När jag grävde upp för mitt trädgårdsland i helgen, hittade jag bl.a. en nedgrävd gammal järnkamin. Så gjorde man förr, jag vet. Är osäker på om jag fick bort alla delar - kanske ligger det något mer, längre ned. Hur påverkar det odlingsjorden?
Också, nu är grässvålen borttagen, och jorden uppgrävd. Skall jag göra något mer i höst? Jag förmodar att jag behöver tillsätta jord och kompost, men det kanske är bäst i vår?
/Sara
theseraphim
01-11-2010, 10:23
Det är ju gjutjärn så det är ingen större fara.
Fågelvägen
01-11-2010, 11:03
Gjutjärn eller järnplåt, jag skulle inte bekymra mig ett dugg. Järn är inte giftigt.
Kogödsel på påse är bra näring, och kompostjord, om du har det. Bägge två är bäst att vända in ytligt i jorden på våren. Det är inte säkert att ditt trädgårdsland behöver det.
Hoppas du lade grässvålen i din kompost tillsammans med löv och annat kompostgodis? Den blir den mångsidigaste trädgårdsmylla när den förmultnat. Finns där kvickrotsrötter som överlever är de lätta att sålla bort, eftersom de (oförståndigt nog) är vita.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.