Anna i Mälardalen
31-10-2010, 22:27
Hej
Jag har börjat längta till vårvintern då äppelträdet skall beskäras.
Äppelträdet är satt höst -09.
Jag har stått och tittat på hur mitt träd har växt, jämfört i böcker och funderat vilka grenar som jag skall beskära.
Det verkar som om toppskottet har fått ett konkurrentskott. Det skall bort?
Jag har klistrat tejp i olika färger så att det går lätt att se vilken gren som är vilken på de olika bilderna.
Nerifrån gren:
smala tejpar:
grön-grön
grön-röd
röd-röd
röd-gul
gul-grön
breda tejpar:
röd
gul
grön = toppskott
Hoppas det syns på bilderna nu!
*Stintan*
01-11-2010, 08:07
Det vore nog bra med större bilder om man ska kunna tycka till.
officinalis
01-11-2010, 12:40
Ifall det bara är ett friväxande kronträd du hade tänkt att ha behöver du väl inte börja beskära redan nu ett år efter plantering?
B9 ger mycket små träd. Jag tror inte det finns ett så stort behov av beskärning.
Jag antar att uppbyggnadsbeskärningen redan är gjord av plantskolan.
Hej,
Det var seriös planering detta och jag skulle gärna vilja ge tips. Men det är svårt att skaffa sig en uppfattning om trädets tillväxt, hur det står och kan växa mm med detaljbilder. Din sista bild visar helheten, skulle du kunna ta sådana foton på hela trädet runt om?
Generellt gäller det som skrevs tidigare, att B9-träd växer långsamt och inte behöver alls samma styrning med beskärning som äppelträd på andra grundstammar. Jag har själv erfarenhet att grenarna kan bli lite veka när de blir fruktgivande, så det kan vara idé att korta in invid sidogren, men inte genom att ta bort särskilt mycket. Hellre beskära lite för lite och ta av en och annan frukt när det blir för tungt, än att skära bort flera års produktion!
officinalis
01-11-2010, 18:18
Sen undrar jag om B9-träd lämpar sig som kronträd ens? Kanske är odling mot spaljé det bästa. Spindelträd sägs ge bra resultat på B9. Men jag tror det blir lite knepigt eftersom (vad jag förstått) odlar trädet med genomgående stam då, vilket kräver att trädets grundbeskärning är gjort för det ändamålet.
Hej
Jag kan säga som min kompisar sa att du behöver inte beskära nu , men efter nästan tre år , du kan beskära på formen som du tycker om för att finns många olika formen någon som ser ut som cup någon som ser ut som pyramid .
H:Bassam
Anna i Mälardalen
03-11-2010, 21:38
Här kommer 2 bilder till.
Hur gör jag vid toppen där två skott växer till sig?
Här är en bild till.
Mycket lättare att se nu!'
Jag skulle inte ha beskurit mycket alls, och toppskottet som böjt sig och fått sidogren skulle jag inte heller betraktat som en dubbeltopp (vad man kan se). Dubbeltoppar brukar man kalla dem som konkurrerar med varandra genom att båda växer rätt upp, från samma ställe och med skarp grenvinkel.
Att ha äpple på B9 är inte helt detsamma som att ha ett äppelträd på stam fast mindre, där är jag benägen att hålla med officinalis. Trädet behöver för alltid stöd (för det mesta), kommer att bära mycket och tung frukt och när man beskär blir inte återtillväxten så kraftig som den blir med äpple på t ex A2.
Stammar du upp trädet, vilket du kan göra, så får du lite högre krona men eftersom trädet inte är kraftigväxande och itne blir stort så kan man inte stamma upp så att man kan gå under det, knappt sitta under det.
Själv gör jag med äpple på B9 som växer som kronträd med stam ungefär som med plommon... Skär in grenarna aningen för att de ska bli lite grövre i förhållande till sin längd, och i övrigt stöttar jag grenar så att de orkar bära de rikliga fruktmängderna. Men jag skär inte varje år och det blir inte många eller långa knipsade grenar!
Andra skär inte alls i sina B9-träd, och det fungerar det med om man stöttar tunga fruktgrenar. Och så finns det säkert de som skär en hel del, men då blir det inte så mycket frukt heller.
Anna i Mälardalen
07-11-2010, 10:22
OK!
Att B9-träd inte alls skall beskäras som A2-träd hade jag ingen aning om!
Konstigt att man inte marknadsför B9:or som ett väldigt lättskött träd - många däribland jag själv tycker ju att beskärning av äppelträd är rätt knepigt. Nu behöver jag inte göra något.
Funderar på att senare ympa in någon mer sort på mitt träd. Är det samma som gäller angående ympning på frörot-A2-B9? Är det någon skillnad ålder angående ympning på Frö-A2-B9? Vilken gren skall jag välja?
Hej
Ympa lagar lika till alla växter.
eugenia
07-11-2010, 22:04
Är du helt säker på det här med att ympa in en extra sort på ditt B9-träd? Man kan ju förstås göra det, men tror du inte det kan se lite tokigt ut med olika blomningstider och olika färg på äpplena? Ett miniatyrträd som ditt är ju också på ett sätt ett litet prydnadsträd. Varför inte plantera ett till träd? Det skulle bli jättefint. Som svar på din fråga: Vid ympning gäller samma tillvägagångssätt oavsett grundstam.
Hej
Du kan ympa sorter som passar varandra med morfologi så det funkar bra om du ympar äpple med äpple .
Om du vill ympa, gör det, och det är ingen skillnad på hur man ympar träd som står på olika grundstammar.
En liten skillnad kanske dock - att det inte är lika noga med vilken sort man väljer som topp på småväxande träd. De har inte så lång levnadstid och tyngderna blir inte desamma som på de andra grundstammarna, där man gärna vill ha den mest starkväxande sorten i toppen t ex.
Annars håller jag med om att träd som blommar runt om och samtidigt är de vackraste. Det bästa är om man har plats för mängder av träd, spaljéer, fruktbersåer, frukthäckar mm och slipper ympa in i kronträden.
Å andra sidan är det roligt med träd som man skapar själv, också när det blir lite tokigt! ;-) Själv har jag tokympat ett träd som man därför knapppt en märker blomningen av - de blommar på så olika tider och det blir bara några få blommor per sort. Men sedan när frukterna kommer är det desto roligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.