Magnea
Jag har blivit lite manisk nu när det börjar bli mörkt och trist smile.gif Särskilt stora träd/ träd med speciella blad gillar jag. Har kollat igenom Impectas trädutbud och hittat dessa som jag är sugen på att beställa:

Stor Rosenkvitten

smultronträd

Kentuckykaffe

Snödroppsträd

Havtorn

ambraträd

tulpanträd

morus alba

morus nigra

humlebok

kejsarträd

sibiriskt korkträd

körsbärsplommon

klöveralm

Pagodträd

Silverlind

Japansk Zelkova

Vissa är ju relativt känsliga, men jag är berädd att ta risken och prova, har jag tur klarar de sig. Jag bor i zon 2 tror jag, men har vissa bättre/sämre lägen där andra zoner kan gälla. Lite söder om Enköping någon km från Mälaren...

Nu vill jag gärna höra vilka träd ni planterat från frö (kanske rent av Impectafrö) och hur ni lyckats, och om träden blivit stora o fina?? Ange gärna zon eller område så man kan jämföra lite.
Huggorm
Av alla i listan är det bara zelkovan jag provat plantera från frö, och dom tog sig inte. Men jag har en ny påse nu, så jag skall prova igen. Jag har en zelkova som jag köpte på plantskola som har blivit en av mina favoriter, så jag vill gärna har ett par till.

Jag brukar plantera frön av trumpetträd (catalpa speciosa) på vintern, bara för att dom gror så lätt och växer fort så jag har något grönt att glädja mig över när det är snö ute. Jag har köpt frön på tradera, det finns visserligen på impecta också men det är en annan sorts catalpa som är lite känsligare. Jag har plantera ut en del plantor, och dom klarar sig här i zon 3, men det syns på dom att dom nog skulle vilja ha lite mer värme.

Liksom catalpa gror även robinia (Robinia pseudoacacia) lätt utan kallstratifiering, men skall man dra upp dom inne så måste man ha extra ljus. Dessa verkar trivas mycket bra ute, får de bara ljus så växer dom.

Jag har också ett gäng frön som jag skall försöka med nu, men förutom zelkovan är det andra sorter än dina. Flera sorters lönn bland annat.

En del av träden i din lista är väldigt känsliga för frost, till exempel smultronträdet. Ambraträdet, kejsarträdet och pagodträdet kan du också få problem med. Även kentuckykaffet är sådant att det vill ha väldigt mycket sommarvärme för att trivas.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 00:20) *
Nu vill jag gärna höra vilka träd ni planterat från frö (kanske rent av Impectafrö) och hur ni lyckats, och om träden blivit stora o fina?? Ange gärna zon eller område så man kan jämföra lite.

Dessa har jag köpt från impecta som du hade på din lista

smultronträd - en grodde för mig, men den tog jag död på senare. inte så härdig alls (skyddat zon 1) bättre att odla i kruka.

Kentuckykaffe - 2-3grodde, klarar sig fint i nord/östra skåne zon 1-2.

Snödroppsträd - alla grodde, funkar upp till zon 3 om läget är bra och skyddat.

ambraträd - alla grodde, vill ha varmt läge och då upp till zon 1-2. känslig som ung, låter man den frysa ner varje år kan den klara sig längre norrut. jag har mina i krukor växer på fint, ska ev testa plantera ut dom som äldre här i södra vg zon 3-4.

tulpanträd - ingen grodde, de flesta var outvecklade frön som jag fick andra var sönder. skyddat läge upp till zon 3. mina föräldrars träd har aldrig frusit ner eller fått skador i ett oskyddat östläge nord/östra skåne. dock köpt inte frösått.

kejsarträd - grodde väldigt lätt men jag har svårt att hålla plantorna vid liv, dom ruttnar nere vid stambasen. annars sägs dom vara lätta att dra upp. klarar sig upp till zon 4 om läget är bra men där fryser dom ner ibland under vintern och blir mer som sly/buske kan vara bra med täckning i kallare zoner. är känsliga som små även i zon 1 täckning första tiden, i zon 1 är nog enbart där dom blommar.

Pagodträd - var länge sen jag sådde har för mig att ingen grodde för mig, annars skyddat läge zon 1(2). känsliga som små.

kan vara bra att kruka odla dom nått år tills dom blivit förvedade innan dom planteras ut och sätta dom i bra lägen. och ev täcka första vintern. och som huggorm skrev desto mer sommar värme/lägnd dom får desto lättare klarar dom vintern.

dessa är några av dom jag sått från impecta.
Magnea
Oh vad roligt att ni redan svarat!

JO, jag vet att många är svåra och de flesta kommer kanske dö, men tänk om någon klarar sig smile.gif Kul!

Vissa som skall stratifieras i många månader kan jag ju börja med nu, men de som bara behöver några veckor är det nog lite för tidigt för. Jag har extra lysrör men de är inte så bra, och dessutom inte så stora så det får inte plats tusentals plantor under tyvärr.

