Full version: Killitråden
Olle A
Wilmer nämnde visst i början av sin trevliga marsvinstråd att alla husdjur med anständighet måste ha en egen tråd här. Då måste vi ju ha en killitråd också! smile.gif Jag tycker att dessa fiskar är bland de vackraste som finns, men tyvärr är de inte så populära bland akvarister som de borde vara då de har rykte om sig att vara besvärliga. Betydligt överdrivet skulle jag vilja påstå, som så ofta handlar det mest om att veta hur man ska göra.

Som jag har nämnt i någon tråd förut delar man in killis i två stora grupper: växtlekare och årstidsfiskar. Växtlekarna leker förstås bland växter, där äggen utvecklas i vattnet och kläcks efter ett par veckor. Ett exempel på en växtlekare är denna Rivulus sp. aff. rubrolineatus från Peru.

[attachment=55921:Rivulus.jpg]

Den andra stora gruppen, årstidsfiskar eller annuella, lever i naturen i små pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet börjar sjunka leker de och lägger massor av ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra i flera veckor eller månader (olika för olika arter) och kläcks när regnet kommer. Det efterliknar jag i akvarier genom att låta dem leka i torv, som jag sedan tar upp och torkar. Ett exempel på en årstidsfisk är denna Nothobranchius nubaensis från Östafrika.

[attachment=55922:Nothobranchius.jpg]
Olle A
Mina favoritkillis, släktet Fundulopanchax, utgör en övergångsform mellan dessa två grupper och kallas halvannuella. De kan odlas både som växtlekare och som årstidsfiskar. Den här, Fp. amieti har jag ofta haft och mest odlat som årstidsfisk. Ibland har jag dock spontant hittat yngel av den som har utvecklats i vatten.

[attachment=55923:Fp_amieti.jpg]

Den här däremot, Fp. fallax, har jag inte haft särskilt länge. Jag köpte dem på killiutställningen i Köpenhamn i september och har nu satt dem till lek i ett litet torvakvarium. Det ska bli spännande att se om det blir några yngel.

[attachment=55924:Fp_fallax.jpg]
Olle A
Killis har vad man kallar utpräglad könsdiformism, dvs hanarna är betydligt färggrannare än honorna. Ibland är de så olika att man skulle kunna tro att det är olika arter. Här ser vi en hona (i bakgrunden) och hane av Fp. puerzli. Även honan har vackra röda mönster, men är dock inte lika färgstark som hanen.

[attachment=55925:Fp_puerzli.jpg]

Så här ser det ut när denna art leker. Hanen följer tätt efter honan. Ibland pressar de kropparna mot varandra, varpå honan lägger ett ägg som genast blir befruktat av hanen. Jag brukar låta dem leka i torv, men det är svårt att fotografera i torvakvarier.

[attachment=55926:Fp_puerzli_lek.jpg]

Här är en hane av arten Fp. sjoestedti i torven. Den blir riktigt stor för att vara en killi, omkring 15 cm.

[attachment=55927:Fp_sjoestedti.jpg]
Lokan
Vilka vackra fiskar Olle! Hur stora blir dom olika i medeltal? Fiskar är ju ett utmärkt alternativ för allergiker som inte kan ha hund eller katt! Och väldigt rofyllt är det att sitta och titta på ett akvarium - som live-TV! flirting.gif
Katie
CITAT (Olle A @ 31-10-2010, 14:49) *
[attachment=55922:Nothobranchius.jpg]

Detta var en vacker fisk. smile.gif
Eva-Helene
Åh så vackra fiskar! Och så fina bilder (som vanligt när du håller i kameran)!
Myosotis
CITAT (Olle A @ 31-10-2010, 14:49) *
Wilmer nämnde visst i början av sin trevliga marsvinstråd att alla husdjur med anständighet måste ha en egen tråd här. Då måste vi ju ha en killitråd också!

tummenupp.gif Bra idé! Jag kommer att läsa med intresse, jag vet inte ett dyft om fiskar så jag kanske kan lära mig lite här förhoppningsvis. smile.gif Sen måste vi bara hjälpas åt att övertala Meriona att skapa en gerbiltråd.
Olle A
Tack ska ni ha! De flesta killis blir inte särskilt stora, mellan 5 och 10 cm ungefär. Katie, visst är Nothobranchiusen vacker! Men den är inte min utan fotograferad på årets killiutställning i Köpenhamn. Alla Fundulopanchax är däremot mina och fotograferade här hemma.

Lugnt och rofyllt är det nästan alltid att titta på akvariefiskar. Många som fastnar för killis gör det nog också för deras spännande förökningssätt. När fiskarna har lekt i torven, plockar jag upp den (förhoppningsvis med massor av ägg) och lägger den att torka på en tidning. Inte helt olikt torkande gyttja i en pöl någonstans i Afrika.

[attachment=55940:Torv_p__tork.jpg]

Efter något dygn eller två, när det bara är lite fukt kvar, lägger jag torven i en plastpåse. Det är viktigt att märka påsarna med art och kläckningstid, så att man vet vad man har och när det är dags att lägga torven i blöt. Att äggen kan förvaras halvtorra på detta sätt gör att man kan skicka dem i ett vanligt brev till andra akvarister. Det gör vi ofta i Skandinaviska killisällskapet, för ofta är det svårt att få tag i killis på annat sätt.

[attachment=55943:Torvp_se.jpg]

Olle
Olle A
CITAT (Myosotis @ 31-10-2010, 16:30) *
Sen måste vi bara hjälpas åt att övertala Meriona att skapa en gerbiltråd.

Naturligtvis, jag vill gärna läsa om gerbiler också! tummenupp.gif

Olle
Jan Lindgren
Hej!
Den enda killi jag odlat var en Epiplatys. Den heter förmodligen något helt annat nu. Jag lät fiskarna lägga rommen i garntofsar och sedan plockade jag ut romkornen och förvarade dem i små plastburkar tills de kläcktes. Rommen var så hård att det gick att känna igenom garntofsen för att hitta de genomskinliga kornen. Tyvärr så gjorde jag förmodligen något fel för det blev ca 90% hannar.

Nu tar andra djur och växter all tid så akvariehobbyn är nedlagd. Jag var annars en ciklidfantast.
MVH
Jan Lindgren
Olle A
Jag skulle gissa att det var Epiplatys dageti du hade. Epiplatys-arterna har faktiskt inte bytt namn, till skillnad från många andra killis. Den som förr höll på med Aphyosemion och tänker börja om nu lär nog bli ganska vilsen, för detta släkte är nu uppdelat i ett flertal olika. Samma sak med de sydamerikanska årstidsfiskarna, förr hette nästan alla Cynolebias men nu är även de uppdelade i flera släkten. Att det blir nästan bara ett kön hos Epiplatys dageti är klassiskt och betyder inte att något är fel. Troligen har det med vattenkemin att göra, så man kan prova att odla dem i olika pH och hårdhet och hoppas att det blir kanske 90% hanar ena gången och 90% honor den andra. Många använder mycket riktigt lekmoppar av garn, men jag föredrar att låta växtlekarna leka naturligt i växter och låta äggen utvecklas i akvariet. Ytfiskar som Epiplatys får flytormbunkar, andra får javamossa som överlag är den bästa lekväxten för killis.

Olle
Whiskuchi
De är jättefina! Jag letade killis när jag startade upp akvariet men hittade inga så det fick bli Endlers istället smile.gif
Meriona
Vilka fina bilder du tagit Olle! bravo.gif De är så fina, dina Killisar!

Men behöver inte äggen syre, kan man knyta ihop påsen så där, så märkligt? Och du låter väl inte din fiskmamma och fiskpappa dö när de lekt, eller gör de det ändå? Av de sorter som är annuella menar jag?
Olle A
Whiskuchi, tyvärr är det svårt att få tag i killis på annat sätt än genom Skandinaviska killisällskapet. Du får gå med där och se om du hittar något intressant i våra två fisk- och ägglistor. En finns på hemsidan http://www.killi.dk/ (vet inte om listan är öppen för icke-medlemmar) och en i Killiposten som du får hemskickad om du går med. Det är inte samma lista, ibland annonserar folk på bara ett av ställena. Men Endlers guppy är inte helt fel heller! Jag har vildguppy och "Japan Blue", en odlad guppy som inte har några stora slöjfenor men en fantastiskt fin blå färg.

Olle
Olle A
CITAT (Meriona @ 31-10-2010, 18:08) *
Vilka fina bilder du tagit Olle! bravo.gif De är så fina, dina Killisar!

Men behöver inte äggen syre, kan man knyta ihop påsen så där, så märkligt? Och du låter väl inte din fiskmamma och fiskpappa dö när de lekt, eller gör de det ändå? Av de sorter som är annuella menar jag?

Om det bara gäller några veckor behöver man inte öppna påsarna med torv, då klarar sig äggen ändå. Gäller det flera månader är det däremot bra att öppna påsarna emellanåt, så att äggen får syre.

Nejdå, i akvarium behöver inte årstidsfiskarna dö när de har lekt. Ofta låter man dem leka i korta perioder åt gången, då klarar de sig längre. Låg temperatur är ett annat knep om man vill att de ska leva längre, för då sjunker deras ämnesomsättning. Men de är inte lika pigga och har nog inte så roligt då.

Olle
Meriona
Hur länge kan äggen överleva i torven/leran? Och "låta" leka skriver du, är hanen och honan inte i samma akvarium annars, eller hur styr man deras lek? OJ vad jag vet lite om fiskar känner jag. wink.gif

Olle A
Rekordet lär ligga på omkring fem år, men inga arter måste ha en så lång torktid. Däremot finns det arter där det brukar ta ungefär lika lång tid som hos människor innan det blir barn. smile.gif Medan det för andra bara tar några veckor. Att styra leken är inte alltid så lätt. Har man fiskarna i stora sällskapsakvarier, som jag, leker de oftast inte lika intensivt och honan har alltid möjlighet att gömma sig när hon vill. Många har dock killis i små akvarier, ofta många, med en art i varje akvarium. Då blir det inga problem att arternas honor ofta är så lika varandra att det är lätt att blanda ihop dem. Även där finns det knep för att spara på honorna, t ex att ha många honor per hane så att inte var och en blir antastad lika mycket. Jag har också sett att det finns akvarister som fyller sina akvarier nästan helt med javamossa. Då blir det lätt för honorna att gömma sig, men man ser nästan aldrig sina fiskar.

