Jenny T
31-10-2010, 15:18
Hej. Jag har en syren med stora och långa rötter som tar över rabatten. Kan man såga av rötterna utan att syrenen tar skada? mvh Jenny
Huggorm
31-10-2010, 15:42
Syrener tål väldigt mycket stryk, så det är förmodligen ingen fara
Gunilla T
31-10-2010, 15:46
Visst är syrener tåliga men hugger man av stora rötter så påverkas de säkert på något sätt. Men...tyvärr hjälper inte det, rötterna kommer att växa in igen, tyvärr. Det är inte lätt att odla något i närheten av syrener.
Huggorm
31-10-2010, 15:49
Ja, så är det, rötterna återkommer. Och det går nog fort, eftersom nya odlingsjorden är lucker och lättväxt efter att man grävt i den. En rotbarriär av något slag hjälper en del, tills rötterna letat sig förbi.
På flera ställen önskar jag mig detta som andra har problem med - att syrénerna rotskottar sig villigt... Nu har jag satt 20 ädelsyréner i rad på ett ställe i en park och om bondsyrénen i närheten tar sig i den rabatten så är det iallafall något.
Rotbarriärer har jag inte så god erfarenhet av med andra växter, men det går säkert att lyckas om man bygger rejält. Minst 50 cm djupt måste det nog vara. Och då har man väl i princip grävt upp hela rabatten ändå.
Där det är problem med syrén, kan man inte betrakta det som andra ogräs? Och rensa genom att beskära ett par gånger under säsongen? Eller gå med gräsklippare om det gäller intrång i gräsmatta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.