CITAT (Huggorm @ 31-10-2010, 00:41) *
Jag brukar plantera frön av trumpetträd (catalpa speciosa) på vintern, bara för att dom gror så lätt och växer fort så jag har något grönt att glädja mig över när det är snö ute. Jag har köpt frön på tradera, det finns visserligen på impecta också men det är en annan sorts catalpa som är lite känsligare. Jag har plantera ut en del plantor, och dom klarar sig här i zon 3, men det syns på dom att dom nog skulle vilja ha lite mer värme.

Huggorm, jag har tagit egna frön av trumpetträd, och "vanlig" Katalpa, men jag lyckades inte gro någon, försökte inte helhjärtat dock och bara med några frön. Hur gjorde du? Jag använde bara vanlig så/planteringsjord och ingen perlit alls. Det kanske vore bra att prova med?

Nu vill jag gärna höra om någon annan har erfarenheter!
Magnea
Flaxss,
Följde du anvisningarna på förpackningarna för alla fröer eller improviserade du med dem som du lyckades bra med?
Huggorm
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 08:24) *
Oh vad roligt att ni redan svarat!

JO, jag vet att många är svåra och de flesta kommer kanske dö, men tänk om någon klarar sig smile.gif Kul!

Vissa som skall stratifieras i många månader kan jag ju börja med nu, men de som bara behöver några veckor är det nog lite för tidigt för. Jag har extra lysrör men de är inte så bra, och dessutom inte så stora så det får inte plats tusentals plantor under tyvärr.
Huggorm, jag har tagit egna frön av trumpetträd, och "vanlig" Katalpa, men jag lyckades inte gro någon, försökte inte helhjärtat dock och bara med några frön. Hur gjorde du? Jag använde bara vanlig så/planteringsjord och ingen perlit alls. Det kanske vore bra att prova med?

Nu vill jag gärna höra om någon annan har erfarenheter!

Var det frön från ett träd som växt i Sverige? I såna fall kanske dom inte var helt färdigutvecklade. För mig har i princip vartenda frö grott. Jag har också haft vanlig, billig planteringsjord utan något tillsatt. Knepet är att fröna behöver ljus och vatten för att gro. Dom måste ligga på ytan eller åtminstone inte djupt nedtryckt, och man måste vattna rejält. Där träden växer naturligt kan man se tusentals frö gro samtidigt efter ett häftigt regn.
Magnea
CITAT (Huggorm @ 31-10-2010, 09:20) *
Var det frön från ett träd som växt i Sverige? I såna fall kanske dom inte var helt färdigutvecklade. För mig har i princip vartenda frö grott. Jag har också haft vanlig, billig planteringsjord utan något tillsatt. Knepet är att fröna behöver ljus och vatten för att gro. Dom måste ligga på ytan eller åtminstone inte djupt nedtryckt, och man måste vattna rejält. Där träden växer naturligt kan man se tusentals frö gro samtidigt efter ett häftigt regn.

Ja, jag har tagit fröerna här i sverige. De såg ganska stora och fina ut, men man vet ju såklart inte.
Mitt problem var att de torkade så fort när jag väl planterade dem.

Grodde dina redan under stratifieringen eller när du sått, och i så fall, hur lång tid efter sådd??
Huggorm
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 09:32) *
Ja, jag har tagit fröerna här i sverige. De såg ganska stora och fina ut, men man vet ju såklart inte.
Mitt problem var att de torkade så fort när jag väl planterade dem.

Grodde dina redan under stratifieringen eller när du sått, och i så fall, hur lång tid efter sådd??

Det fina med trumpeträd är att dom inte behöver någon stratifiering, dom gror direkt. Kanske några dagar efter att man stoppat fröna i jorden och vattnat. Annars har jag lite problem med stratifiering, den vill inte riktigt fungera för mig. I år har jag stoppat frön i krukor och ställt ut i stället, så skall naturen få sköta det i stället
fuchsian
Wooops, att jag kommer med här.
Detta lät intressant med trädfrön. Jag har beställt fr. Inpecta frö åt mest perenna växter och väntar på min order från dem.
Tittade på träsidan i katalogen men jag fegade. Ska nog följa med hur det går med er andra och vilka träd är lättaste att få. Drömmer om en palm och bananträd. . blomma.gif ... Fuchsian ....
Magnea
CITAT (Huggorm @ 31-10-2010, 09:39) *
Det fina med tulpanträd är att dom inte behöver någon stratifiering, dom gror direkt. Kanske några dagar efter att man stoppat fröna i jorden och vattnat. Annars har jag lite problem med stratifiering, den vill inte riktigt fungera för mig. I år har jag stoppat frön i krukor och ställt ut i stället, så skall naturen få sköta det i stället

De verkar knepiga de där tulpanträden...
Impecta skriver stratifiering i 3 månader och grotid 2-12 mån.

Du skriver att stratifiering inte behövs och att de gror fort

och så googlade jag och hittade detta:
"Propagation
Seed - best sown as soon as it is ripe in a shady place in a cold frame[80, 113, 200]. Stored seed requires 3 weeks warm then 12 weeks cold stratification[80, 113]. Germination is usually poor, only about 1% of the seed is viable[80]. When they are large enough to handle, prick the seedlings out into individual pots and grow them on in the greenhouse for at least their first winter. Plant them out into their permanent positions in late spring or early summer, after the last expected frosts[78]. Layering in spring. Do not sever from the parent plant for 2 years[200]. "

Att de behöver både värmeperiod och strat.... confused.gif

Jag föredrar ju så klart din version, men borde jag kanske prova alla metoder, det blir många frön det...

Huggorm
Förlåt, skrev fel, jag menade trumpetträd, catalpa. Tulpanträd har jag inte provat.
Magnea
CITAT (Huggorm @ 31-10-2010, 10:00) *
Förlåt, skrev fel, jag menade trumpetträd, catalpa. Tulpanträd har jag inte provat.

Ok, det var bättre. Men jag hade samma problem där. De torkade så fort, trots att krukan stod i en plastpåse. Det var iofs, på försommaren när solen var stark. Är kanske bättre om de inte står i direkt sol. Hur gjorde du?
Huggorm
Jag har gjort det flera gånger, inomhus på vintern. Ingen plastpåse, bara krukan. När det torkat har jag vattnat. Men gör man det ute så är det nog klokt att inte ha krukan i solen, catalpa växer bra även i skugga, åtminstone när dom är små.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 08:30) *
Flaxss,
Följde du anvisningarna på förpackningarna för alla fröer eller improviserade du med dem som du lyckades bra med?

jag har sått dom lita olika, både på sensommaren och låtit stå ute i kyla och sedan tagit in och dels sått inne under värme.

smultronträd - grodde utan kyla.

Kentuckykaffe - var ett tag sen men tror jag gav dom kyla.

Snödroppsträd - alla grodde, sådde på sensommaren och tog in på hösten och satte under extraljus, grodde när de kom in.

ambraträd - alla grodde, har grott både efter kyla och utan kyla inne.

kejsarträd - dessa gror alltid för mig hur jag än gör, de behöver ingen kyla.

Pagodträd - då det var ett tag sen jag sådde dom så vet jag inte om jag gav kyla först eller inte.

jag brukar inte följa anvisningarna, jag kör på mitt egna sätt. jag sår alla mina i såjord rätt över.

CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 09:32) *

jag har ockås testat att gro frön tagna i sverige (från Kristianstad för att vara exakt). såg ut att vara rejäla frön men jag testade både med kyla och utan och väntade längre men ingen grodde, jag tror som huggorm att dom inte hinner utveckla så bra frön här.

CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 09:55) *
De verkar knepiga de där tulpanträden...
Impecta skriver stratifiering i 3 månader och grotid 2-12 mån.

jag tycker inte du ska lägga pengarna på att köpa frön av tulpanträd, för jag knäckte några som jag inte sådde och dom jag knäckte var hela döda inåt i. så jag skulle tror att impecta säljer döda frön redan (förvarat dom förlänge eller fått outvecklade).

alt kan du kolla på ebay

http://global.ebay.com/search?Query=Liriod...a+&Region=0

om du hittar färska frön, hittar du färska så kommer dom nog gro ganska bra.
kerstin z5-6
jag har sått tulpanträd, jag hade färska frö dvs mogna men årets.De var sega men grodde efter 6 veckors stratifiering kallt .kylskåp
Såddder ska i regel inte tillåtas torka ut särskilt inte ljusgroende frö dvs de som ska ligga på ytan
Avhjälps lättast med plastfilm över sålådan , vänd den o skaka bort kondens vb
Ta bort långsamt när groddarna kommit.Så de hinner vänja sig .
Huggorm
Jag är nyfiken på humleboken, om du eller någon annan får dom att gro så skall jag prova själv. Det verkar ju vara ett trevligt och anspråkslöst träd, som klarar sig i mager jord. Jag har aldrig sett någon på plantskolorna, och jag antar att man får vara lite trädnörd för att intressera sig för ett sådant träd som varken har ätlig frukt eller tjusig blomning
mifa
Hej!

Måste säga att jag köpte många av de träd du räkna upp.

Dock hade jag stora problem att driva upp dom.
Ingen har överlevt.

Tror dock inte det var Impecta det var fel på utan mina gröna fingrar.
Tidpunkten var helt fel för mig och hanterades därför förmodligen helt fel.

Ska nog maila dom om jag får köpa samma sändning igen för rabbaterat pris.
Då det gått som det har gått.
Fråga kan man ju alltid göra
//Mikael
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon