Trodde jag var för tidigt ute, för jag skulle vilja ha dem blommande från jul till nyår. Men, får väl hoppas på att det går lite segt då.
Har du inte möjlighet att lägga den i sval så länge? Ca 5-10 grader?
Fjortispower
30-10-2010, 13:17
Nej, nu är alla lökarna planterade. Spelar egentligen ingen roll när de blommar, vill helst inte att 5-10 st lökar blommar samtidigt. Tycker de är vackrare när de är ensamma om att blomma, eller en i taget, för de är ju så ståtliga i sig. Blommar de samtidigt vet man inte vilken man ska titta på.
Och jag planterade alla för att inte riskera att någon dör. Inte direkt billiga som godis.
För att få dem att komma senare, kan man även ställa hela krukan i svalen eller annat svalt, frostfritt ställe.
Lycka till med blomningen!
Fjortispower
30-10-2010, 13:54
CITAT (rosita @ 30-10-2010, 14:41)

För att få dem att komma senare, kan man även ställa hela krukan i svalen eller annat svalt, frostfritt ställe.
Lycka till med blomningen!
Tack. Har som sagt inget svalt och frostfritt utrymme då jag bor i lägenhet, annars fryser jag. Jag får helt enkelt hålla lökarna borta från varandra då för att inte få "massverkan".
Om du känner efter i din lägenhet så kanske du har något ställe som är lite svalare? Det brukar vara i fönster, dörrspringor, hörn... Ställen som är lite sämre isolerade. Kanske i trappuppgången (om du tror att du får ha dem i fred där, vill säga)?
För att fördröja blomningen på en eller flera lökar så kan du ju ställa dem där, i alla fall nattetid. Har det kommit upp grönt vill de ju gärna ha lite solljus.
Fjortispower
30-10-2010, 16:11
CITAT (Peztis @ 30-10-2010, 16:52)

Om du känner efter i din lägenhet så kanske du har något ställe som är lite svalare? Det brukar vara i fönster, dörrspringor, hörn... Ställen som är lite sämre isolerade. Kanske i trappuppgången (om du tror att du får ha dem i fred där, vill säga)?
För att fördröja blomningen på en eller flera lökar så kan du ju ställa dem där, i alla fall nattetid. Har det kommit upp grönt vill de ju gärna ha lite solljus.
Trappuppgången kan vi glömma.
Men hälften står utomhus just nu (balkong), till min tur är det 10 grader och inte större skillad på natten. Ingen risk för frostrisk framöver, så jag får ha de ute än så länge.
Fjortispower
05-11-2010, 20:08
De har inte knoppat än, men nästan alla, vissa mer, har fått lite mögel på lökskalet där jorden kommer i kontakt med den. Jag har inte vattnat mycket, eller? Jag har hållt jorden fuktig, speciellt vid lökens rötter. Men är det farligt med mögel? Har luckrat jorden med gaffel så att den övre delen torkar snart, går det över då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.