Olle
Meriona
Fem år! Det var det värsta, det måste vara rekord på nåt sätt. smile.gif Vad gör du av alla yngel, blir några uppätna, eller kan man sälja så många? Eller blir det kanske inte så många i en "kull" ?
Olle A
Det är väldigt olika hur många yngel det blir, men ofta blir det inte så många. Ett par hundra har jag nog haft någon gång, och då kan det bli problem om man inte har rätt kontakter. Det är inte många zoohandlare som vill köpa killis (eller privatodlad fisk överhuvudtaget) men ringer man runt till alla i Göteborgstrakten får man förr eller senare napp. Och så lär man sig allteftersom vilka som vill ha. Bl a sålde jag en del killis till Solstorm när hon hade en akvarieaffär i Kungälv. Numera säljer jag dock sällan till affärer, utan hellre till akvarieföreningars folk på deras auktioner. Zooaffärer säljer ju till vem som helst, men i akvarieföreningarna är folk oftast mer seriöst intresserade och tar bättre reda på hur fiskarna vill ha det.

Olle
Meriona
Himmel, ja det kan inte vara lätt att hitta bra hem till hundratals ungar. sweatingbullets.gif
Olle A
Nu har jag tagit vara på en torvsats med ägg av Fundulopanchax sjoestedti, som har legat på en tidning och torkat i några dagar. Denna arts ägg ska ligga halvtorra i sin plastpåse i ca 5 veckor, så det blir lagom att lägga torven i blöt strax efter jul. Tyvärr ser honan ganska sliten ut efter leken, vi får hoppas att hon hämtar sig.

Jag har också gjort i ordning lekakvariet igen, den här gången är det ett par Fundulopanchax ndianus som har hamnat nere i torven. En ganska ovanlig art från Nigeria och Kamerun, som är vackert blågrönglänsande med röda prickar och mönster.

[attachment=56514:Fp_ndianus.jpg]

När jag skulle fånga upp dem, såg jag att släktingen Fp. deltaensis lekte i sitt vanliga akvarium. Tyvärr blir det nog inga yngel som går att ta vara på där, men jag måste ju ta ett par bilder på dem.

[attachment=56515:Fp_deltaensis.jpg]
[attachment=56516:Fp_deltaensis_lek.jpg]

Olle
Meriona
OJ oj vilka vackra killisar! wub.gif Jag håller verkligen tummarna för den lilla honan!
Olle A
Nu till helgen har den tyska killiföreningen en stor utställning i Dortmund. Jag ska inte dit, men har skickat ett par Fundulopanchax sjoestedti med ett par kompisar som ska dit. Förra året vann jag första pris med samma art på en utställning i Belgien (där jag inte heller var med själv) men den här gången blir det nog hårdare konkurrens eftersom utställningen är större. Det ska bli spännande att se hur det går!

Här är hanen...

[attachment=61150:Fp_sjoestedti_hane.jpg]

...och honan som ska ställas ut.

[attachment=61151:Fp_sjoestedti_hona.jpg]

Olle

mamamaggan
Intressant att få veta om de här fiskarna , hade aldrig hört talas om dem tidigare . En del av dem är jättevackra.
Olle A
Visst är de vackra! Vi får hoppas att domarna tycker det om mitt par också. smile.gif

Olle
Meriona
Lycka till med fiskarna Olle! tummenupp.gif Vi ska hålla tummarna för er!
mamamaggan
Säger detsamma , lycka till .
Bettis
Lycka till Olle, håller också tummarna tummenupp.gif
Olle A
Tack ska ni ha! smile.gif

Olle
Wilmer
Hur har jag missat denna tråden Olle?? De är verkligen vackra dina Killisar. Har du yngelbilder också? Fast de kanske är som små streck, jag minns hur söta guppybebisarna och de röda (svärdbärare??) vi hade när jag var barn. Du måste ha putsade glas fö att få så fina bilder tummenupp.gif
Olle A
Tack Wilmer! Tyvärr har jag inga yngelbilder, inte heller några yngel att fotografera just nu. Vi får se vad jag kan åstadkomma framöver.

Olle
Myosotis
Lycka till!
Wilmer
CITAT (Olle A @ 01-06-2011, 20:42) *
Tack Wilmer! Tyvärr har jag inga yngelbilder, inte heller några yngel att fotografera just nu. Vi får se vad jag kan åstadkomma framöver.

Olle

De vuxna är så fina de med tummenupp.gif Önskar jag orkade med ett akvarie eller två också, det är verkligen rogivande och vackert! Men alla har rätt att bli skötta väl, så jag hoppar över fiskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon