Full version: Slöjd
malcolm
Jag anser att slöjd skall finnas kvar som ämne i skolan, mycket för att elever skall få en känsla för att allt inte går att lösa från ett tangentbord men det kanske skulle gå att utforma ämnet på ett annat sätt. Det ger kanske inte så mycket att såga ut ett hästhuvud i plywood med lövsåg eller att sy en grillvante men nog borde det finnas sätt för att lära elever vad som kan vara bra att kunna eller ha känsla för i vuxen ålder. Många ungdomar idag (och vuxna) har ingen som helst känsla för material och vad man kan använda dem till och blir helt frågande om de får en hammare eller en skruvmejsel i handen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle8031401.ab
Anma
Jag håller med dig, Malcolm!
Aqvakul
Slöjd är nyttigt och det behövs komplement till all teori...
Monica M zon 4
Kanske man kan byta namn på ämnet. Slöjd låter så gammaldags. Sen kunde man väl låta flera hantverk ingå i ämnet? Trädgårdsskötsel kanske borde ingå? Jag har klarat mig i snart 40 år utan skolans syslöjd.
malcolm
CITAT (Monica M zon 4 @ 30-10-2010, 18:09) *
Kanske man kan byta namn på ämnet. Slöjd låter så gammaldags. Sen kunde man väl låta flera hantverk ingå i ämnet? Trädgårdsskötsel kanske borde ingå? Jag har klarat mig i snart 40 år utan skolans syslöjd.

Håller fullkomligt med dig och det gamla lövsågandet är tämligen förlegat, ber om ursäkt för mitt manliga sätt att se det men vore det inte bättre om elever fick lära sig att hantera en borrmaskin, mura en vägg, sätta upp en spånskiva ed. Jag kan fö. trä en symaskin men det är inte alla som kan det. Undrar hur många som kan bygga en vanlig bock som man kan stå på...?
Anma
CITAT (malcolm @ 30-10-2010, 18:23) *
Håller fullkomligt med dig och det gamla lövsågandet är tämligen förlegat, ber om ursäkt för mitt manliga sätt att se det men vore det inte bättre om elever fick lära sig att hantera en borrmaskin, mura en vägg, sätta upp en spånskiva ed. Jag kan fö. trä en symaskin men det är inte alla som kan det. Undrar hur många som kan bygga en vanlig bock som man kan stå på...?

Jag kan! Jag kan trä en tråd i symaskinen också, till och med i en symaskin som inte är min och av annat märke och utan instruktionsbok. Har nämligen gjort detta just idag och därför vet jag att jag kan det. giggle.gif
Förövrigt hade jag 5 i betyg både i sy och trä slöjd. MVG är det väl med dagens betygssystem.
netha
CITAT (malcolm @ 30-10-2010, 18:23) *

Syslöjd och träslöjd tycker jag absolut ska vara kvar.
Fastän min slöjdfröken sa att min stickade babybyxa såg ut som ett fisknät (fick dåligt betyg) ... så har jag i mitt vuxna liv stickat o virkat o sytt till både barn , kvinnor o män.
Träslöjd hade vi tjejer inte ... men nog kan jag bygga en vanlig bock och jag kan hantera borr och figursåg, mura, koppla elgrejer mm .
*Stintan*
Tycker också att sy- och träslöjd ska vara kvar.

Har själv inte tummen mitt i handen utan har egenhändigt byggt både hus och stickat tröjor, sytt kläder och lagat bilmotorer, totalrenoverat en båt med både byte av bord och spant och kopparnitat + en massa annat så en bock vore en bagatell.
Meriona
Jag tycker lite som MOnica, utvidga ämnet till allmän fingerfärdighet så blir det mer meningsfullt. Det skulle heller inte behövas betyg i sådana ämnen tycker jag, det måste väl räcka med "deltagit"?
Huggorm
Det finns ju fler ämnen som känns lite onödiga. Skall vi ta bort slöjden, så kan vi lika gärna ta bort musiken och gymnastiken också. Jag förstår inte hur betygen från dessa ämnen kan få vara med och påverka slutbetyget. Då är det bättre att göra som Meriona skriver, att man bara får "deltagit" som betyg och sedan räknas det inte in
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon