LundaKarin
01-11-2010, 09:09
Hej!
Är i Wien under veckan och även om det kanske inte är den bästa av trädgårdstider undrar jag om det är någon som har tips om några omistligheter? Trädgårdar, parker, trädgårdsbutiker? De stora slottsparkerna är naturligtvis svåra att missa - men det kanske finns andra, mer dolda pärlor....
Tacksam för tips! /Karin
RibesRubusVitis
01-11-2010, 17:42
En dold pärla (utan trädgårdsanknytning) är Café Hawelka:
http://www.hawelka.at/Jag var där ofta då jag bodde i närheten när jag läste i Wien 1974-75. Tjugofem år senare var det precis likadant, med väggarna fulla av konstverk från kända kulturpersonligheter bland stamgästerna. Tyvärr gick Frau Hawelka bort häromåret, men innehavaren Leopold Hawelka blir hundra till våren.
Spanska ridskolan var helt fantastisk att se, träningspassen dög lika bra som en uppvisning. Iofs ingen trädgård..men men...
Skruttis
04-11-2010, 14:34
Jag håller med Monaxe! Även om det inte är trädgårdsrelaterat, så inget besök i Wien utan att besöka Spanska Ridskolan.
Lägger till en sak. En tur genom staden med hästdroska är inte helt oangenämnt heller. Kusken kan berätta en hel del om staden under tiden om man vill. Hästarna brukar tycka det är trevligt om man går fram och pratar med dem och ger lite klappar.
LundaKarin
06-11-2010, 09:26
Tack för era tips! Är hemma igen efter en fin vecka (sparade dock besöket på spanska ridskolan tills någon gång när jag har döttrarna med mig). Det är en härlig stad, trots att det inte var den allra bästa trädgårdstiden. Såg dock ett fantastiskt träd i flera parker. Stora lite lönnlika blad som var alldeles gyllene med med en nästan vit baksida och alldeles silvriga stammar. Någon som vet vad det kan ha varit?
/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
06-11-2010, 11:10
Platan kanske, ett mycket vanligt stadsträd nere i Europa
LundaKarin
06-11-2010, 17:49
Ja, Platan förstås! Tack Åsa.
sqrulan
07-11-2010, 10:58

Då jag var i Norge i sommar så växte det alldeles fullt med småträd vid huset som jag bodde i så vi tog med en planta till ett trädgårdscentra och dom sa att det var Platanlönn.
Så en av dessa fick följa mej med hem och sitter nu planterad i min trädgård, undrar om den klarar min norrländska vinter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.