Meriona
Jag har ju tornsvalor, eller tornseglare heter de ju faktiskt, här mittemot som stör min nattsömn på sommaren. Ikväll när jag nu tittar på Kommissarie Morse så hörde jag dem igen! Inte klokt och inte sant heller ,det var bara stereoljudet som lurade mig från TV:n. Avsnittet utspelas i Italien och det hörs tornseglare nästan hela tiden! Ni som kan mycket om de små gynnarna, är det pålagt tro, eller bor det tornseglare i Italiten? Bor de där året runt eller flyttar de därifrån också när det blir kallare?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 29-10-2010, 21:44) *
Jag har ju tornsvalor här mittemot som stör min nattsömn på sommaren. Ikväll när jag nu tittar på Kommissarie Morse så hörde jag dem igen! Inte klokt och inte sant heller ,det var bara stereoljudet som lurade mig från TV:n. Avsnittet utspelas i Italien och det hörs tornsvalor nästan hela tiden! Ni som kan mycket om de små gynnarna, är det pålagt tro, eller bor det tornsvalor i Italiten? Bor de där året runt eller flyttar de därifrån också när det blir kallare?

Det bor faktiskt tornsseglare i princip hela europa, det finns en utbredningskarta på wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tornseglare

En av alla mina favoritfåglar, men tyvärr lär jag inte få uppleva dom så ofta efter att jag flyttade ur samhället

Meriona
Du hann svara före jag ändrade. smile.gif Men tack för den fina länken, där står ju svaret på allt jag ville veta! wub.gif
Meriona
Tack för länken Gunilla!

Jag visste inte att de var rödlistade, då kanske jag inte ska gnälla så mycket på de jag har här. blush.gif
Huggorm
Du kan ju inte gnälla på så trevliga fåglar i alla fall flirting.gif
Meriona
De håller mig ju vaken på nätterna. wacko.gif Det är verkligen inte snällt av dem.
Meriona
Nu hörde jag dem igen, i bonde söker fru på TV! De förföljer mig! wacko.gif
sqrulan
giggle.gif
Meriona
Fnissa du, jag vågar knappt se på TV längre... crazy.gif
sqrulan
giggle.gif Fast fåglar kan förfölja, jag vet! Min son va uppe i skogen och sköt med lufgevär rakt in i ett kråkbo, kråkungen ramlade ner på marken. Han fick jättedåligt samvete och skulle försöka att klättra upp för att lägga tillbaks ungen, det gick inte bra!!!
Han kom hem gråtfärdig och berättade för mej vad han gjort, jag blev arg som tusan och ställde han mot väggen...om det hadde varit din unge...o.s.v..Man gör inte sådär! nono.gif

Den kråkmamman förföljde honom i två dagar, då han skulle syckla till affären var hon ovanför hans huvud och kraxade hon var t.o.m utanför hans fönster så han drog ner persiennerna.
Neeej nu är hon här igen ...skrek han ibland då han såg en kråka!
Idag är han som mej en riktig djurvän! giggle.gif

= cyckla. Tror jag! Hur tusan stavar man orddet cyckla??? blush.gif
Ingela i Segersberg
Det stavas cykla, Sqrulan. Du ville ju veta! smile.gif
sqrulan
Men herre gud! rotfl.gif CYKLA...memorera, memorera. Jag lärde mej det i ettan! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon