Full version: Kakel eller inte?
Klint
Idag var jag på ett mindre släktkalas och det var klart vi kom in på vårt husköp.Men jag blev faktiskt lite ledsen för det verkar som man måste ha kaklat badrum.Vi har ju läst en del och frågat såna som vi anser bör veta.Eftersom det är en gammal träkåk räknar vi med att den rör sej och har då trott att det är bättre med matta dessutom enligt färghandlaren på orten är det ganska vanligt det finns mycket snyggt nu jämfört med bara för några år sedan då precis alla skulle ha kakel.Men släkten sa ni kommer att ångra er om ni inte kaklar! Det är vi säkra på Vad tror ni? Det blir ett litet rum c.a 4km (ja inte kilometer utan kvadratmeter!!) så det äringen kostnadsfråga direkt Kom med åsikter och tala gärna om era erfarenheter
Huggorm
Jag skulle hellre välja matta, den är lättare att hålla ren. Kaklen går väll för all del lätt att hålla rena, men fogarna? Ett problem är att mattan är svårare att montera än kaklet, för den som gör jobbet själv. Sedan är mattan som du skriver bättre i hus som rör sig, trähus. I en betonglägenhet är ju det inte något problem dock. Jag tycker helt klart att kakel är övervärderat.
Motti
Man måste ha ett visst avstånd i bjälklagret på golvet annars är det bara att kakla på men man måste ju ha Praimer på väggarna och ett vist godtjänt underlag på det.Men all sin da !finns massor av annat snyggt också inte måste man ha kakel inte smile.gifBäst att göra det man själv tycker är snyggt man ska inte göra som alla andra inte wink.gif
Anma
Klint, strunta i vad släkten säger, gör vad ni tycker är bäst. Snygg matta är minst lika bra som kakel! Sätt matta, om inte annat så för att göra ett statement, ni är era egna. smile.gif
Huggorm
Primer behöver man nog inte längre, eftersom det inte är tillåtet att kakla på gipsskivor eller spånskivor. Man måste ha speciella våtrumsskivor nu, för att förhindra mögel, och dom tror jag man kan kakla direkt på? Det är för att försäkringen skall gälla då, som man måste ha de här nya skivorna som är av något slags betong.
Motti
Primer måste på Huggorm !annars ligger du risigt till hos ditt försäkringsbolag .
Huggorm
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 00:44) *
Primer måste på Huggorm !annars ligger du risigt till hos ditt försäkringsbolag .

Även om man har de här nya våtrumsskivorna? Okay, jag är inte helt insatt i saken
Klint
thanks.gif rose.gif mycket bra svar NU ä jag stark igen!
Men fortsärt gärna skriva
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-10-2010, 00:58) *
Även om man har de här nya våtrumsskivorna? Okay, jag är inte helt insatt i saken

Det finns de med färdiga tätskikt. Denna till exempel. Det är bara skarvar och rörgenomdragningar som behöver tätas . Så helt ute och cyklar var du inte.
Skruttis
Själv tycker jag matta känns mer "ombonat". Kaklade badrum associerar jag med omklädningsrum på gymmet/skolan etc.
Naturligtvis bara en smaksak.

Blev lite full i skratt en gång när ett par kaklade och la klinkers i sitt badrum för att de tyckte det var så snyggt.
Jag frågade om de inte tyckte att golvet kändes hårt och aning kallt när man står där med bara fötter.
Jovisst, men det löser vi genom att lägga en stor matta över hela golvet.
Så mycket fick de se av sitt snygga golv. giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
vi har inte heller kakel på väggarna eller golvet utan matta.

Vi renoverade badrummet för 7 år sedan och är fortfarande nöjd.

Klint gör som du vill och inte som andra tycker
Anki på Öland
Har haft min våtrumstapet i badrummet sen jag flyttade in för 22 år sen och tycker fortfarande den är fin!!
Anki
hattstugan
Matta är mycket lättare att hålla ren än vad kakel är!

Iaf om det är mycket kalk i vattnet! Ja annars med för den delen!
malcolm
Har man helkakalat badrum så skall det rapporteras till skattemyndigheterna och det i sin tur kan leda till högre taxeringsvärde och därmed högre fastighetsskatt, hur sjukt som helst. Varför skall någon straffas för att denna köpt och betalat för kakling med redan skattade pengar...?
Bengalow
Malcolm, det står "kakel i badrum OCH färgat porslin" för att poängen skall räknas upp.
Det finns inget så lättstädat som en glasyta - kakelytan är glas/glaserad.
Det finns heller inget som är så hållbart som kakel. Man kan dock tillfoga, att den som modekaklar gör en dumhet. Om man väljer kakel, så bör mönstret/färgen vara hållbart genom tiden. För 35-40 år sedan var mosaik jättepopulärt, sedan försvann det, för att komma tillbaka starkt idag. Jag tycker inte om det. Men som sagt smaken är olika.

Wilmer
Klint, vi ska precis renovera gammalt badrum (litet). Jag tycker INTE om kakel själv, vi (firman)lägger matta. Om det blir billigare vet jag inte, men jag skulle tusen gånger hellre lägga pengar på ett ställe jag tillbringar mycket tid. I badrummet sitter jag på toa fem minuter, tvättar mig en kort stund, sedan får jag klaustrofobi och gör något vettigare. Ligger jag i badet länge är det ljusen och tidningen jag läser som ger intrycken. Mest tid skulle jag tillbringa där genom att skrubba kakelfogar samt ev. ruggligt kakel förmodligen, roligare saker kan jag tänka mig. Räckte med det jag haft i lägenheter runt badkar, usch!! Starka medel kan jag klara mig utan. Stå på dej om det är så du känner själv. Helkaklat verkar vara världens modenyck.
Bengalow
Wilmer, "redan de gamla grekerna..." så något modenyck kan det knappast kallas. Frågan är om ens romarna hade plastmatta på väggarna. Och deras mosaiker/kakel står sig än idag. Modenyckk? Jo jag tackar
Huggorm
Många som vill ha kakel tycker att det ger en påkostad, lyxig känsla. Mattan känns helt enkelt billigare, och då väljs den bort trots att den är mer praktisk.
Motti
Vi hade matta eller våtrumsvägg från början när vi byggde vårt första hus,tio år efter så kaklade vi badrumet uppe och Loungen nere ,det bästa vi gjort städmässigt lättare att hålla rent och håller förbaskat bra genom åren plus att det höjer värdet den dag du ska sälja.Men som någon skrev här innan håll det på nivå välj inte modekakel eller något alldeles galet,när vi sålde vårt hus så höjde det värdet betydligt mot om vi hade haft våtrumsmatta,ingen vill ha våtrumsmattor på väggarna i dag och om det finns brukar de åka ut så fort den nya ägaren flyttat in och ersättas med kakel.
Wilmer
CITAT (Bengalow @ 31-10-2010, 00:40) *
Wilmer, "redan de gamla grekerna..." så något modenyck kan det knappast kallas. Frågan är om ens romarna hade plastmatta på väggarna. Och deras mosaiker/kakel står sig än idag. Modenyckk? Jo jag tackar

Men allvarligt.... Då kan vi skrota badrummet och sluta tvätta oss, för de gjorde inte våra första förfäder. Sedan badade de i sjöarna. Sedan hade de I NORDEN vaddå??? Kakel?? Haha, knappast. Men känner du dig närmast de gamla Grekerna, varsågod. Jag gillar männsikor som inte blir förblindade av tidens anda utan kan tänka själva, men ta till sig det de gillar och välja det som inte är tidsenligt när de vill. Grattis till er. Gillar du kakel HA KAKEL!! Jag bryr mig inte, det är snyggt hos folk som har det. Det är matta också.
theseraphim
för några år sedan(ca 4-5år sedan) så genomgick området här en total stamrenovering och badrummen skulle göras om, man kunde välja matta eller kakel och det föll nog så att ca 60%valde kakel och ca 80% av de 30% som valde matta ångrar sig idag då det är smutsigare och skitigare med mattan.
Anma
Jag har haft både kakel och matta, just nu har jag typ perstorpsplatta(!) halvvägs upp på väggen och resten vitmålat, orginal från 60-talet. Ingen ide att göra om då det kommer att bli stamrenovering och ingen skada finns på det ursprungliga. Men ville bara säga att ur rengörningssynpunkt finns ingen skillnad mellan matta och kakel. Det är enklare att svabba ett plastgolv än kakel i för sig. Sen beror det nog på hur sällan/ofta man städar i badrummet. Rengör man allt en gång i veckan lär det inte vara nån skillnad mellan plast och kakel.
Wilmer
CITAT (theseraphim @ 31-10-2010, 01:50) *
för några år sedan(ca 4-5år sedan) så genomgick området här en total stamrenovering och badrummen skulle göras om, man kunde välja matta eller kakel och det föll nog så att ca 60%valde kakel och ca 80% av de 30% som valde matta ångrar sig idag då det är smutsigare och skitigare med mattan.

Okey, då har vi helt enkelt inte samma bekanta/vänner, för jag vet ingen som klarar rengöra kakelfogarna så det ser ok ut utan starka grejjor om man inte ägnar mycket tid åt städning (vilket mång amed många järn i elden inte föredrar). Så kan jag ju säga att ofräscha kakelfogar ser jag hos de flesta som har det. Kan ju bero på att de flesta har kakel. Folk får ha det så om de vill, bara en observation yes.gif Skrubba på folks, det är kul om man gillar det!

CITAT (Anma @ 31-10-2010, 01:55) *
Jag har haft både kakel och matta, just nu har jag typ perstorpsplatta(!) halvvägs upp på väggen och resten vitmålat, orginal från 60-talet. Ingen ide att göra om då det kommer att bli stamrenovering och ingen skada finns på det ursprungliga. Men ville bara säga att ur rengörningssynpunkt finns ingen skillnad mellan matta och kakel. Det är enklare att svabba ett plastgolv än kakel i för sig. Sen beror det nog på hur sällan/ofta man städar i badrummet. Rengör man allt en gång i veckan lär det inte vara nån skillnad mellan plast och kakel.

Bara svabba på kakelfogar i längden, då blir det gött grisigt! Där växer det och mullrar.
Anma
CITAT (Wilmer @ 31-10-2010, 02:19) *
Bara svabba på kakelfogar i längden, då blir det gött grisigt! Där växer det och mullrar.

Men alltså, jag svabbar en gång ni veckan, först dusch med varmvatten, på så sätt åker allt damm och hundhår och annat jox ner i brunnen, sen svabben med såpa vatten för att torka rent. Sen rengörs brunnen, bort med allt hår som inte åkt ner i avloppet.
Så har mina kaklade som plastade golv blivit rengjorda under alla år och fogarna varit helt ok. Däremot har fogarna bakom badkar varit yäck. På väggarna har jag dragit runt med såpadränkt svamp med jämna mellanrum och sedan sköljt med varmvatten, tvärtom mot golvet alltså.

Jag tror att snubbiga kakelfogar helt klart beror på dålig städning, men visst är en palstmatta på både vägg och golv enklare att hålla ren, förutsatt att man rengör med jämna mellanrum.
Meriona
Det är en väldig skillnad om man duschar MOT kakelväggen eller har duschkabin. I det senare fallet räcker det säkert att vara svabba av kakelfogarna då är det ju istortsett som vilket golv som helst.

Men om man som jag måste duscha i badkaret så skvätter det på kakelväggen och rinner ner på klinkersarna under badkaret varje gång. Det blir sunkigt efter ett tag så några gånger om året får jag släpa undan badkaret och storstäda. Jag (mest sonen faktiskt) har försökt skura hittills med VIM och liknande "dundermeldel" man kan köpa på ICA, men det har aldrig tagit bort allt, särskilt inte det svarta som är mögel.

Men sist gång fick jag tag på ett dundermedel i färgaffären som säkert är miljöovänligt som fasiken, det var kemiskt instabilt och skulle förvaras enligt konstens 100 regler. Men det var BRA! Allt mögel borta på 10 minuter, inte ett enda skrubb! Och DET är nödvändigt för mig som bara har en vänsterarm som är funktionsduglig, och det är inte nån större styrka i den heller. Utan det medlet skulle jag aldrig i livet vilja ha kakel om jag ska duscha mot det.

Fast det var inte jag som valde. Jag bad hyresvärden om ny väggmatta, men fick helkaklat. Jag tror att matta hade varit väl så bra om inte bättre.
theseraphim
Den där CillIT bang mot mögel är fruktansvärt effektivt mot sunkiga fogar.
malcolm
Lägger min röst på kakel och hade jag råd/ork skulle jag helkakla hela badrummet eftersom matta ofta blir ful efter ett antal år.
Meriona
CITAT (theseraphim @ 31-10-2010, 21:01) *
Den där CillIT bang mot mögel är fruktansvärt effektivt mot sunkiga fogar.

Jag har testat en CB som var kass, men det kan varit en annan sort än den du prövat, jag tror min utgåva hette "Badrum" eller liknande. Kanske är den du provat lik mitt mirakelmedel, bra då finns det alternativ!
malcolm
Mitt badrum är kaklat halvägs upp och målat resten men färgen har börjat flagna minst sagt, badkaret är inkaklat och tämligen slitet i emaljen. Helst skulle jag vilja riva ut alltsammans och börja om men varken ekonomi eller ork tillåter det, har funderingar på att måla om själva badkaret inuti och byta ut trasiga kakelplattor samt tapetsera väggarna med glasfiberväv som sedan målas. Väggarna består av lättbetong som är putsade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon