Full version: Olika dieter
Bettis
En liten undran, går ni på någon särskild diet?? bantar dieter?? vilken är bra/dålig? några bra böcker i ämnet? Varför jag frågar är att jag behöver verkligen gå ner i vikt, visst går jag en del med hundarna men efter att jag bröt foten och slutade röka så har vikten ökat och ökat crying.gif Några av mina bekantar använder GI-metoden och jäklar dom har gått ner en hel del i vikt. Någon använder LCHF och har också gått ner i vikt. Nu tänkte jag att det får nog bli något sådant för mig med. Men vilken??? har ni erfarenheter? vad är det för skillnad på GI och LCHF tillexempel, jag har massor med mer frågor men börjar med dessa.
Anki på Öland
Största skillnaden är väl att i GI äter man fullkorns-kolhydrater i steg 2. Tror egentligen inte det spelar någon större roll vilken metod man använder om man vill banta, huvudsaken är nog att man ändrar sitt matbeteende och inte bantar med att svälta sig si och så lång tid och sen återgår till sitt normala sätt att äta. Då kommer jojobantningen.... Man måste hitta ett sätt att äta man trivs med och inte slutar när man gått ner det man vill.
Tror jag....
fuchsian
Hej du,

Jag går på en diet som finns på nätet gratis, det är LCHF, skriver du dom bokstaverna i versaler, så kommer du fram till det.
Sedan kan du öppna den sidan som du är intresserad av. Det finns både som "gå ner i vikt/ gå upp i vikt", i en och samma "diet".
Jag ramlade på detta pga min laktosintolerans + gud vet vad, men under den tiden la jag på mig lite extra kilon, som jag vill bli av med - 8 kg!
Jag har inte nån erfarenhet av andra dieter och inte har jag behövt det heller, men genom detta ändrar man inte så mycket på sin dagliga rutin att det skulle bli besvärligt.

Du kommer nog få fler svar och alternativ och det som passar dina behov, det väljer du ju själv. .. Fuchsian...
Malvia

Undviker socker, pasta, potatis, ris, så mycket det går.
Undviker även godis, läsk, alkohol, fikabröd.

Baserar kosten på kött, fisk, ägg, grönsaker, rotfrukter, bönor, etc i första hand.

Maken gick ned 25 kg på ett halvår genom detta SAMT att han helt slutade dricka öl.
fuchsian
Malvia,

Det är ungefär en liknande sak denna LCHF än hur du äter just nu. Just dessa födoämnen lämnar man åt sidan.
För mej blev detta en räddning ur sjuka tarmar, men laktosintoleransen får jag ha, men vad gör det, bara att man mår väl och är nöjd med sig själv. Jag har redan blivit av hälften av de 8kg som jag tänkte från början, men tänker bli som jag har varit och inget mera. .... Fuchsian ......
Bettis
CITAT (Malvia @ 01-11-2010, 10:04) *

Undviker socker, pasta, potatis, ris, så mycket det går.
Undviker även godis, läsk, alkohol, fikabröd.

Baserar kosten på kött, fisk, ägg, grönsaker, rotfrukter, bönor, etc i första hand.

Maken gick ned 25 kg på ett halvår genom detta SAMT att han helt slutade dricka öl.

Socker äter jag nästan aldrig, pasta älskar jag (men får väl sluta med det), potatis och ris går väl ok att sluta med.
Äter nästan aldrig godis, fikabröd och läsk, något glas vin ytterst sällan.

Så vad ska jag då dra in på g.gif har hört att man inte ska äta bröd (mjöl) heller och inte sådant som växer under marken?? undra om det stämmer?
Suz
Det enda som verkligen har fungerar för mig är Viktväktarna.
Jag klarar inte av alla "får inte" "förbjudet att äta det och det"!
Jag måste få äta det jag vill (om jag råkar bli sugen på något onyttigt) och sen kunna "straffa" bort det på annat sätt genom motion eller minska på annat!
*Stintan*
Är det LCHF så bör du undvika spannmålsprodukter, så helst inget bröd bakat på mjöl. Det är ju kolhydraterna man ska hålla nere så man får hålla koll på innehållsförteckningarna. Grönsaker som vuxit under jord kan innehålla en hel del kolisar.

Här är en bra sida man kan ta hjälp av: http://www.markazits.com/diet/livs/

Läs också om LCHF på nätet, det finns massor av sidor.
theseraphim
Hej

Vill du ha min ärliga åsikt och den som faktiskt fungerat bäst...ät sunt och motionera så får man ett sunt viktras plus att man kan äta det man alltid gjort och behöver inte tänka på att man skal ställa om från GI till vanlig mat igen osv. Har själv gjort det och jag kan äta godis då och då, ta lite vin o öl någongång osv. Dieterna är ju i grund baserade på att tjäna pengar mer än samhällsnytta.
Gossen Ruda
Jag har skurit ner allt rätt över, enligt min mening är det inte VAD man äter utan hur mycket. Det är helt enkelt inte balans mellan tillförande och avgående näring. Jag äter enligt ett av mig fastställt schema. 2 hg potatis per mål eller 125 gram spagetti eller 4 smörgåsar osv. Inga mellanmål och 3-4 timmar mellan varje mål.

Jag har en annan fråga, ni som äter enligt en bokstavsdiet eller annat, är det "bara" för att gå ner i vikt eller gör någon det för att det skall vara nyttigare?
malcolm
Jag kör med Buddah-building, inga restrektioner alls vad det gäller mat och dryck. naughty.gif

[attachment=55982:p218979_...i_Buddah.jpg]
Bettis
Jag vill nog helst hålla mig borta frän Buddah dieten giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (theseraphim @ 01-11-2010, 10:29) *
...................och behöver inte tänka på att man skal ställa om från GI till vanlig mat igen osv....................

Det är väl det som är det fina i kråksången.... jag har ätit lchf i snart 5 år och tänker fortsätta för dels äter jag godare och nyttigare än jag nånsin gjort, jag äter hur mycket jag vill och när jag är hungrig och jag går inte upp i vikt igen. Dessutom mår jag bättre än någonsin i mage och leder. Känner inte att jag missar något och visst kan jag äta lite färskpotatis eller nybakad kanelbulle eller något annat "fel" utan att jag bryr mig särskilt, men det är sällan jag blir sugen på sånt.
Så visst gossen, jag gick ner mina "sluta-röka-kilon" inom ett halvår så nu äter jag det för att det är gott och jag mår bra av det!
Anma
Jag har ätit GI och LCHF under perioder, men tycker att det är svårt då vi unnar oss att äta lunch ute ganska ofta.
Så nu tänker jag bara på vad jag stoppar i mig, men unnar mig en hel del också.
Har gått ner nästan 2 kg sen jag skaffade mig stegräknaren, det var 20 dagar sedan. Så den gör nytta, den! yes.gif
mejram
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2010, 10:31) *
Jag har en annan fråga, ni som äter enligt en bokstavsdiet eller annat, är det "bara" för att gå ner i vikt eller gör någon det för att det skall vara nyttigare?

Jag började med LCHF för att gå ner i vikt, men nu är det mest hälsofördelarna som motiverar mig. Lugn mage, ingen hunger, inget sötsug, lägre blodtryck, piggare, mindre migrän är väl vad jag märkt av själv. Sen är det ju rackarns gott med en ostrulle med smör i också.... tongue.gif Riskaka och morot har aldrig varit min grej trots flera vändor med VV.
fuchsian
CITAT (Bettis @ 01-11-2010, 10:15) *
Socker äter jag nästan aldrig, pasta älskar jag (men får väl sluta med det), potatis och ris går väl ok att sluta med.
Äter nästan aldrig godis, fikabröd och läsk, något glas vin ytterst sällan.

Så vad ska jag då dra in på g.gif har hört att man inte ska äta bröd (mjöl) heller och inte sådant som växer under marken?? undra om det stämmer?

Det stämmer enl den dieten som jag skrev om. Ett äpple per dag, annars ingen frukt. Du kan lägga till råris och en liknade pasta, så du missar inte så himla mycket.
Ett glas vin, skadar inte. det enda brödet som de rekommenterar är de små, torra som heter Finn Grisps (osäker om stavningen) men jag lägger massa gott på dom, så det går bra. ..Fuchsian....
fuchsian
CITAT (mejram @ 01-11-2010, 12:56) *
Jag började med LCHF för att gå ner i vikt, men nu är det mest hälsofördelarna som motiverar mig. Lugn mage, ingen hunger, inget sötsug, lägre blodtryck, piggare, mindre migrän är väl vad jag märkt av själv. Sen är det ju rackarns gott med en ostrulle med smör i också.... tongue.gif Riskaka och morot har aldrig varit min grej trots flera vändor med VV.

Det går inte att komma ifrån att det är en bra hälsogrund och att det blir som en livsstil. Dom som är för magra går upp i vikt av detta.

Du har helt rätt, jag blev av med mina krångel med magen, blev piggare och man är inte hungrig, kanske i början var det jobbigt på morgonen att få i sig frukosten som jag inte haft innan. Man slipper att ha så mycket gaser i magen, en fördel. .... Fuchsian .....
*Stintan*
CITAT (fuchsian @ 01-11-2010, 13:26) *
Det stämmer enl den dieten som jag skrev om. Ett äpple per dag, annars ingen frukt. Du kan lägga till råris och en liknade pasta, så du missar inte så himla mycket.
Ett glas vin, skadar inte. det enda brödet som de rekommenterar är de små, torra som heter Finn Grisps (osäker om stavningen) men jag lägger massa gott på dom, så det går bra. ..Fuchsian....

Varför rekommenderar du råris och fullkornspasta? Det ingår inte i LCHF och definitivt inte i början om man har ett mål att nå. Inte heller ett äpple om dagen. Dessa saker och annat kan man unna sig någon gång ibland senare.

I övrigt instämmer jag i det Anki skrev ovan.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2010, 13:39) *
Varför rekommenderar du råris och fullkornspasta? Det ingår inte i LCHF och definitivt inte i början om man har ett mål att nå. Inte heller ett äpple om dagen. Dessa saker och annat kan man unna sig någon gång ibland senare.

I övrigt instämmer jag i det Anki skrev ovan.

Jo, Stintan, det är ju de första 6 veckorna som man inte får slarva alls, sedan kan man lägga till råris, fullkornspasta i mindre portioner, men undvika potatisen.
Så långt har jag inte kommit än, så jag kör på den nybörjarvarianten tills jag kommit ner den andra halvan av mitt mål i viktnergång.
Nu när man känner sig piggare och mag-tarmar funkar så får jag alldeles för mycket spring i bena så vi har gymmet som vi båda behöver.
Jag får väl tajta till där det behövs just nu, sen kanske det är kört när man blir äldre, kanske???

Jag har vår kamera-kille som gav mig detta tips och han har förklarat hur han gör. Det går utmärkt att gå ut och äta, men be om att få grönsaker ist. potatis, eller annat liknande. ....Fuchsian .....
*Stintan*
Nej fuchsian du har fel. Dessutom finns det inget som säger 6 veckor utan det är mycket individuellt.
Ät vad och hur du vill men lär inte ut fel till andra.
fuchsian
OK.

Säg eller tänkt inget.

Skriv inget.

Det blir ju fel.

Fuchsian.....
Anki på Öland
CITAT (fuchsian @ 01-11-2010, 13:52) *
Jo, Stintan, det är ju de första 6 veckorna som man inte får slarva alls, sedan kan man lägga till råris, fullkornspasta i mindre portioner, men undvika potatisen.
Så långt har jag inte kommit än, så jag kör på den nybörjarvarianten tills jag kommit ner den andra halvan av mitt mål i viktnergång.
Nu när man känner sig piggare och mag-tarmar funkar så får jag alldeles för mycket spring i bena så vi har gymmet som vi båda behöver.
Jag får väl tajta till där det behövs just nu, sen kanske det är kört när man blir äldre, kanske???

Jag har vår kamera-kille som gav mig detta tips och han har förklarat hur han gör. Det går utmärkt att gå ut och äta, men be om att få grönsaker ist. potatis, eller annat liknande. ....Fuchsian .....

Du äter nog enl. GI-metoden verkar det som för inte är det lchf i alla fall om du äter fullkornspasta och råris - men det spelar ju mindre roll huvudsaken du är nöjd med det du äter. Men skall man börja och lära sig något är det nog ganska viktigt att veta vad det är man skall göra.
*Stintan*
Har du läst några böcker om LCHF fuchsian? Har du läst någonting överhuvudtaget om LCHF eller bara fått höra det av en bekant?

Här är en nybörjarsida: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
Gossen Ruda
Kan någon förklara varför lägre sockerintag skulle kunna påverka blodtrycket? Lägre blodsocker är självklart men trycket????
Cacki
Att viktnedgången påverkar blodtrycket är välkänt, annars är jag också lite nyfiken.
Moroten
Ät som en höna och skit som en elefant har alltid funkat för mig whist.gif
Bettis
CITAT (Moroten @ 01-11-2010, 15:44) *
Ät som en höna och skit som en elefant har alltid funkat för mig whist.gif

Förvånar mig inte alls att det funkar på dig slap.gif, men nu funkar inte den metoden för mig iaf.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2010, 15:21) *
Kan någon förklara varför lägre sockerintag skulle kunna påverka blodtrycket? Lägre blodsocker är självklart men trycket????

Jag har diabetes av typ II men INTE högt blodtryck.
Gossen Ruda
Om man är överviktig kan det resultera i högt blodtryck(bt) men knappast för mig, jag väger 83-84 kg och är 1,87 lång. Högt bt har jag dock. Ofta läser man att personer som gått över till div dieter får lägre bt men frågan är vad ursprungsproblemet är, högt bt eller hög vikt?
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2010, 14:16) *
Har du läst några böcker om LCHF fuchsian? Har du läst någonting överhuvudtaget om LCHF eller bara fått höra det av en bekant?

Här är en nybörjarsida: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Ja, jag har en bok hemma om det och har bestält en till. Min bekant gav mig nätinfo att starta med och att han sen berättade en hel del av det, så jag är på det klara vad jag ska nu äta. Maken lagar maten enl. dom recepten och har själv gillat det och gått mer åt det hållet, även om han väger lika mycket som 30 år sedan, naturligt slank, utan ölmage, så använder han av detta, men till frukost har han sina mackor och te, och vad gör det?
Han ser ju sin egen hälsoresa i detta och jag har alltid extra grönsaker när han tar ris, pasta, potatis osv.

Men tack för info, ska läsa igenom det i morgon, för att just nu har jag lite ont om tid när djuren ska matas och vi 2 "gamlingar" har våra ritualer, men jag är intresserad av detta just för hälsosynpunkt och nu dessa kilon jag fick av fel kost. tummenupp.gif ..Fuchsian .....
*Stintan*
CITAT (fuchsian @ 01-11-2010, 17:19) *
Ja, jag har en bok hemma om det och har bestält en till. Min bekant gav mig nätinfo att starta med och att han sen berättade en hel del av det, så jag är på det klara vad jag ska nu äta. Maken lagar maten enl. dom recepten och har själv gillat det och gått mer åt det hållet, även om han väger lika mycket som 30 år sedan, naturligt slank, utan ölmage, så använder han av detta, men till frukost har han sina mackor och te, och vad gör det?
Han ser ju sin egen hälsoresa i detta och jag har alltid extra grönsaker när han tar ris, pasta, potatis osv.

Men tack för info, ska läsa igenom det i morgon, för att just nu har jag lite ont om tid när djuren ska matas och vi 2 "gamlingar" har våra ritualer, men jag är intresserad av detta just för hälsosynpunkt och nu dessa kilon jag fick av fel kost. tummenupp.gif ..Fuchsian .....

Ät vad du vill men lär inte ut felaktigheter till andra. Se till att ha fakta! Vi är flera här som ätit LCHF-kost i flera år så vi vet vad vi talar om.
fuchsian

Kommer inte ens att nysa om det!!!! ..Fuchsian .....
Blomfrun
Jag har plockat bort 21 kg genom att äta mindre, röra mig mer och inte stressa mentalt. Sedan har jag kört styrketräning med så mycket vikter jag bara kunnat. Äter allt utom "mat" med en massa konstiga tillsatser. Har blivit allergisk mot vissa tillsatser. Vill jag snabba på viktminskningen tar jag några dagar där jag ersätter middagen med Allevos potatissoppa spetsad med proteinpulver. Så här långt fungerar det bra trots att jag äter massvis med mediciner som sabbar ämnesomsättningen.
Tikka
Jag var med i viktklubben på nätet -05. Funkade bra för mig, åt nog allt men med måtta smile.gif
O så lite rörelse på det om man kan. Det är mitt tips o erfarenhet.

Bettis
En vecka utan kolhydrater!! inte har jag märkt något på vikten iof har jag inte gått upp i vikt men inte ner heller. Undra när man börjar märka någon skillnad???
sqrulan
g.gif Intressant tråd! Dom senaste 10 åren har mitt liv förändrats en del, arbete, sjukdom m.m och det märks på vikten, nu är jag väl inte "fet" men några kilo förmycket har jag samlat på mej.

Sedan ungarna flyttade ut och jag inget "ansvar" hadde längre blev jag riktigt slö och lat så det blir ofta färdiglagat och många goa smörgåsar!! thumbdown.gif

Jag måste verkligen skärpa mej innan det går på tok, det blir nog svårast att sluta med dom onyttiga smörgåsarna. help.gif
Bettis
CITAT (sqrulan @ 07-11-2010, 09:53) *
g.gif Intressant tråd! Dom senaste 10 åren har mitt liv förändrats en del, arbete, sjukdom m.m och det märks på vikten, nu är jag väl inte "fet" men några kilo förmycket har jag samlat på mej.

Sedan ungarna flyttade ut och jag inget "ansvar" hadde längre blev jag riktigt slö och lat så det blir ofta färdiglagat och många goa smörgåsar!! thumbdown.gif

Jag måste verkligen skärpa mej innan det går på tok, det blir nog svårast att sluta med dom onyttiga smörgåsarna. help.gif

Smörgås är gott giggle.gif men jag har faktiskt inte ätit en enda smörgås på en vecka nu har bara ätit en massa goda ostar, ägg, bacon mm mm så gott har jag ätit iaf.
sqrulan
CITAT (Bettis @ 07-11-2010, 10:09) *
Smörgås är gott giggle.gif men jag har faktiskt inte ätit en enda smörgås på en vecka nu har bara ätit en massa goda ostar, ägg, bacon mm mm så gott har jag ätit iaf.

Ja det låter ju himla gott men också fett. Egentligen är jag inte så sugen på själva fettet och jag tycker oftast att bacon känns äckligt fett, egentligen så tycker jag inte om griskött alls.
Ägg och ost däremot gillar jag. tummenupp.gif
Förr då barnen var små hadde jag aldrig tid med att småäta då blev det frukost/lunch beroende på hur länge vi sov och sedan en rejäl middag vid 5 tiden och en smörgår innan sängen. Då var man smal som en vidja. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon