Jag har en Stiga Kitchen, dvs en kompost där man matar in hushållsavfallet underifrån.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... Det blir alltid en klump i mitten med allt det som inte är förmultnat och det trycks uppåt hela tiden. Man ska ju inte röra runt i denna typen av kompost men ibland blir jag ändå tvungen för att inte de två korgarna som agerar lock ska tryckas upp. På sidorna blir det ju till slut jord men jag tycker faktiskt att det tar väldig tid.
Och sedan är det ju ett evigt matande med spaken!

Ni med denna typen av kompost, vad har ni för sort, hur tycker ni att det funkar? Hur sköter ni den?
Hade förut en vanlig hushållskompost som man bara lyfte på locket och slängde i maten i, rörde runt lite sporadiskt i den. Har den kvar men där slänger jag mest i löv och gödsel som ska brinna.
Taraxacum
01-11-2010, 23:05
Kan nog inte svara på din fråga, men jag har också detta med kompost i mitt hjärta. Jag har sett kompostbehållaren förevisas på någon mässa. Jag kan bara gissa, och då kommer detta:
Det fungerar säkert om du tar dig tid att lära dig hur det ska gå till för att resultatet sa bli optimalt. Det mesta blir till mull om man bara har tålamod. Lufta så att syre får tillträde, vattna så att maskar och mikroorganismer fkan äta av maten.
Fast meningen är med denna typen av kompost att man inte ska gräva runt och lufta...
Bolltistel
03-11-2010, 22:43
Stiga kitchen är rätt dyr. Den är dock verkligen helt luktfri, vilket är trevligt. Det var aldrig min vanliga kompost, trots att jag var flitig med ströet.
Några flugor behöver man heller inte umgås med. De bor visserligen inuti komposten på somrarna (jag hade stora sjok av larver som bodde på toppen av materialet och var synnerligen intressanta att studera) men man slipper som sagt att de surrar upp i ansiktet så fort man ska kompostera något. Man slipper också röra om, vilket jag uppskattar. Ibland får man platta till materialet lite där inne eftersom det bildas en knöl framför matningen. Riktigt så snyggt som i Stigas broschyr fungerar det alltså inte. Det är också väldigt viktigt att den står ordentligt i skuggan och att man kan lyfta på locket då och då relativt enkelt, så idéen om att odla på kompostlocket (jordfiltret) är inte riktigt kompatibel med verkligheten tycker jag.
Jag gräver ur det mesta av materialet på våren och lägger ut i odlingar och rabatter, jag väntar alltså inte tills det blir helt färdig jord. Det systemet fungerar utmärkt.
Häromdagen lade jag dit bubbelplasten som ska hjälpa till att isolera komposten. Förra året placerade jag plasten fritt ovanpå materialet, men det resulterade i att till våren hade den begravts längst in. Nu har jag spänt fast bubbelplasten med ett snöre, få se om det funkar bättre.
Själva matarsatsen borde de göra i rostfri plåt, för färgen släpper efter ett tag på vissa hårt utsatta ställen.
Bubbelplast? Till min följde det med frigolitskivor som ska ligga precis under locken/planteringslådorna och i matarhålet. Jag satte dit mina förr-förra helgen, tror jag det var. Tänkte att i år ska jag göra det INNAN det blir för kallt till skillnad mot andra år.
Jag borde nog också ta och gräva ur min rätt ordentligt. Jisses vad mask det är i den!
Jag har haft min i fem år nu, kom jag på.
Bolltistel
04-11-2010, 21:48
Jag köpte min för ett par år sedan. Frigolit i matarhålet? Tar man bort det då varje gång man ska hälla i kompost eller antas man inte kompostera på vintern? Mitt lock är i en del bara. Det verkar som om de har försökt att förenkla designen.
Förra året frös matarmekanismen när det var som allra kallast. Kanske testar jag att lägga i någon gammal fleecefilt-bit eller bubbelplast eller något i matarhålet om det ser ut att bli lika kallt igen.
Det är ett lock i frigolit som man sätter för matarhålet och lyfter på när man ska mata ned.
Tvärr hittar mössen till även denna typ av kompost. De gräver sig in både underifrån samt via bäddarna oavnpå. Nere i komposten har de ju sedan varmt och gott samt massor med mat under vintern. Tyvärr tuggar de även sönder isoleringen i sidorna.
Jäklans djur!
Bolltistel
07-11-2010, 12:50
Aha, det är kanske därför som locket numera är i en (tung!) del. Nätet både i locket och i botten är synnerligen kraftigt och jag har spikat fast det i botten, ganska tätt med spik. Det håller än så länge.
I mina ovanpålådor sitter det ett plastnät, hur svårt är det att gnaga sig igenom det, liksom?
Jag har lagt några varv med hönsnät också men mössen behöver ju bara en springa på knappa centimetern för att komma igenom.
Bolltistel
10-11-2010, 02:26
Min levererades med mycket täta stålnät, samma i botten och locket.
Om det blir riktigt kallt i år tror jag att jag ska testa att lägga ner en värmekabel i komposten.
Förra vintern smälte vi isen under luftpumpen med en sådan. Det var synnerligen effektivt.
Gammal tråd men min matardel har rostat sönder. Kontaktade återförsäljare till Stiga och fick information att Stiga slutat med denna produkt. Synd för jag har trivts väldigt bra med den. Jo, jag upplever också klumpen i mitten.. och att gräva runt kommer man nog aldrig ifrån. Men det positiva har ändå gjort ägandet till något som jag gärna fortsätter med. Nu har min älskade man fått ta fram svetsen för att reparera matardelen. Kommer även att få byta ut en del av planken som ruttnat. Så den får hänga med ett tag till.. Slog mig att man kan ju faktiskt ta bort matardelen och göra om den till en vanlig kompost där man toppmatar.. gäller dock att byta ut plankan där matardelen sitter genom.. annars blir det en huvudentré tilll möss/råttor - som jag än sålänge slipper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.