Magnea
Jag har lagt några tulpanträd och catalpafrön i såjord i påsar i kylen för stratifiering. Kollade nu efter en vecka och hittade mögelklumpar i båda påsarna. Har jag gjort något fel?
Huggorm
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 09:28) *
Jag har lagt några tulpanträd och catalpafrön i såjord i påsar i kylen för stratifiering. Kollade nu efter en vecka och hittade mögelklumpar i båda påsarna. Har jag gjort något fel?

Som jag skrev i den andra tråden behöver inte catalpa stratifieras, dom gror direkt. Varför det möglar vet jag inte, men det gör det för mig med
mimmi 1
jag är absolut ingen expert, men det låter som du har för fuktigt?? och för tätt??

sen läste jag i ett såråd. att man först ska hälla kokande vatten över jorden, för att ta bort skadliga bakterier o mögelsporer....låter som lite bökigt, men det är säkert bra...nån lade in jorden i ugnen i hög temp. för att få bort detsamma.... men exakt hur man går tillväga vet jag inte, men tänker ta reda på... smile.gif
kerstin z5-6
Mögelsporer finns överallt, så de kan man få oavsett man micrat jorden eller ej
Såjord ska kännas som en våt svamp, inte drypa av vatten , inte vara för torr
Sålådor för statifiering i kyl kan behöva luftas då o då om du har dem i plastpåse.Vatten behöver sällan tillföras under stratifierings perioden.Har du mögelproblem kan pudring med Atamonpulver hjälpa något
Peztis
Eller blanda Atamon i en sprayflaska och spraya över sådden.
Magnea
Tack för tipsen. Jag skall lufta oftare då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon