Full version: Min marsbild...
Posse

Vad tror ni om livet på Mars? unsure.gif
Sylvia
Barkbröd lär man få äta!! tongue.gif laugh.gif
Posse
CITAT (Sylvia @ 03-02-2004, 18:42)
Barkbröd lär man få äta!!  :P  :lol:

Barkbröd låter fiberrikt så det måste välan vara nyttigt då.

Jag tror att det finns åtskiligt med liv på Mars! smile.gif
Betty
...livliga baciller och sånt... rolleyes.gif
yla
härlig bild på den skrovliga ytan
mar(s)tall
man ser nästan hur de små marsianerna kilar runt i springorna rolleyes.gif
Posse
CITAT (oldwolfie @ 03-02-2004, 22:19)
mar(s)tall

...och uppe till vänster på bilden finns en mystisk öppning ner in dit vi inte kan se....
Gunvor Nilsson
Det ser gott ut! Som mellanskiktet i en Napoleonbakelse! tongue.gif
/Gunvor
yla
CITAT (Posse @ 04-02-2004, 00:34)
CITAT (oldwolfie @ 03-02-2004, 22:19)
mar(s)tall

...och uppe till vänster på bilden finns en mystisk öppning ner in dit vi inte kan se....

där bor det säkert någon smile.gif
Betty
CITAT (Gunvor Nilsson @ 04-02-2004, 07:09)
Det ser gott ut! Som mellanskiktet i en Napoleonbakelse! tongue.gif
/Gunvor

Mmm, det har du faktiskt rätt i! biggrin.gif Man ser vad man vill se... hälsar gottegrisen Betty! rolleyes.gif wub.gif
Posse
I ett tv-program häromkvällen påstods att det finns liv överallt på... och i Jorden, där det finns vatten.

När det nu sagts att det faktiskt finns vatten även på Mars, då är det väl också troligt att det är "livat" även där? unsure.gif
Betty
CITAT (Betty @ 03-02-2004, 20:41)

smile.gif
Posse
CITAT (Betty @ 04-02-2004, 14:32)
CITAT (Betty @ 03-02-2004, 20:41)

smile.gif

Hmm... finns det någon gräns för hur stora sådana kan bli? unsure.gif
Betty
Olika sorters baciller är nog olika stora men alla är troligen mikroskopiskt små ändå...! rolleyes.gif
Hannele
Posse, här finns recept: http://sydaby.eget.net/swe/bark.htm

Barkbröd
Barkbröd var vanligt förekommande så sent som i slutet på 1800-talet. Men med århundradena
utvecklades ingrediensblandningen av brödet och det som presenteras här, kan betraktas som
en lyxvariant. Trots det intressant för den modige att provbaka...

Ingredienser:
1-2 koppar av den ljusa finrivna innerbarken
½ l vatten
600 g grovt rågmjöl
600 g kornmjöl
salt och fänkål
50 g jäst 1. Lös upp jäste i vatten. Blanda alla ingredienser
och låt jäsa ca 1 timma.
2. Knåda degen på vanligt sätt. Låt jäsa 40 min.
3. kavla ut små brödkakor och nagga väl.
4. Grädda ca 15 min i ca 200° .
Pensla brödkakorna med sirap eller vatten efteråt.
5. Servera detta bröd i samband med annan mat.
Posse
CITAT (Hannele @ 04-02-2004, 17:43)
Posse, här finns recept: http://sydaby.eget.net/swe/bark.htm

Barkbröd
Barkbröd var vanligt förekommande så sent som i slutet på 1800-talet. Men med århundradena
utvecklades ingrediensblandningen av brödet och det som presenteras här, kan betraktas som
en lyxvariant. Trots det intressant för den modige att provbaka...

Ingredienser:
1-2 koppar av den ljusa finrivna innerbarken
½ l vatten
600 g grovt rågmjöl
600 g kornmjöl
salt och fänkål
50 g jäst  1. Lös upp jäste i vatten. Blanda alla ingredienser
och låt jäsa ca 1 timma.
2. Knåda degen på vanligt sätt. Låt jäsa 40 min.
3. kavla ut små brödkakor och nagga väl.
4. Grädda ca 15 min  i ca 200° .
Pensla brödkakorna med sirap eller vatten efteråt.
5. Servera detta bröd i samband med annan mat.

I ditt länkmål nämndes endast tallens innerbark, som råmaterial till "barkmjölet"...? unsure.gif

Isåfall får jag förmoda att "tallagumman" alltid gör barkbröd när hon bakar. rolleyes.gif

F.ö. vill jag berätta att det en gång för länge sedan kom ett stycke bröd som deklarerades som bark-dito i brevlådan. Man föreslogs smaka på det och avsikten var att man skulle bli givmild och skicka in duktigt med pengar för hungrande någonstans i världen.
Men jag undrar om barkbrödet verkligen gjorde önskad effekt för penninginsamlingen - personligen knaprade jag med god aptit i mig i det och fann det lika gott som vanligt, grovt knäckebröd....
Hannele
CITAT (Posse @ 05-02-2004, 09:58)
I ditt länkmål nämndes endast tallens innerbark, som råmaterial till "barkmjölet"...? unsure.gif

Och? Du fick ju receptet!
Som kommer från min personalmatsal! tongue.gif
Posse
CITAT (Hannele @ 05-02-2004, 10:07)
CITAT (Posse @ 05-02-2004, 09:58)
I ditt länkmål nämndes endast tallens innerbark, som råmaterial till "barkmjölet"...?  :unsure:

Och? Du fick ju receptet!
Som kommer från min personalmatsal! tongue.gif

Eventuellt blev jag lite miss- eller oförstådd pga mina kortfattade kommentarer. Naturligtvis tittade jag på receptet du publicerade, men där framgår vad jag kan se inte vad det ska vara för slags innerbark.

Men på sidan du länkade till omnämndes att:
CITAT
Barkmjöl framställs av tallens ljusa innerbark...

Och då kom jag att tänka på att tallbarkbröd måste passa perfekt i sagan om tallagumman som ju förstås främst använder sådant som finns i hennes närmaste omgivning i skogen.

Jag har nog inte annars funderat över från vilket träd "barkmjölet" framställdes, utan har nog trott att man tog vad som fanns.

F.ö. efterlyser jag fler tankar om livet på Mars.... unsure.gif
yla
Ja det ska bli mycket spännande att höra vad dom finner på mars
för med vetskap om att det finns levande varelser i de mest ogästvänliga miljöer här på jorden så kan man väl vara säker på att om det inte finns liv på mars så kommer det att finnas nån annanstans på nån annan planet
o vad säger att vi kommer att se det dat kanske är osynligt

spännande e det

föresten så kanske baciller o sånt är gigantiska där ,inget som säger att liv därute ska följa samma former som här eller hur
Posse
CITAT (oldwolfie @ 05-02-2004, 15:18)
....inget som säger att liv därute ska följa samma former som här eller hur

Just det!

Jag följde med stort intresse scienefictionrymdserien StrarTrek där man råkat vilse långt bort i fjärran världar, och träffade på en mängd andra intelligenta arter. Som jag minns det var i princip alla dessa arter skapta typ som människor, längd va 150 - 220 cm, två ben, två armar osv, ett huvud... även om just det kunde se högst märkligt ut. rolleyes.gif

Men ändå verkar det som Människan tar för givet att allt annat "intelligent liv" måste följa samma storleks- och konstruktionsnormer som vi själva.

Hur pass intelligent en livsform framstår måste väl mer bero på vilka inbyggda "verktyg" kroppen är utrustad med, än hur klipsk hjärnan är? unsure.gif

Satte man en hjärna med människointelligens i t.ex. en ormkropp, skulle denna skapelse ändå inte kunna bygga upp maskiner, datorer, trycka böcker etc., utan ändå förbli ett djur.

Kanske det intelligenta livet på Mars är skapta t.ex. som genomskinliga tusenfotingar..... unsure.gif
yla
CITAT (Posse @ 06-02-2004, 10:48)
Satte man en hjärna med människointelligens i t.ex. en ormkropp, skulle denna skapelse ändå inte kunna bygga upp maskiner, datorer, trycka böcker etc., utan ändå förbli ett djur.

Kanske det intelligenta livet på Mars är skapta t.ex. som genomskinliga tusenfotingar..... unsure.gif

ibland undrar jag om intelligens verkligen betyder att kunna trycka böcker o bygga maskiner..........(ja antagligen i mänskiligt tankesätt)

men kanske är det intelligentare att vara en super intelligent orm som helt enkelt ÄR .

o då alltså ÄR det den är bra på o då alltså är lycklig som den är utan maskiner böcker o armar

så kanske det är så att det intelligenta livet på mars är genomskinliga osynliga varelser som TRIVS utmärkt väl med atmosfären o utseendet på deras planet

som dessutom ser till att inte alltför många månlandare får en chans att sända signaler till oss,,,,,,,,,,(det har ju försvunnit några)
så vi får för oss att det är trevligt där på mars,,o då enligt vårt "intelligenta" sätt att se på tillvaron kommer dit o fyller ytan med maskiner hus o annat otrivsamt,,,,,,,,, för en marsian,,,,som då skulle bli väldigt olycklig,

unsure.gif wub.gif sad.gif smile.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon